Prije 150 godina, Levi Strauss iz
Gornje Frankonije registrovao je patent za radne pantalone sa
zakovicama. Bio je to početak trijumfa farmerki, koji se sada slavi
i na modnim pistama.Kkultne pantalone sada pune 150 godina!
Stara
drvena kuća u malom gradiću Buttenhajmu u blizini Bamberga,
Njemačka, plafoni su niski, a drveni pod škripi. Ovaj salon ima
puno veze s jednim od najpoznatijih komada odjeće na svijetu. Ovdje
je rođen Levi Strauss, čovjek koji je prije 150 godina u SAD-u
prijavio patent za radničke pantalone sa zakovicama. Od sina
siromašnog jevrejskog putujućeg trgovca iz Gornje Frankonije do
uspješnog biznismena na američkom zapadu - priča je to koja je
ispričana mnogo puta i uvijek je ostala fascinantna.
Mnogi
Jevreji su u to vrijeme emigrirali u Sjedinjene Države. Kao i
starija braća i sestre Levija Strausaa, koji se u to vrijeme još
zvao Löb. Majka i mlađa braća i sestre su ih slijedili kasnije. U
SAD su stigli 1848. godine - "od mirnog Buttenhajma" do
njujorške vreve, kako kaže Tanja Roppelt, direktorka Muzeja Levi
Straus Buttenhajm.
Porodica je tamo uspješno vodila veleprodaju
tekstila. Kada su se vijesti o otkrićima zlata u zapadnim
Sjedinjenim Državama povećale, Levi je otišao u San Francisco da
tamo otvori podružnicu. Konačno, 20. maja, prije 150 godina,
zajedno sa krojačem Jacobom Davisom, Strauss je registrovao patent
za pantalone sa zakovicama i rođen je čuveni brend „Levi's”.
Ne
zna se mnogo o Leviju Straussu, čovjeku koji stoji iza priče o
uspjehu. Jer 1906. godine, tokom jakog zemljotresa u San Francisku,
uništene su zgrade kompanije i mnoga dokumenta. Bio je pošten i dao
je mnogo novca u dobrotvorne svrhe.
S druge strane, dobro znamo
šta je dalje bilo sa farmerkama, jer ih danas ima u svakoj garderobi
– nose ih čak i bebe, a ionako i tinejdžeri. U uredima ili
vlastima, farmerke su sada dio prihvaćene odjeće. A kada britanski
prestolonaslednik, William i njegova Kate, ležerno poziraju u
farmerkama na zvaničnim fotografijama, o tome se raspravlja, ali se
vidi kao dopadljiva pauza od kraljevskog stila.
U nekom trenutku,
radne pantalone su postale i popularan odjevni predmet izvan gradova
rudnika zlata. Tridesetih godina prošlog vijeka "Vogue" je
predstavio prve ženske farmerke.
„Tada se trijumfalno
napredovanje više nije moglo zaustaviti“, kaže Roppelt. Ovakve
farmerke su „bezvremene“. Modni stilovi su se brzo mijenjali. Ali
farmerke ostaju.
Ovo je i stav njemačkog modnog udruženja:
"Jeans je i uvijek, i biti će ono od čega se sastoje modni
snovi", kaže portparolka Tanja Croonen.
"Jeans u svim
svojim varijacijama, krojevima i stilovima nikada nije izašao iz
mode otkako su izumljene i patentirane 1873."
Carl Tillessen
iz Njemačkog instituta za modu (DMI) primijetio je da važnost
farmerki trenutno ponovo raste. Devedesete su proslavile povratak - a
jeans je materijal od kojeg se pravi "sve što se može
zamisliti": "haljine, kargo pantalone, suknje, kaputi".
A kompletan outfit od farmerki? Sada je
ponovo potpuni hip. Prema Tillessenu, dizajner Glenn Martens (Diesel,
Y/Project) trenutno se smatra "svjetskim izvorom inspiracije za
inovacije u sektoru jeansa".
Jeans također igra važnu ulogu
u raspravama o održivosti i upcyclingu. Nijedan drugi proizvod nema
tako veliku količinu homogenog materijala koji se može ponovo
koristiti.
(express)
(Novasloboda.ba)
A kako je počelo?
Sve je počelo zahtjevom jedne žene za
svog debelog čoveka...
Vijest je na jesen obišla svijet. Na
aukciji u SAD-u, par polovnih farmerki promijenio je vlasnika za
nevjerovatnih 87.400 američkih dolara. Za malo nošenu odjeću se
kaže da je stara više od 100 godina. Ali još važnije za
prijatelje vrhunskog segmenta polovnih: čini se biti pravi Levi's.
Jedna od mnogih legendi o kompaniji i farmerkama, koje su u to
vrijeme još zvali "kombinezon do struka", glasi ovako:
Mušterija je zamolila krojača Davisa da skroji par izdržljivih
pantalona za njenog muža, koji je bio malo van. oblika i šavovi su
mu pucali kod normalnih modela. Davis je pojačao svoju prilagođenu
konstrukciju zakovicama - i bilo je sve više i više kupaca kojima
se to dopadalo.
Negdje nakon Drugog svjetskog rata ovakve
pantalone su postale popularne širom svijeta. Nosio ih je James
Dean, kao i Jimi Hendrix. Na Zapadu je reklama povezivala duh slobode
i neusklađenosti sa farmerkama, kao kod Marlboro muškarca ili
Calvin Klein modela Kate Moss. Na istoku, komunistički aparatčici
nisu htjeli da imaju ništa s tim. Ipak, DDR je krajem 1970-ih
doživio plavo čudo svoje vrste. Da bi pridobio omladinu za
radničko-seljačku državu, Erich Honecker je dao dozvolu za uvoz
milion komada Levi'sa, Wrangler i Pioneera.
Jeans kultna
pjesma iz 1970.
David Dundas (72) rođen u Oxfordu objavio je
pop pesmu "Jeans on" koja verovatno najbolje opisuje osećaj
džinsa - numera je postala svetski hit, u Njemačkoj je dospjela na
vrh top lista. Zapravo, pjesma je bila promotivna pjesma za britanski
brend farmerki "Brutus":
„When I wake up in the
morning light
I pull on my jeans and I feel all
right
I pull my blue jeans on
I pull my old blue jeans on“.
„Kada se probudim u
jutarnjem
svjetlu
Navlačim farmerke i osjećam se pravo
Navlačim svoje
plave farmerke
Navlačim svoje stare plave farmerke".
Do danas, to može svako da pjeva.
Ali Neil Diamond ("Zauvijek u plavim farmerkama"), Prince i
City Beat Band ("Tight Jeans") i Doors ("Apple Bottom
Jeans Song") također su pjevali o jeansu.
(express)
(spagos)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen