(tekst iz knjige o mahali Carina,
koja je u pripremi, napisao je Ahmet Kurt)
na slici: Fatime kadun džamija iz 1902. godine
ukomponovana na isto mjesto
U tekstovima gdje se spominje džamija
Fatime kadun uvijek se ponavlja pet istih pogrešaka: Da je to jedina
džamija sa četvrtastom munarom, da ju je gradila Fatima Šarić
koja je napravila i sahat-kulu, da je džamija jedini ženski vakuf,
da je to bila nekakva ženska džamija, te da se džamija zvala
Kazazića. Nijedna od ovih pet tvrdnji nije tačna.
-Osim Fatime kadun džamije u Mostaru
je i Ćejvan ćehajina džamija napravljena sa četvrtastom munarom,
koja je krajem XIX stoljeća zamijenjena munarom ortogonalnog
presjeka. Osim ove dvije džamije sa četvrtastom munarom u
Hercegovini munaru kvadratne osnove imale su još džamija u Dabrici,
Avdića džamija na Planoj (Bileća), Čelebića džamija u Donjoj
Bijenji, džamija u Kruševljanima, džamija Hasan-paše Predojevića
u Bileći i Telarićeva džamija u Bijeljanima kod Fatnice. Takođe
je i najstarija munara džamije u Kljunima bila kvadratne osnove.
Kada se spominju kvadratne munare džamija, možete pročitati
tvrdnje da su te munare po ugledu na zvonike crkava gradili
dubrovački klesari. Time se sugeriše da tadašnji muslimani nisu
bili u stanju ozidati jednu tako jednostavan objekat, pa da su to
morali raditi Dubrovčani. Kada znamo kakve su monumentalne sakralne
objekte na prostoru Balkana podigle Osmanlije jasno je da se tu prije
radi o tendecioznom omalovažavanju osmanskog naslijeđa, nego o
neznanju pisaca ovakvih tekstova. Tu se jednostavno radilo o tome da
vakif nije imao dovoljno sredstava da ozida ortogonalnu i višu
munaru, koja je zahtijevala duplo više rada i para nego svi ostali
objekti džamije.
-Dobri Hivzija Hasandedić je na osnovu
onda raspoloživih dokumenata zaključio da je džamiju podigla oko
1620. godine Fatima, kćerka Ibrahima Šarića, koja je podigla i
sahat-kulu. Kasnije je otkriveno više dokumenata koje ispravljaju
Hasandedićevu tvrdnju. Tako je rah. Ahmet S. Aličić preveo i
obradio detaljni katastarski popis vilajeta Hercegovina koji je
izvršen 1585. godine. Te godine mahala Fatime kadun je bila
najsjevernija mahala Mostara, a u tefter je popisivač doslovno
napisao da je džamiju podigla „rahmetli gospođa Fatima, kćerka
rahmetli hadži Mehmed-bega“. Pretpostavlja se da je ona bila kći
Karađozbega koji je umro 1564. godine. Vremenska razlika između
Fatime kadun i Fatime Šarić je najmanje 50-60 godina, pa je jasno
da su to dvije različite osobe. Džamija je vjerovatno podignuta
jednog ljeta između 1560. i 1580. godine. Godine 1585. godine, kada
je popis vršen, harala je i epidemija kuge na našim prostorima.
Mahala Fatime kadun je te godine imala 52 kuće. U mahali je živjelo
neobično mnogo kovača, ukupno sedam. Mahala je bila na sjevernom
kraju grada, na raskrsnici Carske džade za Sarajevo i konjskog puta
za Poveležje i dalje prema Nevesinju i Gacku, pa su putnici prilikom
dolaska na mostarski Pazar ostavljali mahalskim kovačima na popravak
dijelove zemljoradničkog oruđa i alata, kotlove, volovsku i konjsku
opremu i drugo. Za razliku od ostalih mahala Mostara, u Fatime kadun
mahale skoro svi stanovnici su bile zanatlije, osim Mehmeda koji je
bio član posade Mostarske tvrđave. Takođe su u mahali živjeli po
3-4 krojača, papudžije i kožarska majstora. Zapisano je da je
jedan stanovnik ove mahale cotav i da nije za vojsku.
-Ko letimično prelista neki od 4-5
sidžila Mostarskog kadije vidjeti će da ima desetine žena koje su
uvakufile svoja sredstva za dobrobit zajednice.
-Džamija Fatime kadun se nije zvala
ženska džamija radi toga što je pristup u džamiju bio dozvoljen
samo ženama, nego je taj pridjev dobila po ženi vakifu.
-U jednom kratkom periodu od 1895. do
1903. godine mujezin džamije je bio Jusuf Kazazić, koji je takođe
bio zadužen za kupovinu muma/svijeća, pa je u nekim putopisima iz
tog doba zapisano da je to Kazazića džamija, što se kasnije samo
prepisivalo. Tako Karl Peez u svojim putopisima iz 1891. godine Tere
Jahje džamiju naziva Kisića džamija jer je u neposrednoj blizini
stanovao Đorđe Kisić, otac kasnijeg šereta Vase Kise! Memi
hodžina džamija se pred Drugi svjetski rat zvala Ribičina džamija,
jer su, prvo Salih, a zatim Ibrahim Ribica bili mutevelije Memi
hodžinog vakufa. Isticanje ovih kolokvijalnih imena džamija je
pogrešno i čitaoce dovodi u nedoumicu.
Džamija je srušena 1947. godine.
Džamija je srušena 1947. godine.
(mostarski.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen