(Tekst koji slijedi
napisao je Ibrahim Kajan, objavljen je u Avazu, prilog Sedmica, dana 28. maja
2016. godine, i na blogu autora kajankajan.blogspot.de)
Pronašao je našu Obećanu zemlju
Osman Pirija (Stolac, 1926. - Mostar, 2002.)
Historija iz zasjede
Piše: Dr. Ibrahim Kajan
Jedan je od naših prijatelja koji pišu knjige, posjetio g.
2003. u ljetnoj kući gospođu Nuru-Mariju Pirija, u Komarni, na ušću Neretve,
koju je za obiteljsku sreću podigao njezin umrli suprug. Oko
posjetiočevih nogu umiljavala se mačka. „Misli da ste Osman - prošaputala je
gospođa. - Danima nije jela nakon što je otišao...“
Obećana zemlja
Djeca i neke životinje posjeduju nejasnu moć kojom, po
nečem, prepoznaju dobre ljude što mi ostali smrtnici ne vidimo. Možda po auri
kojom su posvećeni za neku zadanu misiju koju trebaju obaviti na ovom svijetu?
Osman je Pirija nekoliko mjeseci prije smrti sam
posvjedočio, ne znajući da baš to govori, da mu bi „suđeno“ tvrdu Hercegovinu,
punu zmija i teške sirotinje, pretvoriti u obećanu zemlju sretnih ljudi. Na
kraju se života osjećao iznevjerenim. Međutim, njegov je naum
hitorijski uknjižen baš kao da je u punom opsegu ostvaren, a ne u fantastičnim
fragmentima na kojima se i danas temelji nada ogromnog broja ljudi.
Sada bi imao 90. godina. Rođen u Stocu, na „međi grničnih
kultura i naroda“, 2. 1. 1926. Kao znatiželjno dijete budućnosti, stigao je
biti partizanom, i studentom, i profesorom mladog sarajevskog Poljoprivrednog
fakulteta, a i obavljenom specijalizacijom – riplijevski rijetkom u doba nimalo
nježnog socijalizma – u samom srcu „truhle Engleske“! Taj burni
praktični i znanstveni uzlet jedne velike volje, otvarao je raskošnu viziju nad
začaranim, pustinjskim kamenjarem kradljivaca vode koje sreća nikad nije
vidjela - vidjela je budućnost očima Osmana Pirije: njegov koncept
samoodrživosti privrednog rasta Hercegovine zasnivao se na poljoprivredi. Mijenjao
je konfiguraciju zemlje, sociološku i kulturnu sliku prirode i ljudi u njoj. Kao
budućnosni sistem navodnjavanja, kap po pak, tako je rasla oaza zelenja u pustom
krajoliku, od prvog maslinjaka kod Carskih vinograda do beskrajnog lanca
„Hepoka“ koji je premrežio cijelu Hercegovu zemlju socijalističkog sistema. I
tu su se, na toj graničnoj crti, zbiljnog života i tvrde političke ideje
„režiranog“ a ne humanog, na ekologiji zasnovanog razvoja, sudarili Pirijin
koncept i koncept Partije koja je imala drugi plan: da usred rajskog vrta useli
- „Aluminij“! Do dubokog sraza je posebno došlo između bivših prijatelja,
Osmana i moćnog Džemala Bijedića.
Obračun s "Hepokom"
Rezimirajući svoj život gotovo neposredno pred smrt,
nadživjevši sve svoje oponente, dr. Pirija je pričao novinaru Š. Kadriću:
Obračun s Hepokom „započeo je, kad sam poslao vlastima pismo na 7
tipkanih stranica“ puno neporecivih spoznaja oslonjenih na „najveća
svjetska iskustva u oblasti aluminijskih kombinata i njihovih štetnih
posljedica na okolinu“. Njim je ustao u „zaštitu krava,
breskvi, vinove loze, stakla i ljudi Mostara i Hercegovine“. Kaže: „Ustao sam u
zaštitu onih kojima je počela otpadati kosa i lomiti se kosti“ same od sebe! „Udaljenost
farme krava Hepoka od Aluminijskog kombinata je 800 metara. Moja primjedba je
bila na lokaciju tako prljave i štetne tehnologije i štetne industrije koja je
trebala uništiti našu Obećanu zemlju.“
Na svečanoj sjednici Općine Mostar, po 1. tačci dnevnog reda
– uručena su priznanja zaslužnim, među njima i dr. Piriji. Druga tačka je
donosila odluku o polaganju kamena temeljca Aluminiskom kombinatu. Predsjednik
Općine je, nakon opisane „idilične slike Hercegovine“ oslonjene na „Aluminij“,
dodao: "A jedini čovjek koji se protivi tom procvatu je Osman
Pirija..."
Nakon sjednice, Pirija je u prolazu čuo Vladu Šegrta, da
pita gradonačelnika: "Zašto ne sklonite tog Piriju?" Hepok je trebalo
zaustaviti.
Iz sudara nauke i politike, zna se ko stradava. Pirija je napustio Mostar i posvetio se profesuri na Poljoprivrednom fakultetu u Sarajevu.
Pozivan, u svojstvu eksperta Svjetske organizacije za hranu
– FAO-a, višekratno je boravio u Etiopiji i Libiji, “i tamo stvarao ono što mu
je u domovini bilo onemogućeno”.
Ako su nagrade i odličja utjeha, prije svega živima, imao ih
je: prilikom njegova pokopa 19. 3. 2002. spomenuta su neka: Orden za hrabrost,
Orden zasluga trećeg reda na narod, Orden rada drugog reda i Nagrada
ZAVNOBiH-a. Tako to biva na ovom svijetu.
AVAZ, prilog SEDMICA, 28. 5. 2016.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen