Sonntag, 6. Juni 2021

Mostarom nekad i sad: Sačuvani pogledi, ispred Hirurgije, ranih 50tih


Slika sa mostarskih ulica iz ranih 1950tih godina, koju je na Cidom ovih dana postavio Dubravko Duba Galić, u početku je svojom pozicijom bila zagonetna i zadavala dosta glavobolje sa pitanjem: Gdje je uslikano? Položaj mostarskih brda upućivao je na pravac slikanja bio prema sjeveru. Sve poznato, ali kroz maglu.


Obzirom da sam u vrijeme nastanka slike stanovao u zgradi iza Hirurgije i tadašnjeg SUPa, svakodnevni put do treće osnovne škole i nazad mi je bio tadašnjom ulicom dr. Safeta Mujića, a često mjesto igre našoj raji bio je park preko puta Hirirgije, kod Vojne bolnice, a ponekad i na igralištu, tada prekrivenim šljakom, iza Vojne bolnice, na “vojačkom” igralištu, , kako smo ga tada zvali. Taj pogled prema sjeveru mi je ostao negdje u memoriji, i u toku razmišljanja i rasprave, gdje bi mogla biti lokacija sa slike, sinulo mi je:

Ovo bi moglo biti ispred Hirurgije... Objekat na sprat, u pozadini, je zgrada u kojoj je bila nekadašnja Menza milicije... Dugi objekat koje ide lijevo od zgrade na sprat, je nekadašnja Stolarija, koje je izgorila 1961. godine, od udara groma... Tu je kasnije, u jednom dijelu bio otvoran Projektant... Bor koji se vidi na slici, nalazio se na ćoši Hatovske i ulice S. Mujića, a ovo malo skretanje je kod onog cvijetnog ostrva, u obliku trougla, ispred Hirurgije... Smjer kretanja motoriste je u pravcu hotela Mostara...


Pretragom u arhivi našao sam približne detalje na jednoj novijoj fotografiji, na kojoj je pisalo, da pada kiša... Zato se ne vidi ni jedno brdo od magle, ali pogledu smetaju i kasnije napravljene zgrade Lepa Brana i Uglovnica. Taj pogled mi je ostao u memoriji, jer sam često špartao preko ulice, baš na ovom mjestu, i tamo i ovamo... Bio sam čak i svjedok požara kada je izgorila ova Stolarija, tokom ljeznog pljuska sa udara groma. Menza milicije je bila aktivna sve do izgradnje Lepe Brene...


Kad bi se sa ovog mjesta, gdje se nalazi motorista, pošlo prema sjeveru, kad se pređe Hatovska uica, prvo je u dvorištu, kasnijeg Projektanta, sa lijeve strane bila jedna zidana trafika, a do nje buregdžinica, ustvari jedan malo dulji kiosk, a onda iza buregdžinice, bila je bašta Menze milicije, a sama gostionica je bila unutar objekta. Na ćošku te zgrade,iza bašte Menze milicije, bila je prodavnica, držao je neki Alija, i svi smo govorili, odoh u Alije da kupim nešto... Iza ovog objekta, prije izgradnje Uglovnice, bila ulica koja se zvala Nova, a tek kasnije je dobila naziv Splitska. Tu sam često išao kod neke raje koja su išla sa mnom u Treću osnovnu.


Na karti grada Mostara iz 1960tih godine, obilježio sam ovee detalje: Plavo je smjer slikanja i nekoliko objekata koje sam gore pomenuo, a zeleno je ovaj krivi bor.



Kompletnu sliku je upotpunio Tibor Vrančić, aktielnom fotografijom sa lica jesta, i potvrdio tvrdnju da je stara slika napravljena ispred Hirurgije.

Smail Špago

(cidom/20210606)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen