Dienstag, 28. Februar 2023

U sjećanju – Erna Danon Cipra




Šest godina od smrti Erne Danon – Cipra

Erna Danon-Cipra, jedna od najstarijih članica mostarske Židovske zajednice, dugodišnja predsjednica, preminula je u svojoj 84. godini. Ova rođena Mostarka, jedina pripadnica sefardskih Židova u Mostaru, preživjela je holokaust, a bila je prva elektro-tehničarka u Hercegovini.

Oduvijek je u srcu nosila Mostar i sve ljude grada na Neretvi, te je žalila za Mostarom kakav je bio prije ovog zadnjeg rata. Jednom prilikom je kazala da se ne može pomiriti s tim da netko može živjeti u ovoj zemlji, a da je ne voli.

Godine 1941. išla je u prvi razred osnovne škole na Musali gdje se sad nalazi Muzička škola. Tada je kao židovsko dijete bila obilježena i sprijeda i straga, na leđima, velikom Davidovom zvijezdom ispod koje je pisalo “Židov”.

“Onog časa kad sam bila obilježena, ja sam jedina u razredu bila obilježena i bilo me stid ići u školu ulicom kojom sam išla. Išla sam preko brda Mazoljica, pa bih se kod Razvitka spustila i ‘preletila’ do škole. Počela sam kasniti. Tad me moj učitelj Zubac pitao ‘Zašto ti, mala Danon, kasniš?’. Sjećam se toga i sad i nikad to neću zaboraviti. Počela sam plakati i rekla sam svom učitelju da sam ja obilježena, jedina u razredu, i da me stid ići ulicom kojom sam išla i da idem okolo brdom. Tad se moj učitelj okrenuo razredu i rekao: ‘Tko bude dirao ili zavitlavao Ernu, dobit će batine (jer su tada djeca ravnalom dobivala batine), a ti budi ponosna što si obilježena i idi ulicom kojom si i išla. A sutra ćemo ja i ti za ruku zajedno preći preko mosta, ja ću naprijed i natrag imati veliko slovo H. Ne stidi se i idi kuda si išla!’. Zamislite prije koliko je to godina! Ja, kad se god toga sjetim, ja se sjetim svoga učitelja, koji se bez obzira što je bio Hrvat suprotstavio tadašnjem sistemu i mogao je otići u Jasenovac jer je podržao židovsko dijete. I to se obratio cijelom razredu i još rekao da će sa mnom za ruku preći preko mosta! To su stvari koje se ne mogu zaboraviti!”, priča, a i danas joj, kad se toga prisjeća suza, klizi niz obraz. Bilo je to 1941. godine. Ubrzo su nju, majku i mlađeg brata (otac je umro 1938.) Talijani odveli u koncentracijski logor na otoku Rabu, tada veliki koncentracijski logor. Kad su polazili iz Mostara, sve su u roku od 24 sata morali ostaviti, deportirani su u vagonima.

Simbolika ključa

“Moram Vam reći da kod Židova postoji jedna stvar: kad vas god netko tjera iz svoga doma, iz svoje kuće, ponesete ključ jer se nadate da ćete se opet vratiti u svoju kuću, u svoj dom i ključem otvoriti vrata. I, znate, ima jedna krilatica kod Židova: Kad je živa glava, kupit će šešir. Svi naši prijatelji, porodice Barišić, Suton, Planinić, Alikafić, Ćišić, Čolaković, Mirazović, sve su nam ono što je mama kod njih sklonila da sačuvaju, vratili. To najbolje ilustrira kakav je odnos bio među prijateljima”.

Preminula je na današnji dan 2017. godine.

(Mostarski.ba/Agencije)


Erna Cipra, link: https://youtu.be/Ue5d1j-Oj28

(spagos)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen