Tibor Vrančić: Ćesar na ćupriji
autor: Miljenko Buhač
autor: Miljenko Buhač
Tibor Vrančić: Ćesar na ćupriji, Ziral, Mostar 2013.
Tibor Vrančić (Subotica, 1952.) vrstan je fotograf, znatiželjan
dizajner, ljubitelj povijesti, a nadasve zaljubljenik Mostara – grada u kojem
se dogodio njegov pravi život. Međutim, Vrančić se nikada nije bavio pisanjem
proze, a još manje je planirao to bilo kada činiti. Ali, kako život neprestano
piše romane, Vrančićev život ispisao je u Umagu, gdje autor živi već gotovo dva
desetljeća, povijesnu novelu ‘Ćesar na Ćupriji’, ilustrirani roman o posjetu
cara Franje Josipa I. Mostaru.
Htio je Vrančić, zapravo, napraviti još jednu ‘slikopisnu’
knjigu, ukoričiti fotografje jedinstvenog povijesnog trenutka – dolaska starog
imperatora u provinciju svoje carevine. U jednome mu se trenutku učinilo da
samo fotografje, uz popratna kratka pojašnjenja, neće imati željeni učinak,
posebno obzirom na činjenicu da se u pozadini ovog posjeta odvijala prava
kriminalističko-obavještajna drama, jer je mladobosanac Bogdan Žerajić imao
pakleni plan: Atentat na cara! Ispostavilo se pak da je Žerajićev neuspjeh u
Mostaru izravni krivac za kasniju pogibiju nadvojvode Franca Ferdinanda,
nasljednika trona.
Tibor Vrančić u svome djelu pokušava zaviriti u povijest na
literaran, dramatski i diskretno narativni način. Njegovi su opisi toga doba i
društvenih prilika u vrijeme posjeta cara Mostaru naslonjeni na autentičnost
povijesnog tkiva.
Tri glavna lika ove novele, austro-ugarski car Franjo Josip
I., mostarski gradonačelnik Mujaga Komadina i
revolucionar-terorist-student-gubitnik Bogda Žerajić, samo uz dosta mašte mogu
stati u istu rečenicu. Vrančić analizira prilike na bečkome dvoru, razmišljanja
i zamišlja veliku povijesnu odgovornost starog, umornog cara i čudi se što je
do ovog njegova putovanja u hercegovačku provinciju uopće došlo. Nikada tako
visoko rangirana osoba, zapravo svetost po službenom protokolu, dotad u Mostar nije došla. Bila je
to snažna poruka za neuki i siromašni svijet koji se netom počeo navikavati da
više nema osmanlijske vladavine, ali i poruka susjedima s pretenzijom da su
Bosna i Hercegovina važan i neotuđiv dio carstva, s jednakim pravima i
izgledima za budućnost kao i bilo koji drugi, stari, dio carevine.
Dakako, mostarski gradonačelnik Mujaga Komadina, u
potpunosti pripada podneblju u kojem je ponikao, ali osjeća na čijoj su strani
povijesni argumenti u tome trenutku, pa za uspjeh careva boravka u Mostaru daje
i zadnju paru, sav svoj ugled, umijeće vladanja i smisao da stres nadomjesti
humorom. Pripadnik Mlade Bosne, Bogdan Žerajić, za istomišljenike revolucionar,
za protivnike terorist, za neutralne izgubljeni student opasnih namjera, vidi u
dolasku cara, njemu na noge, više nego idealnu priliku da izazove početak rušenja
imperija koji je pripojio njegovu domovinu, kako bi se ona vratila majčici Otadžbini.
Vrančić u svome povijesnom romanu ‘Ćesar na Ćupriji’ daje i
odmjerenu sliku mentaliteta tri naroda, tri vjere kako se to kolokvijalno kaže,
u Mostaru i Hercegovini, a ta se slika i ti antagonizmi, povijest će pokazati,
zapravo nikad ne mijenjaju; mijenjao se eventualno tek okvir za sliku.
Opisavši cjelokupan program careva boravka u gradu, slijedeći
usporedno svu dramatiku i nervozu domaćina, gradonačelnika Komadine s najbližim
suradnicima, na jednoj strani, mladobosanca Bogdana Žerajića na drugoj strani,
kao i nevidljive tajne sile koja sve nadzire, na trećoj, Vrančić će zaključiti
kako je stari car, umoren i usporen godinama i teretom vladavine, zapravo imao četverosatni
službeni program koji jedva da bi se danas, uz svu tehnologiju i brza službena
vozila, mogao realizirati. Na neki je način caru to ipak uspjelo, na početku
XX. stoljeća, a svaka postaja njegova obilaska grada ovjekovječena je i
fotografjama.
Očito je kako je carstvo na svome vrhuncu bilo više nego
uigrano, svedeno na rutinu i protokol, te mu u tome nije bilo premca. Ali sav
taj ustroj i vrhunska organizacija kao da su postali svrha sami sebi, te se i
car u ovoj knjizi (najvjerojatnije je tako bilo i u stvarnosti) često zapita – što
ja zapravo radim ovdje, u ovome gradu, punom konjskih zaprega, ubogih ljudi,
različitih vizija, planova i bogomolja, gradu koji se odnedavno ponosi i željezničkom
prugom, za koju je upravo on, car Franjo Josip I., zaslužan. Car na koncu napušta
Mostar bez da je suvremenicima, a još manje onima koji su kasnije došli, bilo
jasno što je taj posjet značio. Hir službenika dvora, procjenu obavještajne službe
da je provincija uzavrela, ili jednostavno potrebu da se dođe i– ja sam taj, vaš
car?
Moglo je završiti burno i tragično, moglo je Mostaru priskrbiti
veliko mjesto u povijesti, da je Žerajić uspio u svojoj nakani, ali završilo je
kao jedna velika carska predstava da prosti puk. Povijest će zapamtiti da je
taj 3. lipanj 1910. bio tek jedan egzotičan radni dan imperatora, koji će,
neumoljivim slijedom povezanih događaja
implicirati Sarajevski atentat, Prvi svjetski rat, raspad K.
und K. carstva, početak novoga doba u Europi…
Gleda li se literarni doseg Vrančićeva proznog prvijenca,
uzevši pritom u obzir njegovu životnu dob i činjenicu da se nikada nije bavio
pisanjem, može se kazati kako je ova povijesna novela upravo ono što se od nje
i očekuje – originalna knjiga o temi kojom se dosad nitko nije literarno bavio.
Njezini povremeni zanatski i umjetnički propusti, ležerna nedosljednost u
primjeni jedinstvenog jezičnog standarda, mogli bi se analizirati ukoliko bi u
pitanju bio autor koji je književnik po vokaciji, ali to Vrančić nije, te je
svako traganje za kritičarskom poantom u tom smislu samo po sebi – besmisleno.
Još bih ovdje želio dometnuti: Nepisano je pravilo kako je
najteže biti svećenik u svome ‘selu’. Prevedeno na ‘mostarski’ - moraš se
istinski potruditi kako bi ugodio Mostarcima – kao Mostarac. Ukoliko je takvo
nešto uopće moguće, onda je Tibor Vrančić Mostarac koji će zasigurno svojom knjigom
zadovoljiti ‘kriterij Mostara’, dopasti se svojim sugrađanima-čitateljima. No,
ova knjiga nije pisana da bi se autor verifcirao kod publike, nego kako bi se
jednom povijesnom trenutku dalo ono nužno romaneskno, ozbiljno i humoristično,
poetično i faktografsko. A to je Vrančić knjigom ‘Ćesar na ćupriji’ defnitivno
uspio. Na momente, čitajući ovu novelu, imao sam dojam da se radnja događa
upravo sada, dok sam na sljedećoj stranici već pomislio kako se taj događaj
nikada nije ni zbio, nego je on rezultat nenametljive imaginacije autora Tibora
Vrančića. I to je ono što knjizi daje originalnost i opravdava njezino obraćanje
čitatelju. Usput, ako smo nekad pomislili da je trenutačni mostarski humor
nastao baš u naše vrijeme – prevarit ćemo se. Taj je humor oduvijek tu bio,
samo smo ga mi, kao brižni baštovani, zalijevali i njegovali kako bi ostao vječan
u rajskome vrtu mostarske kotline. Za ovu knjigu se nikada nećete zapitati
odakle je dospjela na moju policu – ona je tu oduvijek imala rezervirano
mjesto...
Miljenko Buhač
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen