Najstarija podzemna željeznica na
svijetu: London Tube slavi 160. rođendan
Januarski je dan u
vladinom okrugu. Mnogi su u žurbi. Umotani u zimske kapute i držeći
kafu to go u ruci, žele što prije iz ledene hladnoće ući u toplo.
Svi se kreću do određenog mjesta, do parlamenta ili do stanice
metroa Westminster.
Ako podignete pogled sa svog pametnog telefona
i uživite se u atmosferu, primijetićete da u Londonu ne možete da
se divite ne samo nadzemnim zgradama.
Jer otkako je stanica
proširena 1999. godine, pokretne stepenice ovdje nisu smještene u
nekoliko tunelskih šahtova. Umjesto toga, posjetitelji mogu vidjeti
cijelo djelo odjednom, poput konstrukcije sata na
otkucavanj.
Westminsterska stanica je samo jedan od mnogih
značajnih elemenata londonske podzemne željeznice. Uostalom, njena
istorija seže 160 godina unazad. To je najstariji metro na svijetu,
najveći u zapadnoj Evropi i nesumnjivo jedna ikona. Ujutro i uveče
putnici često stoje jedan pored drugog. Na nekim linijama, poput
Viktoria line, zagušljivo je vruće i zrak je loš. Londonci, koliko
god da jesu stoici, ovo podnose ne trepnuvši okom. Oko dva miliona
ljudi koristi Tube svakog dana.
Prvi dio između stanica
Paddington i Farringdon u centru metropole otvoren je 1863. godine
jer je Londonu prijetio zastoj sa svim kolima, autobusima s konjskom
vučom i pješacima. Mreža se postepeno širila i sada uključuje
272 stanice. Grad je također imao koristi od svog mekog podzemlja.
Pošto je izgrađena na glini, novina, koja je u 19. vijeku
predstavljala tehnički napredak kao ni jedan drugi, moglo je da se
kopa na desetine šahtova i cevi ispod metropole.
Putovanje
istočno od Paddingtona na liniji Hammersmith & City je
istorijsko.
U januaru 1863. hiljade putnika se nagomilalo u prvoj
podzemnoj željeznici na svijetu, Metropolitan Railwayu. Umjetnici
gradskim varijete teatrima nazivali su ga "kanalizacijom".
Britanske dnevne novine The Times su to, međutim, pozdravile kao
"veliki tehnički trijumf". Prve godine, željeznica je
prevozila milione putnika u vagonima prvog, drugog i trećeg razreda
osvijeljenim plinom, koje su vukle parne lokomotive koje su ispuštale
gusti crni dim . Nije bilo prijatno, ali se štedilo na
vremenu.
Svako ko krene u obilazak stanice Moorgate na istoku sa
vodičem, hoda stopama građana viktorijanskog Londona. Reklamni
posteri iz 1930-ih vise u hodnicima obloženim bijelim pločicama.
Svjetlo je slabo, zrak rijedak. Rute su zatvorene kada su privatne
transportne kompanije postale dio javne krovne organizacije, preteče
današnjeg Transporta za London (TfL).
Samo nekoliko minuta hoda
dalje, radnici na prelazu stoljeća morali su napustiti stari način
izgradnje podzemne željeznice jer dio tunela nije mogao biti završen
po planu. Metalni oklop, kojim su mogli da prodiru, relativno
bezbjedno, kilometar po kilometar pod zemljom, stvorio je ono što se
i danas zove cijev (tube).
Prostrane sale i zakrivljeni zidovi
dominiraju linijom Elizabeth line, koja je otvorena 2022. godine.
Putovanje završava na stanici Angel, sa najdužim pokretnim
stepenica u podzemnoj željeznici.
Od marta cijene će biti
povećane za oko 6 odsto. Tokom vrhunca pandemije korone, željeznice
su mjesecima bile prazne. Od tada se broj putnika još nije u
potpunosti vratio na isti nivo. Budućnost londonskog metroa izgleda
jednako promjenjiva kao i njegova
prošlost.
(prevod:spagos)
(ksta)
(NovaSloboda.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen