Ringom oko Beča
Bečki Ring (Wiener Ringstraße) je raskošna bečka ulica
koja istorijsko jezgro grada (Innere Stadt) okružuje sa tri strane, a sa
sjevernoistočne strane nalazi se Dunavski kanal.
centar starog Beča
Ring strassse u
16 slika:
-
Ringstrasse
u Beču otvorio je car Franc Jospeh I u prisustvu kraljice Elisabeth, 1. maja 1865.
godine
-
Na Ringu,
kako se to često skraćeno kaže, nalaze se najznačajniji objekti u gradu, kao
što je Državna opera, u novo renesansnom stilu
-
Gradska
vjećnica izgrađena je u flamanskom gotskom stilu
-
Narodno
pozorište izgrađeno je 1888. godine. Krajem drugog svjetskog rata je izgorilo,
a obnovljeno deset godina kasnije
-
Sa 99
metra visokim tornjem Votivkirche izgrađena u novo gotskom stilu, što se može
vidjeti po ručno obojenim dijapozitivima na staklu
-
U
parlamentu. na Ringstrasse. zasjedaju oba doma austrijskog parlamenta
-
Objekat Parlamenta je građen od 1874. do 1883. prema
projektu Theophila von Hansena, u stilu novog klasicizma
-
Preko
puta parlamenta naalazi se Gradski vrt, otvoren 1919. godine
-
Više
od sto godina ne paradiraju više tramvaji sa konjskom vučom
-
...nego
električni tramvaji
-
Tek u
novije vrijeme smjer kretanja tramvaja na Ringu je promjenjen. Prije toga,
kretanje oko Ringa bilo je samo u kretanju kazaljke na satu. Oko Ringa su se
kretala tradicionalno samo dva tramvaja, a sada se kreću samo jednim dijelom
oko ringa.
-
Skrećući
u dio grada, u kojem domaći stanovnici stvarno žive
-
Ranije
su domaći stanovnici stanovali uz Ring, uz dvor.
-
Tokom
vremena na Ringu se štošta promjenilo
-
Skoro
pet kilometara dugi kružni bulevar doživio je mnogo toga, između ostalog i
sumorna vremena u vrijeme nacizma.
-
Ringstrasse,
mapa grada
Izgradnja ove ulice
započeta je 1857. godine, odlukom cara Franza Josepha I, s namjerom da se grad
planski širi oko starih utvrda i gradskih zidina. Jedinstven po svojoj
monumentalnosti, bečki je Ring dug 6,5 kilometara, širok 57 metara, ima 2
aleje, otvoren je 1. maja 1865. godine. Slijedeće godine obilježiće stoljeće i
po postojanja. Bulevar,
sinonim grada, koji je dugo vremena bio centar Evrope. Za Bečki Ring kažu, to je melanholija uklesana u
kamenu.
Beč ima jedan Ring i jedan Gürtel, ili jedan prsten i jedan
pojas. Strancima to na prvi pogled izgleda
malo smiješno. Međutim Bečlijama je to sasvim normalno, Kao po nekom prirodnom
zakonu. Pri tome su potpuno nebitna objašnjenja, da su postojeće gradske zidine
ostaci nekadašnjih odbrambenih linija, označene ovim ulicama, ali i da ima
mnogo drugih starih gradova, koji imaju sličan oblik, iz potpuno istih razloga.
Međutim, to se nigdje tako očitio ne manifestuje kao u Beču. Normalno je da kruna
čuva glavu, a pojas stomak, dok je u stanju mirovanja, a pošto čovjek uvjek
radije pokazuje glavu nego stomak, to je tako i u Beču. I zbog toga je Ring mjesto
na kome se nalaze veličanstvene zgrade, a pojas, mjesto na kome se danas nalaze
prostitutke.
Ring je kao kruna,
uvjek čvrst, tvrd i nepromjenjiv, a pojas stiska i kliže i sa njim je uvijek
problem. To očigledno najbliži opis ove dvije ulice, Ring i Pojas, prvi uklesan
u kamenu vječnosti, a drugi u histerični tok. Ring je mjesto sa koga se prave
razglednice, a pojas je mjesto za socijalne reportaže. Ring je za razgledavanje,
a pojas za ljubav, Ring opija ljepotom, a pojas alkoholom.
Ali, dosta dihtomanije.
I Ring se promjenio tokom vjekova, prvo je bio zidina oko grada, a zatim
otvoreni prostor, pa tek kasnije ogrlica, satkana od istorijskih zdanja. I tako je to i danas, iako se između
već ugurao i McDonalds. Ring je svjedočio caru Franji Josipu I, pa čak i
trijmunfalnom Hitlerovom maršu, vidio je mnoge drame, kao i brutalna pljačkanja
Palais Ephrussi, od strane nacista. Vidio je parade vojnika, radnika za Prvi
maj, mirovna Mora svjetlosti protiv neprijateljstva prema strancima.
Prije svega
to je ulica, često zagušena saobraćajem, gdje se trubi, ali je uvjek prohodno,
vema se razlikuje od unutrašnjeg dijela grada kojeg okružuje, u kojem su ulice
jednosmjerne, i kao labirint, kroz njih je moguće proći jedino kočijama iz
drevne dinastije.
A
odnedavno, došlo je do još jedne značajne promjene? Smjer kretanja tramvajske
linije je promjenjen. Bila je to neka vrsta kulturnog šoka. Do sada se Ringom vozilo i autima, i fijakerima, i
kočijama, sve u smjeru kazaljke na satu. A sada, voze dvije tramvajske linije,
u oba smjera, dakle i u onom “pogrešnom”. Linije 1 i 2, kako im već sama imena govore,
okružuju ono što je u Beču važno. Tramvaji su oko Ringa kružili dan za danom,
godinama, kao na Carrera stazi, samo u jednom smjeru. Lagano, naravno, nekom bi
se od toga ponekad zavrtilo u glavi. Sada se to neshvatljivo promjenilo.
Tramvaji broj 1 i 2 idu okolo, kako bi posjetioci vidjeli ono što je najvažnije
u Beču. Čuj najvažnije u Beču? Unutrašnjost Ringa je za Bečlije nešto kao sakralni
krug, u koji s ulazi samo po potrebi.
U tom prvom krugu
se ne živi, tu su muzeji, banke, carska opera. Bečlije su tu najčešće subotom, na
promenadi, da se pokažu u krznenom mantilu, ili sa tirolskim šeširom. Oni
uživaju u kraljevskoj šetnji, takozvanim Corsom, kojeg još uvjek ima i ovdje, i u Pragu, i u
Budimpešti. Ovdje se ne dolazi u šoping. Stari grad služi isključivo da se
izađe u kafe bar. A u Beču kafe bar, ili kafe haus, nije samo da se popije kafa, nego da se i jede,
i čita, i piše, i telefonira, da se flertuje, da se upoznaju i klijenti, i
pacijenti, i poslovni ljudi, ili jednostavno, da se sretnu sugovornici, da se
prošara gradom, obilazeći okolo, gradskim ringom.
Sa pravom se može
reći da je stari grad Beč kao muzej, za viđenje i da budeš viđen, jedan otok
kojim se prošvrlja. A ako se kaže da je centar prazan, ne misli se ni na šta
loše. Jedan centar u kome niko pravi više ne stanuje, u koji se ulazi samo na
kratkotrajnno uživanje, ali slično je i u velikoj većini ostalih, velikih
evropskih gradova. To je mjesto gdje se ispunjavaju želje, o čemu već postoje
različito suprostavljeni koncepti.
Nakon izvjesnog
vremena Beč čovjeka ispunjava nekom melanholijom. Uživa se u njemu, kao kad se
izađe na čisti zrak, nakon dugo vremena, šeta se uličicama, lunja sanjivim
dvorištima, ili skakuće na prstima preko Stefanplaca. Ali grad na sve to ne pokazuje
nikakvu reakciju, samo uzvraća pogled. U kafehausu Stefl služi nekoliko
studenata, obučeni u Mozart stilu, stoje i pred ulazom, dijele letke.
Kao i svugdje: To
je centar, koji nema ništa zajedničko sa višejezičkim egzotičnim žamorom i vikom
na “nasch marktu”, sa kojim Slaveni, Turci ili Mađari nemaju baš nikave veze,
ali njihovi specijaliteti su svugdje u Beču. Noću je prazno, osim ponekog
ruskog milionera, koji spotičući se, izlazi iz Sky bara, preko puta katedrale.
I onda čovjek shvati šta je to, što ovdje nedostaje, a nikad neće vratiti.
Nedostaje imperatora, moglo bi se ironično reći, ali samo reći, nema velikog carstva,
koje je uključivalo pola centralne i istočne Evrope. Nema moći koja je
neophodno vodila ka putu slave. Ona je potpuno nestala prije sto godina, a
ostale su samo njene zgrade, koje su vremenom pretvorene u spomenike.
Takva praznina
centra je istina cijelog centra grada Beča. On se čini dostojanstvenim, razmeće
se ljepotom, sa Zaher tortom, ali stoji nepomično, zaleđeno, u žalu za
nepovratnom prošlošću.
I zbog toga su
dvosmjerni tramvaji senzacija. Oni ne kruže više bešumno, kao gramofonska ploče
kad dođe do kraja. Prvi put oni ne služe samo turistima, koji sa sobom odnose
sliku Beča po cijelom svijetu, nego i ljudima u njihovoj svakodnevnici. Obje
linije ustvari samo zaokruže oko dijela starog grada, a onda skreću do pravog centra
grada, malo dalje. Tamo, gdje se u Beču živi i radi.
Kruna grada,
razbijena i propusna, služi za dobrobit ljudi, a upravo je to ono, što nije baš
loša vijest.
(izvor:SDZ)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen