Mittwoch, 1. September 2021

Sitno pismo pišem





Danas je Svjetski je dan pisanja pisama

Rukom napisana pisma su danas rijetkost. 

Mi komuniciramo digitalno, bez prestanka i uglavnom u kratkoj formi. Pisma su postala rijetkost ali se svako malo razveselimo kada u poštanskom sandučiću pronađemo nešto što nije račun ili reklama.

Pisma su nekad bila važan oblik komunikacije što dokazuju i ovih osam primjera koje je izabrao Deutsche Welle.

Elvis Presley šalje pozdrave iz Njemačke

“Ispričavam se što na svako pismo ne mogu odgovoriti osobno”, pisao je Elvis Presley 1959. za vrijeme služenja vojnog roka u Njemačkoj gdje je od 1958. do 1960. boravio u Friedbergu u saveznoj pokrajini Hessen. U to vrijeme je iz čitavog svijeta dobivao ogroman broj pisama pa se zato odlučio na sva ova pisma odgovoriti jednim univerzalnim. “U mislima sam sa svim svojim prijateljima i obožavateljima koje sam ostavio kod kuće”, piše kralj rock’n’rolla.

Frida Kahlo “amputira” supruga

1953.,

godinu dana prije njezine smrti, Fridi Kahlo je amputirana noga. Dok je čekala na operaciju napisala je pismo svom suprugu Diegu Riveri. “Kada su mi rekli da će mi amputirati nogu, to me nije šokiralo u tolikoj mjeri kako su to drugi očekivali. Ne, jer ja sam već bila jedna osakaćena žena kada sam te gubila, uvijek iznova. I unatoč tomu sam te preživjela”. Kahlo je svom suprugu predbacivala višestruku prijevaru između ostalog i s njezinom sestrom. Pismo završava riječima: “Pišem ti kako bih ti dala do znanja da te oslobađam, da te amputiram.”

Albert Einstein odaje počast Mahatmi Gandhiju

Albert Einstein je 1931. pun divljenja napisao pismo Mahatmi Gandhiju: “Svojim ste djelovanjem dokazali da se mirnim metodama mnogo toga može postići čak i kod onih koji se ne ustručavaju od posezanja za nasiljem. Možemo se samo nadati da će Vaš primjer djelovati i izvan granica Vaše zemlje i pridonijeti tomu da će umjesto ratnih sukoba odluke biti donošene kroz međunarodnu instituciju čiju će provedbu jamčiti svi sudionici”. Gandhi je odgovorio odmah i pozvao Einsteina u svoj ašram. No njih dvojica se nikada nisu sreli.

Mahatma Gandhi upozorava Adolfa Hitlera

Gandhijevo pismo Adolfu Hitleru djeluje još snažnije ako se na umu ima pismo koje je Gandhi dobio od Einsteina. Indijski političar je njemačkom diktatoru 1939. napisao pismo koje je započeo s: “Dragi prijatelju, potpuno je jasno da ste trenutno jedina osoba na svijetu koja može spriječiti rat koji bi čovječanstvo mogao baciti u jedno divlje stanje. Hoćete li poslušati apel nekoga tko je izbjegao ratnu metodu s velikim uspjehom?” No, kao što je poznato, Gandhijeve riječi nisu naišle na plodno tlo. Nekoliko tjedana kasnije Wehrmacht je umarširao u Poljsku čime je započeo Drugi svjetski rat.

Virginia Woolf se oprašta

Britanska spisateljica Virginia Woolf je 1941. napisala jedno emotivno pismo svom suprugu Leonardu. “Ti si mi podario najveću zamislivu sreću. Ti si mi bio sve što netko može biti. Ne vjerujem da dva ljudska bića mogu biti sretnija nego što smo bili mi prije nego je došla ova užasna bolest”, napisala je Woolf koja je patila od teških depresija. Ovaj put se, kako je rekla, “neće oporaviti”. “Da me je netko uopće bio u stanju spasiti, to bi bio ti. Mene je sve napustilo osim uvjerenja u tvoju dobrotu”. Kratko nakon toga spisateljica se utopila u jednoj rijeci.

Leonardo da Vinci u potrazi za poslom

“Molba” za posao koja puca od samouvjerenja pošiljaoca. Leonardo da Vinci se u prvoj polovici osamdesetih godina 15. stoljeća kao inženjer za vojnu tehniku nudio kasnijem milanskom vojvodi Ludovicu Sforzi. “Ako se nekom neka od gore navedenih stvari čini nemogućom ili neostvarivom, spreman sam ih demonstrirati u Vašem parku ili na nekom drugom mjestu, kako god Vaša ekselencija, kojoj se u svoj skromnosti želim preporučiti, izvolijeva”. Sforza je dao posao mladom da Vinciju i kasnije je od njega naručio i poznatu “Posljednju večeru”.

Kraljica Elizabeta II. otkriva recept

Rukom ispisani recepti daju najbolje rezultate. Još ako ih je napisala kraljica Elizabeta II. osobno… Sretni primatelj ovog pisma je tadašnji američki predsjednik Dwight D. Eisenhower koji se prilikom jednog posjeta Ujedinjenom Kraljevstvu zaljubio u palačinke servirane na dvoru. Nekoliko mjeseci kasnije, predsjednik je dobio recept. “Iako su ovdje navedene količine predviđene za 16 osoba, ako želite manje, ja jednostavno dodam manje mlijeka i brašna a kod ostalih sastojaka se držim navedenih mjera”.

Goethe istresa dušu

“Tvoja nazočnost je na moje srce djelovala predivno, ja ti ne mogu reći kako se osjećam!”, piše Johann Wolfgang Goethe 1776. pun čežnje i duboke naklonosti Charlotti von Stein. Ukupno je mladi Goethe sedam godina starijoj odabranici svog srca napisao preko 1.700 pisama. No ona je usprkos tomu ostala vjerna svom suprugu. Goethe je tugu ublažavao višegodišnjim boravkom u Italiji odakle se vratio 1788. kada je u Weimaru upoznao svoju kasniju suprugu Christiane Vulpius.

(mojevrijeme)


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen