Sonntag, 3. Juli 2016

''Mostarski crnjaci'': Od tragikomedije do pozitive u gradu


„Pozitiva subotom“
                                            
(tekst koji slijedi objavljen je na portalu prvi.tv 2. jula 2016. godine, autor je Ivana Previšić)

Već pet godina , sad već kultna stranica na društvenoj mreži Facebooku, Mostarski crnjaci , koju prati čak 46 483 ljudi, svakodnevno donosi razne zanimljivosti i događaje iz Mostara, od onih smiješnih, tragikomičnih, tužnih, nevjerojatnih, zabrinjavajućih, baš onakvih kakav i sam grad Mostar jeste..
U današnjem izdanju 'Pozitiva subotom' donosimo vam razgovor sa autorom i administratorom stranice, Emilijom Perićem.
U razgovoru za Prvi.tv. Emilio kaže kako je stranica nastala sasvim slučajno i spontano.
- Na svom osobnom profilu sam imao album istog naziva na kojem sam stavljao komične slike grada, aludirajući da se poslije objave neke stvari koja kvare izgled grada, nedugo nakon objave, ili  čak na neobične i pomalo zabrinjavajuće stvari u gradu. Tako sam jedan dan, 01. 09. 2011. komentirao sa prijateljem jednu od slika koja je izazvala pregršt komentara. Kroz priču je došlo do prijateljevog prijedloga da napravim stranicu, a onda i vrijeme nagovaranja, jer sam sumnjao.  No ipak sam na kraju popustio, i tako je sve počelo, priča Emilio.
Prisjetio se početaka stranice i prvih objava , koje su , navodi, bile pune komentara mržnje, provociranja kroz nacionalne i jezične različitosti…



- Sada je toga daleko, daleko manje. Usudio bih se reći da je prava rijetkost. Ono što me najviše veseli jeste što sam primijetio odmah dan poslije poprave.  Par puta sam objavio neurednu zelenu površinu, dvorište koje je sutradan bilo donekle sanirano. Sjećam se da sam primijetio riječ „ubice" na totemu ambulante, da bi ujutro vidio čistačicu kako uklanja natpis, priča Emilio.
Emilio navodi kako mu je žao što stranica mora upozoriti na loše stvari u gradu kako bi se iste promijenile, ali dodaje kako tu  nije kriva samo vlast nego i mi sami.
- Košara za smeće je bilo dok se svaki dan ne uništi pokoja od strane „građana", smeće se baca sa Zvjezdara, smeće se odlaže u ulazima, glomazni otpad se odlaže gdje nekome padne na pamet, kradu se šahtovi, ručke od liftova, bacaju džemperi, majice..u odvode…dalje da ne nabrajam. Sami smo krivi za mnogo toga – pokrenimo se počevši od danas, poručuje Emilio.
No , onih pozitivnijih primjera ima više..
- Sjećam se da sam prije nekoliko godina primio sliku žene koja kuha ručak u  dvorištu zgrade, i odmah nakon toga smo krenuli u akciju. Ubrzo se, vidjevši tu objavu, javio veliki broj dobrih ljudi koji su jednokratno pomogli toj osobi. Znam da je pregršt bilo izgubljenih stvari koje su također bile pronađene…sve zbog stranice, kaže Emilio.
Svrha 'Mostarkih crnjaka' . navodi autor, jeste da svi oni koji žive i vole Mostar, zajedno komuniciraju, druže se.
- Žao mi je vidjeti da je grad tako podijeljen, što vlada nekakva mržnja, nekultura i svi ostali negativni atributi, i to želim promijeniti. Mostar je grad koji zrači takvom privlačnošću, ljepotom (uz malo truda)…Cilj je prije svega zajedništvo, dijalog, druženje, pomaganje…jer bez toga sigurno nam nikada, ma baš nikada neće biti bolje, kazao je Emilio.
Prisjećajući se početaka kazao je kako je prvotna ideja stranice bila samo crnjaci, komične slike grada, ali sada su njegove objave nadopunjene lijepim slikama grada.
-   Prije svega sam ih odlučio postavljati jer kroz stranicu želim stvoriti pozitivu i ponavljati svima da Mostar uz malo truda može biti onaj stari kojega toliko puta prizivamo i rado se sjećamo. Postavljam ih kao i lijepe pozitivne vijesti radi svih nas, a i Mostaraca koji su odselili iz grada, i koje vuče nostalgija – logično. Stranica sada izgleda kao jedan pozitivni komični – informacijski centar, kazao je Emilio.
Na samom početku stranice njegova očkivanja su bila skromna, mislio je da će ga pratiti njegovih stotinjak prijatelja na Facebooku, te ga je i samog iznenadila velika popularnost stranice.
 - S godinama popularnost stranice je rasla i evo došli smo do zaista ogromne brojke i popularnosti, kako u gradu tako i šire što mi je naravno drago. Osim što me zaustavljaju na ulici i čestitaju, dobivam i ponude da prodam stranicu, ili oglasni prostor pa čak i da zaposlim ljude kao novinare (ljudi misle da je ovo firma) :)
Sve sam odbio jer ovo isključivo radim iz ljubavi prema gradu i željom za boljim sutra, kazao je Emilio.
Na upit je li ikad imao neugodnih  situacija zbog objava, naveo je kako u pet godina rada takve situacije se mogu nabrojati na prste jedne ruke.
-    To su zapravo sitnice koje su bile riješene. Inače skrivam identitet ljudi maksimalno radi njihove moguće neugodnosti.
Iznenađuju me svakim danom čestitke i poruke, riječi potpore, kako u okolini gdje se krećem tako i u inboxu iz dalekih zemalja (Švicarska, Italija, Hrvatska, Njemačka, Australija, Dominikanska republika, Nizozemska, Kanada, Sjedinjene Američke države…), kaže Emilio.



Osim što uređuje popularnu stranicu , ovaj Mostarac ima još puno hobija kao što su crtanje, dizajn, fotografija, biciklizam, trčanje..
- U srednjoj školi sam bio učenik generacije, osvojio sam drugo mjesto za najbolji znak škole, oslikao sam dvije slikovnice moje drage razrednice i profesorice hrvatskog jezika…odazivam se koliko mogu na humanitarne akcije i pratim pozitivne stvari ovog grada.
Da, stranicu održavam i vodim sam, ali moram spomenuti i par prijatelja koji mi šalju i dopuštaju preuzimanje live događaja, i povijesnih priča i slika grada.  Također moram spomenuti i sve vas koji ste slali i šaljete slike u inbox i zaista veliko hvala.
Ukoliko sadržavate uvjete da vaša slika, objava, pjesma, priča…bude na ovoj stanici možete je poslati jer jedan je administrator, ali 46 330 urednika. Također i ukoliko ima onih koji bi željeli nagraditi članove nekim ulaznicama…slobodno se javite…, poručuje Emilio.



Za kraj razgovora Emilio nam je kazao kao misli da je stranica 'Mostarski crnjaci' posebna jer je strogo lokalna, ne sadržava crne scene (ubojstva, samoubojstva, prometne, politiku, skandale…), ograđuje se od psovke, mržnje, diskriminacije…uvažava svačiju opredijeljenost i sadrži stvari koje nisu uređivane raznim programima.

- Poruka svima jest da smo svi odgovorni na neki način za tragikomičnu situaciju u gradu što se tiče mnogo toga. Pokrenimo se danas, ne čekajmo sutra. Ne okrećimo se prošlosti, nego okrenimo budućnosti, poručuje Emilio.


Prvi krivac pokretanja stranice jest Tomo Sopta...
Moje desne ruke su: Katarina KosačaDragan Gugo KosoSmail Spago, Tibor VrančićZdenko Boskovic...i još dosta njih koje sam nesvjesno ispustio. Svima Vam hvala!
Prestanimo gledati druge očima mržnje, nacionalne nesnošljivosti..gledajmo pozitivno i jednakopravno na sve ljude-
Idemo zajedno radit za bolje sutra nama, našoj djeci - našoj budućnosti.
Radimo i činimo pozitivno sebi i drugima u ovome gradu kojega mi oblikujemo, baš danas za života brate.
Emilio Perić


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen