(Tekst koji slijedi objavljen je na Mostarskom beharu, a
priredio nam ga je Roko Markovina)
ŠTO I KAKO
U TREĆOJ DOBI?
U Indiji, koja se još uvijek upravlja prema starim
tradicionalnim vrijednostima postavljenim prije 4000 i više godina, u duhovnim
knjigama koje su napisali prosvijetljeni ljudi, sve je postavljeno na svoje
mjesto.
Što kaže joga?
Filozofija prožima život običnih ljudi a da oni to ni ne
znaju i čini ga istovremeno bogatim,strukturiranim, jednostavnim i lakšim.
U jogi se kaže da postoje četiri osnovna cilja koje čovjek
ima tokom života. Purušartha se definira kao cilj, ali i trud, napor i
stremljenje. Svaki čovjek ih nosi u sebi i njima ostvaruje punoću i kompletnost
u životu. U starim epovima kao što su Ramajana i Mahabharata spominju se četiri
životna cilja:
Artha – namjera da se stekne sigurnost, nezavisnost na
socijalnom i ličnom nivou
Kama - trud da se ostvare sve lične aspiracije, stremljenja i želje
Dharma – cilj da se sledi staza ispravnosti, postane human
Mokša – namjera da se spozna prava priroda, da se iskusi transcedentalna strana našeg bića.
Kama - trud da se ostvare sve lične aspiracije, stremljenja i želje
Dharma – cilj da se sledi staza ispravnosti, postane human
Mokša – namjera da se spozna prava priroda, da se iskusi transcedentalna strana našeg bića.
A vaši viši ciljevi?
Ti koraci su neophodni da bi se otkrio suštinski smisao življenja i svrha našeg ličnog bivstvovanja. Svako
bi, na svoj način, trebao da se ostvari u te 4 prirodne iskonske težnje za
života.
Moderno društvo, međutim, ističe samo prva dva cilja i to u
svom krajnje materijalističkom obliku: važno je da se čovjek situira, da stekne
materijalnu sigurnost i da ostvaruje svoje lične želje i ambicije.
Osnovne vrijednosti su novac, bogatstvo, pozicija u društvu
i fizičko zadovoljstvo i uživanje.
Viši ciljevi su trenutno zapostavljeni. Većina ljudi se ne obazire mnogo na druga dva cilja ljudskog postojanja – da proširi i oslobodi um i da postane human („mokša“ i „dharma“).
Viši ciljevi su trenutno zapostavljeni. Većina ljudi se ne obazire mnogo na druga dva cilja ljudskog postojanja – da proširi i oslobodi um i da postane human („mokša“ i „dharma“).
Da bismo osjetili mir i ispunjenost, treba da posvetimo malo
pažnje i tim idejama da bismo osjetili smisao života. To je sve ionako urođeno
u nama.
Te želje za pravednošću i spoznajom čuče u svakom od nas,
negdje zatrpane neutaženim težnjama za materijalnim. Naše snage, potencijale,
sve naše aktivnosti usmjeravamo na ciljeve koji nam donose ispunjenje kratkog
veka.
Bez smisla i višeg cilja, bez oslobođenog uma, bogatstvo,
moć, status, pa i bilo kakvo fizičko zadovoljstvo na kraju su samo izvor
nezadovoljstva i patnje. Svaki od ciljeva se ostvaruje u jednom dobu života.
Četiri ašrama (životna perioda)
Po indijskoj filozofiji, ljudski život je podijeljen
tradicionalno na četiri ‘ašrama’ ili četiri perioda. Svaki period je usmjeren
jednom urođenom težnjom oko koje se sve aktivnosti, sva naša djelanja i napori
vrte.
Kada se ciljevi ispune, želje zadovolje, spontano se prelazi
u slijedeći period koji ima nove ciljeve, nove izazove i nosi novu vrstu
ispunjenosti.
Ukoliko poštujemo principe ta četiri perioda života, mi samo
sledimo prirodni tok života i ne ostavljamo mjesta neispunjenim težnjama i
nezadovoljstvu. Ako u svakom periodu maksimalno iscrpimo sve unutarnje i
vanjske potrebe, posljednji dio života će biti ispunjen zadovoljstvom, mirom,
duhovnošću i vjerom - što nije čest slučaj. Evo kako ta četiri dijela života
izgledaju:
1. Prvih 25 godina su posvećeni učenju. Od rođenja
učimo svet oko sebe. Uči se da se hoda, jede, govori, druži, zatim piše, čita.
Uči se život, međuljudski odnosi, tipovi ljudi, osnovne vrijednosti tradicije i
kulture.
I kada nije bilo škola, ovaj period je bio isti, samo se
život učio van klupa. Uči se i ljubav i patnja. Dobivaju se prve lekcije iz
bola, odbijanja, prilagođavanja, strpljenja. Stječu se znanja iz svih mogućih
oblasti koja će biti upotrijebljena u osiguranju situiranosti, tj. sigurnosti u
daljem životu.
U ovom periodu težimo da zadovoljimo arthu – težnju za
sigurnošću koju ćemo osigurati svojom profesijom.
Biti podrška i društvu i porodici
2. Slijedeći period je posvećen porodici i ostvarivanju
stremljenja, želja, ambicija. To je period kada se obično osniva vlastita
porodica i zaranja u profesionalni život. U tom periodu bi trebalo iscrpiti sve
ambicije, sva stremljenja.
Porodica i posao su fokus i trudimo se da sve aspiracije
ostvarimo: status, steknemo priznanja, vikendicu, djecu da odgojimo, školujemo,
postavimo na noge… Sve što radimo je da ostvarimo ono što mislimo da je
vrijedno ostvarivanja.
Za nekoga je to izgradnja kuće od cigle, za nekoga doktorat,
za nekoga porodica sa mnogo djece. To je kama – težnja za ostvarenjem želja.
3. Kada izvedemo j na put i ostvarimo svoje snove, počinje
period povlačenja iz aktivnosti. Tako bi barem trebalo da bude.
Dharma je prirodna unutarnja težnja koja se u ovom periodu
budi u nama. Biti pravičan, mudar, human. Biti podrška i društvu i porodici
svojom ispravnošću.
Da bi duša bila smirena, neminovno je povući se iz aktivnog
života. Tu leži ključ dubokog nemira modernog (zapadnog) čovjeka koji ne zna i
neće da stane i koga svi uče i primoravaju da stvara, da pravi nove kule i
gradove i da iz jedne ambicije srlja u drugu.
Nas uče da ćemo, što smo aktivniji i ambiciozniji, ostati
duže mlađi. Velika greška. Smiraj dana je prirodna pojava.
Penziju susjedni narod tako pametno naziva ‘mirovinom’. Svet
u kome bi djedovi dale unucima svoje fabrike, radnje ili države a oni seli i
gledali zalazak sunca, bio bi mnogo bolji.
Van manastira – a monaški
U ovom periodu više ne brinemo za našu imovinu, djecu ni
radnju. Radnju dajemo deci i pustimo ih da uče na greškama kao što smo i mi to
činili. Još uvek smo tu, kraj njih, ali u pozadini, ne miješajući se bez
prethodnog poziva u njihov život.
Brige više ne treba da bude. Brige proizilaze iz vezanosti,
želja za posjedovanjem. Želja za posjedovanjem se odbacuje. I ime i slava, moć
i bogatstvo gube na slasti, jer smo zadovoljili, ispunili težnje. Povlačimo se
iz prvih redova mudro, u pozadinu, i pripremamo za finale.
4. U finalu nas ne čeka depresija, artritis i tuga. Poslednji period života je nova avantura. U njemu se
potpuno okrećemo duhovnosti.
Odričemo se svakog posjedovanja i bilo kakve aktivnosti u
životu, a sve više se okrećemo duhovnim vrijednostima, bilo da je to molitva,
meditacija, čitanje duhovnih spisa ili slično. To je monaški život van
manastira.
Vanjski život se stanjio, a unutrašnji narastao i dao nam
novo zadovoljstvo i smiraj.
U Indiji ovo nije filozofija već praksa, realnost. Mnogi ljudi žive upravo po ovom receptu.
U Indiji ovo nije filozofija već praksa, realnost. Mnogi ljudi žive upravo po ovom receptu.
Može se čak smatrati i nemoralnoim, neukusnim ako bi neko
jurio ambicije, bogatstvo ili mlade žene u kasnijim godinama.
Zanemarivanje unutrašnjeg života u bilo kom period dovodi do
nezadovoljstva. Ovo je preuzeto iz kulture Indije, međutim, tako se živjelo
svuda: po principima prirode i zdravog razuma.
(mostarskibehar)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen