preuzeto sa bloga mosher.blogger.ba
Posljednje esnaflije Mostara
*NAPOMENA:
Tekst koji slijedi napisao je Ismet Ćumurija, a objavljen je u februaru
1999. godine, u časopisu “Most”, br. 110-111(21-22)
ZAHVALNICA POSTHUMNO
Jedan
od kazivača sa kojim sam volio dosta pričati o starinama grada Mostara,
te o njegovim ljudima upravo kada privodim kraju pisanje ove knjige
otišao je sa žive mostarske scene. On mi je dosta pričao o porijeklu
porodica Ćumurija i dopunio mi priču o jednom od posljednjih opančara
Mostara pa i Hercegovine Jakobu Altarcu - Jaki. Taj kazivač je Osman
(Ibrahima) Alikalfić, rođen 1911. godine u Mostaru. Dana 1. juna 1998.
godine, u svojoj 87-oj godini života preselio je na Ahiret. Dženaza
rahmetlije je klanjana 2. juna 1998. godine u Sutini.
Od mene mu velika hvala.
JAKOB ALTARAC - JAKICA
Osmanu
je sada, 86 godina. Starac je veoma vitalan, dobro vidi, dobro pamti,
samo je sluh malo oslabio. Dobar dio života je proveo u Alikalfića
sokaku, kvart Brankovac. Osman priča: porodice Ćumurija spadaju među
najstarije u gradu Mostaru. O ovim porodicama se do nedavno nije znalo
da li su autohtoni stanovnici, ili su kako navodi hadži Hivzija
Hasandedić došli u Mostar od Risna i Herceg Novog.
Akademik
Vladimir Ćorović kaže u svojoj knjizi o srpskoj opštini u Mostaru da su
došljaci iz Turske, a istoričar Jefto Dedijer u svojoj knjizi
“HERCEGOVINA” bilježi da su u Fatnici u selu Kukričje kao kmetovi
živjeli porodice Stolice, Bjelovuci i Kovači, te da su primili islam i
žive danas pod prezimenom Ćumurije u Mostaru.
Ipak
pretpostavlja se da su autohtoni stanovnici Hercegovine i Mostara, da
su od bošnjačkih plemena, te da su u samome gradu imali velike
nekretnine (gruntovno i katastarski dokazano). U samome kvartu Brankovac
(nazvanom po Aliji Brankovcu) imali su svoju džamiju (prije 1612.
godine) koju, narod, eto, prozva Balijina džamija. Imali su 14 kuća u
Mostaru (a možda i više) i bašte, te velike parcele zemlje u predjelu
zapadno od Pravoslavne crkve, zatim Mazoljica, preko puta zatvora
Ćelovina, te kod Sjevernog logora, u Carskim vinogradima Gnojnicama i u
okolini Mostara, u Bijelom polju, Zijemljima, Malom polju (Blagaj),
Vranjevićima i Hodbini.
Prezime
Ćumurija je vezano za 1468. godinu i nakon osvajanja Mostara od
Osmanlija. Dizdar tvrđave Hamza Madžar dobio je velike posjede. Potomci
Ćumurija bili su i dizdari na tvrđavi a hadži Sadik Ćumurija bio je 12
godina mostarski ajan (prvak) i na ovaj položaj je došao poslije ajana
Mehmed-bega Hadžiomerovića.
U
nekoliko kuća u kvartu Brankovac (bivše vlasništvo Ćumurija) su živjele
porodice doseljenih Jevreja sa prezimenom Danon (kuća u Ćumurijinoj
ulici, danas Braće Čišića ulica br. 23), te porodice Blanke i Dude
Altarac u Alikalfića ulici br. 3 ili u kući br. 7. Da li je Jakob
Alatarac - opančar po zanatu, bio njihov sin ili Davida Altarca nije mi
poznato. Prema kazivanju Osmana Alikalfića, Jakob Alatarac - Jakica, je
živio u Ćumurijinoj kući. Ove porodice su nakon Drugog svjetskog rata
izumrle, a iza Altarca je ostao samo Jakob.
Altarci
su uz pomoć ostalih Jevreja u gradu na parceli bivšeg vlasništva
Ćumurija koristili jedan objekat koji su Ćumurije prije njih koristile
za odlaganje sijena. Tu sjenicu su Jevreji preuredili u jevrejsku
bogomolju. Pomenuta parcela na kojoj je bila bogomolja protezala se tada
Mukića ulicom, koja se danas zove Braće Šarića (kuća br. 1 i br. 3). Da
li su ovo zemljište nasljedne porodice uzurpirale, ili im je to
prodato, nije utvrđeno.
Ta
jevrejska bogomolja je postojala prije 1899. godine. Pretpostavlja se, a
i dokazano je da je nova jevrejska sinagoga “Havra” izgrađena 1899.
godine ili 1900. godine, a u dokumentima se spominje i 1902. godina.
Uglavnom
oko ovih se godina radi. Mnoge podatke su mi o ovome kazali moji
roditelji, a i rodbina koja je stanovala u Alikalfića ulici koju su
Mostarci zvali Alikalfilčluk. Nova jevrejska sinagoga “Havra” koju
koristi Pozorište lutaka Mostar nalazi se u bivšoj Ćumurijinoj ulici,
današnjoj Braće Čišića ulici br. 15.
Otvaranjem
nove jevrejske sinagoge, stara je srušena i na njenom mjestu napravljen
je novi oveći objekat koji je u ratu 1992.-1995. godine spaljen.
Jakob
Altarac - Jakica se iz Ćumurijine kuće u kojoj je bio podstanar
preselio opet kao podstanar u Zahide Šehić (Ulica Brkića br. 6). Kuća
Zahidina se nalazi na uglu Brkića i Šehitluk ulice poviše Narodnog
pozorišta. Sastoji se od prizemlja i dva sprata. Zahida je imala tri
sina: Faruka koji se nalazi odavno u Kanadi, Sanjina Sanku koji je iza
ovoga posljednjeg rata sa porodicom u Americi i najmlađeg Zlatka koji je
prije ovoga rata na nekoliko godina otišao u Toronto
- Kanada. Ova kuća je i danas vlasništvo Šehića. Sjećam se stare
porodice od dva člana pod prezimenom Škipina, jednu sobu u toj kući je
koristio Jakob Altarac - Jakica. Prisjećam se da su u jednom dijelu kuce
kao podstanari stanovala takođe jevrejska porodica Haima Romana (koji
je radio u ZEMI). Mislim da ih je u porodoci bilo petero: on, supruga
Dragica, kćeri Slavica, Erna i Jadranka. Ove porodice su u Šehića kući
stanovale negdje iza 1950. godine.
Jakob
je otvorio opančarsku radnju na Glavnoj (Titovoj) ulici preko puta
Vučijakovića džamije ili kako su je Mostarci zvali džamija pod lipom.
U
radnji je vršio izradu opanaka. Ovaj dućan je, nakon smrti
Vučijakovića, vlasništvo Islamske vjerske zajednice i vakufskog
povjerenstva.
To je jedan od dućana iz vlasništva Nasuhage Vučijakovića kojih je tu na Glavnoj ulici bilo dvadeset šest u jednom nizu.
Jakob
je nakon podstanarstva od Šehića prešao u kuću na Mejdanu, Trg 1. maja
preko puta zgrade Arhiva Hercegovine. Osman mi reče, ali nije siguran,
da je ta kuća u kojoj je Jakica stanovao do svoje smrti bila vlasništvo
Altaraca. Pretpostavka je da se Jakob nije ženio, te da iza njega nije
ostalo potomstvo i da je loza Altaraca nakon njegove smrti u Mostaru
izumrla. On je bio jedan od pretposljednjih mostarskih opančara. Sem
opanaka bavio se izradom kaiševa i rezanjem kaiševa za nanule. Znao je
napraviti i cipele od krokodilske kože. Uglavnom, bavio se i saračkim
poslovima, rezao je kožne kaiševe, te uzde za konjsku opremu. U zadnje
vrijeme pred smrt je pravio i postule. Opanci su pretežno obuća seljaka.
Ponekad su se opanci nosili i u gradu, ali zbog mode.
Opanaka
je bilo nekoliko vrsta, onih sa končanom oputom, te onih koji su se
pravili od tankih traka izrezane usukane kože. Bilo ih je i u bojama.
Pravljeni su u svim veličinama. U opancima je noga komotna, a hod u
njima je bio mnogo lakši i elastičniji. Najčešće bi se obuvali na
pletene čarape (priglavke).
JAKUB BURAZEROVIĆ
Rodom
je iz Crne Gore. Prihvatio se opančarskog posla još kao mladić 1946.
godine u Nikšiću, jer je to tada bio veoma unosan posao. U to vrijeme su
bile zadruge za otkup opanaka koje je, tada, mogao kupiti samo onaj ko
je imao odgovarajući državni bon. Tim bonovima su se kupovali svi
odjevni predmeti. Prelaskom u Mostar Jakub otvara radnju za izradu
opanaka u Podkujundžiluku na domak orijentalne kafane “Evropa”
(devastirane u ovom ratu) na strmom kaldrmisanom prolazu prema Starom
mostu gdje se u blizini nalaze i magaze poznatih starih mostarskih
trgovaca Mrava i Zeca. Do pred sami rat 1992.-1995. godine radnja je
korištena kao turistička atrakcija grada uz ostale dućane iz Osmanskog
perioda. Strani posjetioci grada su posjećivali Jakubovu radnju, probali
opanke i kupovali ih. Ovu laganu i praktičnu obuću bi kupovall i ljudi
iz grada. Naročito bi kupovala djeca i to radi mode, jer bi se u
opancima osjećali lagani kao ptice, pričao je Jakub.
Nažalost,
nakon ovoga rata Mostar je ostao bez opančara jer Jakub sada ima 70
godina i ne može više da radi, a zamjene nema. Nije bilo interesovanja
za ovaj stari zanat.
Pored
Mostara, mislim da je i cijelo hercegovačko područje ostalo bez ovoga
esnafa. Opanci su sada samo muzejski rekvizit i rijetko se mogu vidjeti
na nogama i u seljaka.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen