Sirenski pjev Bahrije Nuri Hadžić
(Tekst koji slijedi
objavljen je na blogu kajankajan.blogspot.de i u dnevnom listu Dnevni avaz u
prilogu Sedmica, 2. jula 2016. godine. Autor je dr. Ibrahim Kajan)
Bahrija Nuri Hadžić, 1904. - 1993.
Historija iz zasjede
Piše: Dr Ibrahim Kajan
Reći ćeš, prijatelju, da je Bahrija „ona koja moru pripada“
– što znači njezino ime - biće astralno, sirena što glasom probija nebeske
opne. Sirena je kadra, kaže Homer, zanijeti pjevom čovjekovo biće da izađe iz
svoje pameti od milja neopisiva!
Bahrija Nuri Hadžić zanosila je svojim nebeskim glasom čak i
autore opera, koji su – za razliku od svih drugih – „čuli“ njezin glas prije
nego što su uspjeli dovršiti svoje notno djelo. To joj je, na svoj način, rekao
njemački autor Richard Strauss, slušajući je u naslovnoj ulozi svoje Salome,
kojom je dirigirao u zgodi proslave 75. rođendana 1939. u Zürichu: „Ovu
sam Salomu čekao 35 godina!“
Rođena je 4. 3. 1904. u Sarajevu. Rano je djetinjstvo
provela u Mostaru, pa je kroz cijeli život isticala – da je Mostarka. Kći je
Osmana Nuri Hadžića, kronološki prvog bošnjačkog romanopisca, urednika
„Behara“, islamskog mislioca, šerijatskog sudije i doktora prava, banjalučkog
okružnog predstojnika, predstojnika u ministru vanjskih poslova u Beogradu,
itd.
Velika operna
diva, Bahrija, kćer je Osmana Nuri Hadžića,
mostarskog
intelektualca i prvog bošnjačkog romanopisca
Bahrija je u svijet glazbe ušla kao djevojčica, kada ju je
otac, nakon mekteba upisao i u školu časnih sestara u Sarajevu, osiguravši joj
i sate klavira i violine. Preseljenjem u Beograd, djevojčica je temeljno
muzičko obrazovanje stjecala u Srpskoj muzičkoj školi. Otkriće njezinih
glasovnih i pjevačkih sposobnosti, otkrila je profesorica Milojević, zamolivši
roditelje da njezin „vanserijski talent“ povjere, obavezno, najboljem muzičkom
središtu. Bahrija je Beču g. 1923., položila prijemi ispit i otpočela
petogodišnji studij pjevanja kod prof. Thea Lierhammera na Državnoj visokoj
akademiji za glazbu i umjetnost. Nakon diplome – od brojnih ponuda, buduća
je diva odabrala operu u Bernu, u Švicarskoj. Između 1928. i 1931. godine,
ostvarila je 40-tak glavnih pjevačkih uloga kojima je polučila niz poziva za
gostovanja na gotovo svim europskim opernim scenama. Velike uloge smjenjivale
su se filmskom brzinom - Aide (u Puccinijevoj Aidi), Leonare (u Verdijevoj Il
trovatore), Manon (operi Julesa Masenneta), Charlote (u Werteru J. Masenneta),
Minie (u Puccinijevoj La Fanciulla del West) i brojnih drugih!
Zürich, 1937., s
Bahrijom kao naslovnim likom
Uloga, spomenuta u uvodu, Straussove Salome, otpjevana
takvim sugestivnim pjevačkim moćima, postala je trajno „uknjiženo pamćenje“
uspona eksperimentalne muzičke fraze, da se Bahrijina uloga neizostavno navodi
u najznačajnijim historijskim pregledima europskog i svjetskog razvoja operne
umjetnosti. U zvjezdanom usponu na sceni, po drugi put je „gotovo nadmašila
sebe“ kao sa Salomom, ulogom Lulu, u istoimenoj operi austrijskog kompozitora
Albana Berga u Zürichu 1937.
Nagovorom kompozitora i dirigenta Stevana Hristića, g. 1931.
je prešla u Beograd, gdje je umirovljenja 1960. kao prvakinja Beogradske opere.
Od niza velikih pjevačkih uloga u Beogradskoj operi, njezina se Koštana u
Konjevićevoj operi - smatra antologijskom. „Sa Bahrijom Nuri Hadžić Beogradska
opera je doživljavala prve zvezdane trenutke i ostvarila neke od najvećih
dometa u svojoj istoriji.“ – zapisala je Mirka Pavlović.
Samo rijetki podsjete da je velika pjevačica, osim pod
svjetlom glamuzonih pozornica svijeta, nastupila i u jednoj skromnoj
provincijalnoj sali grada svoga porijekla, u Mostaru, u martu 1941. Odazvala se
pozivu da sudjeluje u programu Muslimanske narodne biblioteke. Zahvalni
Mostarci oduševljeno su je pozdravili a ovacijama ispratili. Ona i publika su
se razumjeli: njezina svjetska veličina ipak je izrasla iz dubokih, slojevitih
senzibiliteta bosanske kajdanke – jer u Bosni, osim sevdalinke, i nije bilo
drugog i drukčijeg zvuka.
Umrla je početkom agresije na njezinu izvornu domovinu, 24.
10. 1993., u 89. godini života. Sahranjena je u Aleji velikana na beogradskom
Novom groblju. Neusporediva operna zvijezda dobitnica je Sedmojulske nagrade,
jedinog priznanja kojim je za života počašćena. Živjela u doba kad snimateljska
audio tehnika nije bila nepoznata. Ipak, tvrdi se da nije snimljen ili nije
sačuvan niti jedan jedini tonski zapis nenadmašne operne umjetnice
južnoslavenskih prostora!
AVAZ, prilog SEDMICA, 2. 7. 2016., str. 14-15
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen