Prva auto trka na svijetu
Na Pariškoj kapiji
Porte Maillot, 22. jula 1894. godine, na startu prve automobilske trke uistoriji,
pojavilo se ukupno 26 automobila. Tu je bila prva zvanična auto trka na
svijetu. Inicijator je bio pariški žurnal “Le Petit Journal”. Dužina staze, od
Pariza do Rouena, bila je duga 126 kilometara.. Predviđena je nagrada za
pobjednika od 5 hiljada zlatnih franaka.
Kako piše u komentaru trke, to je bilo više novca nego što danas dobije jedan
pobjednik Grand Prixa za jednu trku.
Stigle su ukupno ukupno
102 prijave, ali se na startu našlo svega 26 vozila, sa benzinskim, dizel, ali
i parnim pogonom. Neki automobili su imali inovativne pogone, komprimirani
zrak, ili elektromotor, ali to je egzistiralo samo na papiru, sa potpunom
neizvjesnišću, da li će tako nešto ikada biti u pogonu.
Obzirom da je sve
bilo i novo i nepoznato, organizatori su napravili pravilnik u kojem je samo stajalo:
“trka je otvorena za sve vrste vozila, uz uslov da nisu opasna, da se njima lako
upravlja od strane vozača i da ne koštaju previše novca”.
Vjerovatno je to
bila jedina trka u istoriji koja je bila oslobođena bilo kog propisa. Jer, trka
se nije zasnivala samo na brzini, nego i na lakom upravljanju, komforu,
sigurnosti, ali i udobnosti putnika.
Ono što je
sigurno, na startu se pojavio jedan kolos na točkovima, vlasništvo francuskog
groga de Diona, automobil pokretan na paru. On je prvi i prošao kroz cilj,
vozeći lično. Ovaj grof, veliki ljubitelj novotarija, pa i automobila, za relaciju
od 126 kilometara trebao je punih šest sati i 48 minuta. Rezultat i nije tako
loš, ako se kaže da je dvije tone teški kolos imao tek 20 KS. Nažalost, grof
tom prilikom nije uspio nadmašiti rekored koji je na istoj stazi postavio jedan
ljubitelj bicikla. Biciklo je tada bilo
brže od automobila? Svi ostali učesnici
trke stigli su mnogo kasnije, a grof se usput zaustavio i čak napravio pauzu za
ručak u jednom restoranu. Parni automobil grofa de Diona imao je jedan
rezervoar od 800 litara vode, a to nije baš bilo po onome kako je bilo napisano
u propozicijama trke. Zbog toga mu pobjeda nije priznata.
Za pobjednika je proglašeno
“vozilo bez konja” iz kuće Panhard & Levassor, i jedno vozilo marke
Peugeot, koji su u cilj stigli samo nekoliko minuta iza grofa.
Oba ova vozila
bila su pokretana motorom snage 3,5 KS, na benzinski pogon, iz pogona Daimler,
kako je tada izvjestio “Le Petit Journal”.
Priredio: Smail Špago
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen