Čuvena opera u Sidneju bila je
kontroverzna - sada puni 50 godina
„Opera postoji zato što se
nekoliko hrabrih ljudi usudilo da razmišlja drugačije“, kažu
danas kreativni umovi koji stoje iza opere u Sidneju.
„Oni su
učinili nemoguće mogućim i inspirisali jednu naciju.“ A opera je
jedna od najpoznatijih i fotografisanih građevina modernog doba. Ove
godine će znamenitost Sidneja napuniti 50 godina. U tu svrhu, opera
je sastavila poseban program sa 200 različitih ponuda, kojima se do
oktobra obilježava prošlost, sadašnjost i budućnost svjetske
kulturne baštine. Godine 2003., njegov arhitekta, Danac Jørn Utzon,
osvojio je najvažniju nagradu za arhitekturu, Pritzkerovu
nagradu.
Ali njegove ideje - inspirisane monumentalnom
arhitekturom Maja i Asteka - u početku nisu bile dobro prihvaćene.
Godine 1966., usred građevinskih radova, mladi arhitekta je svoju
karijeru zatekao u ruševinama. Opera je bila napola završena kada
je otišao, odnosno morao je da napusti Australiju. Tadašnja
australijska vlada optužila ga je za rasipanje i previše kašnjenja
i bila je presretna što je prihvatila njegovu ostavku.
Čak i
tada, Utzonovo povlačenje izazvalo je međunarodnu negodovanje: bila
su protestna pisma važnih umjetnika, dizajnera i intelektualaca iz
cijelog svijeta. Dana 3. marta, 1.000 ljudi marširalo je do
regionalnog parlamenta u Sidneju, predvođeno austro-australskim
arhitektom Harryjem Seidlerom i britansko-australskim autorom
Patrikom Whiteom.
Utzon, čiji je dizajn pobijedio na međunarodnom
konkursu za dizajn deset godina ranije od ukupno 233 prijave, na
kraju nikada nije vidio operu u gotovom stanju. 20. oktobra 1973.
godine, kada je tadašnja britanska kraljica Elizabeta II zvanično
otvorila operu u ulozi šefice australske države, on nije bio na
listi gostiju. Kritičari su jednom zgradu opisali kao "grupu
francuskih časnih sestara koje igraju fudbal". U to vrijeme
mnogi nisu mogli ni zamisliti da će zgrada kasnije postati mjesto
svjetske baštine i jedna od najpoznatijih građevina na
svijetu.
Kontroverzu je svakako podstakla činjenica da je zgrada,
od koncepta do završetka, testirala granice inženjeringa,
konstrukcije i dizajna. Ali upravo to čini operu "neuporedivom
do danas", kaže njemačko-australski arhitekta Chris Bosse,
koji često radi u Sidneju. "Postoje spektakularnije ili skuplje
zgrade, ali ne postoji javna zgrada sa tako jakim ekspresivnost,
skulpturalna prisutnost i urbani kvalitet.”
Australci su također
prepoznali ovo drugo u nekom trenutku i pomirili se s Utzonom na
prelazu milenijuma. Taj gest pomirenja je Australiji vrijedan oko 70
miliona australskih dolara, što je ekvivalent skoro 45 miliona
eura.
To je omogućilo Dancu da redizajnira, poboljša i ugladi
operu u skladu sa svojim principima dizajna. Utzon je uspio dovršiti
ono što je započeo, čak i ako više nije mogao doći u Australiju
zbog zdravstvenih razloga, Utzon je preminuo 2008. godine. Ali opet
je radio na tome - imao je ovu zgradu "kao simfoniju" u
svojoj glavi, rekao je tada u jednom intervjuu.
Na kraju, njegov
sin Jan je preuzeo vodstvo, i zajedno sa australijskim arhitektom
Richardom Johnsonom ostvario je očeve želje: obnovljena je operska
pozornica, modificirana je sala, poboljšana akustika, olakšan
pristup pokretnim stepenicama, a otvoren je i zapadni prostor.
(ksta)
Fotografije: Nenad Đ.
Prevod: Smail Špago
(NovaSloboda.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen