Donnerstag, 3. März 2016

Stare slike pričaju: Mostar 1941, snimak iz aviona ..


Prema podacima koji prate ovu sliku, snimatelj je bio pilot Asim Nožić (izvor CIDOM)

Čitao sam jednom o pilotu Asimu Nožiću, tko zna jel’ to taj..„(smile“-Emoticon)
Ovakvih snimaka odnosno fotografija nema mnogo a i razumljivo je s obzirom da je i sve vezano za avione na ovim područjima procvalo tek nakon drugog S.R a snjima i tehnika potrebna za fotografiranje. No to neznači da iznad Mostara uvijek nešto nije prelijetalo, i avioni stare Jugoslavije (kraljevine), Hrvatske zrakoplovne legije, Luftwaffe itd.
Da se vratim na moćnu fotografiju.Svako voli ono svoje,kućicu na brijegu,balkon stana na razglednici prašnjavi putić uspomena.,obično se ljudi vežu za mjesta odrastanja i djetinjstva.Upravo zbog toga "jednu notu" više mi je ljepša ova panorama od nazovimo ga običnog posmatrača:) Obuhvata onaj prostor ispod Carinskog mosta do Avdića Bašte,pa kružno oko Ćelovine i zgrade suda..Na tom prostoru ću se i roditi i provesti djetinjstvo.
(Dragan Gugo Koso  /fb/ 250216)

Za ovakve slike je najbolje napraviti mrežu, pa ih posmatrati kvadrat po kvadrat.
Osnovno što je vidljivo, iz sadašnje perspektive je prostor sjeverno, kompletno iznad Carinskog mosta. Vide se samo objekti Sjevernog logora i cesta uz brdo na Mazoljice. Nema ni jedne kuće na i oko prostora u kojem je tek kasnije napravljena Nova stanica, a vidljiva je samo zgrada ispod benzinske pumpe na stanici. Također pogledom na brdo, nema ni traga kasnije sagrašenoj gradskoj magistrali. Vidljive su i munare nekadašnje dvije dzamije, koje su nestale u toku i poslije drugog svjetskog rata, Puzića džamija u Lacinoj i Tere Jahjatova džamija na vrhu srednje ulice.
Ispred Carinskog mosta uz ulicu, tada Bolničku, nema ništa na području gdje je kasnijje sagrađen objekat Tehničke ükole, kao ni jednog objekta južno od ove ulice sve do Ćelovine. Nema ni liftare, koja je sagrađena tek 1956. Vidi se objekat škole u gornjoj Šantićevoj, te od poznatih objekata Ledara. U tadašnjoj Kolodvorskoj, do stare stanice vidljivi su objekti Suda, te objekti sve do Jagnjeta, koji se nisu tokom godina, sve do rata 1992. godine, skoro nikako mjenjali, osim što je u prostor iznad Jagnjeta ubačena zgrada Ljubljanske banke. Također niz objekata, niz Korzo, sve do objekta starog Bristole, koji se ne vidi na slici, kao ni hotel Netetva preko mosta na Musali.
Oko stare stanice vidi se veliki slobodni prostor, gdje su tak kasnije sagradjeni objekti željezničarskih stanova u nekadašnjoj ulici S. Mujića, kao ni dugog objekta skladišta na staroj stanici, koji je izgrađen tek poslije rata. Vidljiva je također trafostanica kod javnog WCa, koji se ne vidi od zgrade gimnazije, a u donjem lijevom uglu objekti na početku Zuanićeve ulice, Tokića pekara i kuća Mujage Komadine na šetalištu. Dvorište gimnazije je onakvo kakvo je bilo sve do godina kad su na njemu asvaltirana igrališta za tadašnju treću osnovnu i gimnaziju, oko 1963. godine, na kojima su se igrale čuvene utakmice u malom fudbalu. Naravno, zgrade gimnazije, nakon WWII treća osnovna, u koju sam i ja išao punih 8 godina, kasnije ponovo gimnazija, i zgrada treće osnovne i gimnazije, u donjem desnom uglu, danas gradska vjećnica. Preko puta je nekadašnja Mikačića kuća sa lijepim dvorištem ispred, kakva je bila sve do rata 1992. Na raskršću kod rampe su objekti u kojima je bilo smješteno tadašnje komunalno preduzeće sa parkiranim konjskim kolima, u krugu, na kojem su kasnije napravljeni objekti Express i Borovo, koji su uz kasnije napravljenu robnu kuću HIT bili znaci raspoznavanja nekadašnjeg centra Mostara. Lakišića džamija je bila onakva kakva je i danas, nakon popravke nakon rata 1992. Svaka od zgrada koje se nalaze u sredini slike piše i priča svoju vlastitu istoriju, ali o tome je već bilo govora na nekim već ranije viđenim slikama.

(Smail Špago/250216)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen