Burna istorija jednog mosta u Mostaru
Interesantni detalji oko gradnje, rekonstrukcije,
rušenja, obnove i imena jednog mosta preko Neretve, u Mostaru.
Željezni most,
koji je trebao biti građen na nekom drugom mjestu, greškom je bio kraći, dovežen
je i postavljen u Mostaru 1882. godine. Šest godina poslije, 1888.
godine most je bio rekonstruisan. Most srušen je 1935. godine, a na istom
mjestu napravljen je potpuno novi, armirano-betonski most, 1936. godine. Takav je
most služio svojoj svrsi sve do 1992. godine, kada u ratu biva srušen. Na istom
mjestu, 1993. godine postavljen je privremeni željezni most, koji je u toku
rata doživio neviđenu devastaciju. Željezna konstrukcija je obnovljena odmah nakon rata. Uklonjena je 1999. godine, a
2000. godine na istom mjestu napravljen je novi armirano betonski most, onakav kakav
je bio prije rata. U svom životu, koji traje 131 godinu postojanja ovaj most,
pored rušenja, rekonstrukcije, obnove i ponovne izgradnje, četiri puta je mjenjao
ime:
Most cara i kralja Franca Jozefa, Most kralja
Petra, Most maršala Tita, Most Musala
Tri vijeka nakon završetka izgradnje Starog mosta, početkom 1873. godine turska vlast je odlučila da
na lokalitetu Musala izgradi jedan novi, moderniji most,
kako bi se rasteretio Stari most, koji je vijekovima u
Mostaru bio jedini prelaz preko Neretve.
Gradnja mosta je bila odobrena od strane Vilajetske skupštine, u maju
1870. godine. Radovi na gradnji mosta su bili započeti, ali su vrlo brzo bili obustavljeni,
prema nekim izvorima zbog nedostaka sredstava, a prema drugim, zbog ustanka u Hercegovini.
Veliki istesani kameni blokovi,
predviđeni za stubove mosta, ležali su na obalama Neretve i tako dočekali
dolazak Austro-Ugarske.
Pod novom vlasti
nastavljena je gradnja mosta i novi most je završen 1882. godine. Željezna
konstrukcija mosta je za ono vrijeme predstavljalo odraz moći i snage Austro-Ugarske monarhije. Novi
most dobio je ime Franz Jospeh Brücke, ili Most cara i kralja Franje
Josipa, Bio je dužine 94 metra, postavljen
na 6 ozidanih stubova od tesanog kamena.
U vezi izgradnje ovog
mosta postoji jedna zanimljivost. Željezno-rešetkasti most bio je izrađen u
Mađarskoj i bilo je planirano da se njime premosti Neretva u Jablanici, ali greškom,
bio je kraći za 4 metra, pa je vozom, koji je već tada vozio od Metkovića do
Rame, dovežen i montiran u Mostaru. Novi most za Jablanicu naručen je u
Engleskoj, i kasnije bio montiran.
Novosagrađeni most
uklapao se u postojeće saobraćajnice u gradu, izgrađene u periodu između 1889.
i 1893. godine. Položaj za izgradnju mosta na Musali, određen još u doba Turske
vladavine, imao je mnogo prednosti, jer je omogućavao lagan pristup sa obale. Jedna
saobraćajnica, u pravcu zapada, već je prolazila prostranom Cernicom, preko
polja, tada zasađenog kukuruzom i vinogradima, i protezala se sve do Balinovca,
gdje je prelazila preko Radobolje i nastavljalaa dalje, prema Ljubuškom. Most
je spajao osnovne gradske saobraćajnice, u pravcu Južnog logora, koji je izgrađen
1881. godine, prema novosagrađenoj fabriku duhana, za vojnu bolnicu, kao i za logor
u izgradnji na sjeveru grada, kasnije nazvan Sjeverni logor, zatim i za budući
Zapadni logor, ispod Bijelog Brijega. Most je omogućio saobraćajnu veza komande
na Konaku sa objektima na desnoj obali Neretve. Sve su to bili saobraćajni prioriteta
za grad. One su grad i spajale i proširivale. U širem smislu most je imao još veći
značaj za saobraćaj, jer je spajao put Sarajevo-Mostar-Metković sa putem
Mostar-Ljubuški. Preko
novog mosta bilo je lakše preći na drugu stranu Neretve sa natovarenim kolima,
kočijama, a malo kasnije i sa automobilima.
Već 1888. godine obavljena
je prva rekonstrukcija ovog mosta. Tom prilikom je preko mosta provedena glavna
vodovodna cijev na lijevu obalu Neretve. Cijev je postavljena na novoizgrađenim betonskim nosačima, ispod
čelične konstrukcije mosta. Do tada je lijeva obala grada na gradski vodovod bila
povezana samo jednom cijevi, provedenom preko Starog mosta.
Ovaj most
je više puta popravljan i rekonstuiran.
U februaru 1935. godine željezna konstrukcija mosta je skinuta, a započeta izgradnja
novog, armirano-betonskog mosta. Stara željezna konstrukcija je uklonjena, otpremljena
vozom u Zenicu, gdje je u željezeri pretopljena.
Novi most je
završen i pušten u saobraćaj 7. jula 1936. godine. Dobio je naziv “Most kralja
Petra”. Bio je bio prevučen asvaltom, i to su bili prvi kvadrati asvalta postavljeni u Mostaru
Nakon Drugog
svjetskog rata, od 1945. do rata 1992. godine ovaj most je nosio naziv “Most
maršala Tita”. Za vrijeme ratnih sukoba most je srušen u noći između 29. i 30.
maja 1992. godine. U toku rata, 1993. godine na mjesto srušenog mosta postavljen
je privremeni željezni most, kako bi se obezbjedila komunikacija između dvije
obale Neretve. Tokom daljnjih sukoba, most je doživio potpunu devastaciju, jedva
je bio prohodan. Obnovljen je 1995. godine. Uklonjen je 1999. godine. Na istom
mjestu 2000. godine napravljen je novi armirano betonski most, onakav kakav je
bio i ranije.
Sada nosi naziv “Most
Musala”.
(fotografije: iz
sehare Tibora Vrančića, arhiva u Beču, arhiva u Mostaru, fotosi Ismail Braco
Čampara)
priredio: Smail
Špago
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen