preneseno sa bloga: http://mosher.blogger.ba
Konzulati u Mostaru za vrijeme turske i austrougarske uprave
2 – 2. dio
*NAPOMENA:
Tekst koji slijedi napisao je Šemsudin Serdarević, a objavljen je u aprilu
2001. godine, u časopisu „Most“, br. 137(48)
Ruski
konzuli u Mostaru zalagali su se za podizanje kulturnog nivoa pravoslavnog
stanovništva ne samo u ovom gradu nego i u Hercegovini. Za izdržavanje Srpske
škole pod košćelama, čiji su temelji udareni 23. maja 1855. godine, a dovršena
je 15. aprila 1856. godine, davala je Vlada Rusije godišnju pomoć od 300
rubalja. Pomoć je pružena zahvaljujući zalaganju ruskog konzula u Mostaru
Aleksandra Giljferdinga, pošto je bio oduševljen revnošću i pregalaštvom
Mostaraca prema obrazovanju.
Međutim,
promjenama konzula mijenjali su se i ti odnosi tako da je bilo i negativnih
posljedica zbog osionosti predstavnika Rusije. Srpska pravoslavna opština došla
je u sukob sa ruskim konzulatom u Mostaru pošto je konzul Valerijan Bezobrazov,
koji je u ovaj grad došao 14. januara 1860. godine potrošio izvjesnu svotu
novaca od priloga sakupljenih u Rusiji a koji su bili namijenjeni ovoj opštini.
U stvari sav novac koji je išao preko njega nije dostavljen za određenu mu
namjenu. Nestalo je 400 dukata za manastire Pivu i Duži, zatim 600 rubalja koje
je poslao jedan dobrotvor iz Carigrada za žensku školu i jednog pitomca u
Manastiru Žitomisliću. Ništa se nije dobilo ni od pomoći ruskog cara za
petogodišnju platu od po 100 dukata mjesečno jednoj učiteljici ženske škole.
Bezobrazov je čak tražio da mu Opština da sve novce koje je Prokopije Čokorilo
sakupio u Rusiji za izgradnju crkava po Hercegovini ali mu je taj zahtijev
kategorički odbijen. U mostarskih trgovaca se uveliko zaduživao ali su mu
vremenom i oni uskratili povjerenje.
U svoj
dnevnik Prokopije Čokorilo je zabilježio još dva događaja vezana za konzularnu
aktivnost. “Jedanaestog februara 1858. ovuda (misli se na Mostar) prošao je
ruski konzul G. Evgraf Ščulepnikov Romanovič i ode u Sarajevo na mjesto G.
Aleksandra Giljferdinga; ovaj odlazi vo svoja Rusija.” On je registrovao jedan
kratki boravak Giljferdinga u Mostaru. Čokorilo navodi da je 11. marta iste
godine na proputovanju iz Sarajeva za Metković dvadesetak dana ovde boravio
Giljferding a da je na put ponovo krenuo 1. aprila. Očito da je Čokorilo ovom
događaju dao važnost čim ga je uvrstio u svoj dnevnik.
U drugoj
polovini XIX vijeka zahvaljujući ruskim konzulima u BiH počinje akcija
upućivanja đaka na školovanje u Rusiju. Početkom 1857. godine ruski car
Aleksandar II i Vlada ove zemlje usvojili su koncepciju prihvatanja omladine na
studije i srednje škole. Glavni centri školovanja na blagoslovijama su u Odesi,
Kijevu, Harkovu, Moskvi, Petrogradu i Kazanju. Paralelno sa akcijom pomaganja
izgradnje crkava, manastira i škola A. F. Giljferding se zalaže i za provođenje
odluke vlade Rusije o školovanju đaka iz BiH. Giljferding je imao ulogu oko
odabiranja talentovanih mladića za nastavak obrazovanja u srednjim školama i na
fakultetima. On je jefimera mostarske crkve Prokopija Čokorila odredio kao
pratioca đaka pošto je u njega stekao veliko povjerenje a pored toga Čokorilo
je već ranije putovao za Rusiju. Osim toga za vrijeme boravka u Rusiji
Prokopije je imao zadatak da prikuplja novac za crkve i manastire. Za mladiće
iz Hercegovine određeni su gradovi za školovanje koji su se nalazili na jugu
Rusije i u Kijevu pošto su oni dolazili iz toplijih krajeva pa se i o tom
momentu vodilo računa. Prvu grupu učenika iz Hercegovine su sačinjavali Nikola
Bilić, Serafim Govedarica i Jovan Pičeta. Grupa predvođena Čokorilom krenula je
iz Sarajeva 3. maja 1858. godine i do Beograda su na konjima putovali 15 dana.
Put do Odese su prešli za sljedećih osam dana vozeći se brodom. U narednoj
grupi učenika na put je krenuo Mostarac Jeftan Oborina koji je započeo studij
na Institutu istočnih jezika u Moskvi. U periodu između 1857. i 1869. godine u
ruskim školama obrazovanje je sticalo 11 učenika i studenata a to su: Jovo
Dreč, Jefto Oborina, Nikola Bilić, Jovan Pičeta, Stevan Govedarica, Jovo
Milinković, Dimitrije Dučić, Jovo Perović, Petar Srbić, Luka Ivanišević i Đorđe
Babić. Iz jednog pisma vicekonzula u Mostaru J. P. Slavoljubova upućenog
sekretaru Odeskog slavjanskog komiteta Mitroviću, datiranom maja 1873. godine
vidi se da je nakon 1869. godine nastavljeno slanje učenika i studenata u
Rusiju. Iz Hercegovine se pored navedenih pominju još i Simo Damjanović, Stojan
Vojnović, Đorđe Filipović, Jovo Ljepava, Risto Milenković i Ilija Govedarica.
Zanimljiva
je sudbina Jovana Pičete rođenog Mostarca čiji je otac bio Vladimir Ivanovič
Pičeta. Nakon završetka Hersonske blagoslovije završio je Kijevsku duhovnu
akademiju 1867. godine da bi kasnije postao rektor prvo Vitebske a zatim
Poltavske bogoslovije. Jovanović, Oborina i Bilić su umrli u Rusiji a ostali su
imali svoje različite sudbine s tim što su neki odigrali važnu ulogu u
ustancima protiv Turske.
Iz
poštovanja prema svemu što su ruski konzuli u Mostaru učinili za pravoslavni
živalj uvriježio se jedan zanimljiv običaj. Prilikom kretanja posmrtne povorke
ka pravoslavnom groblju na Bjelušinama ili onom iznad stare pravoslavne crkve
običaj je da povorka stane ispred Vladičinog dvora (Mitropolije) na Suhodolini.
Tu se obavi molitva za ruske konzule nakon čega povorka nastavi ka groblju.
Prema pričanju Ravijojle Kolak prvi ruski konzul u Mostaru isposlovao je kod
turskih vlasti u Mostaru da pravoslavni sprovodi mogu ići gradskim ulicama kao
što je to bilo omogućeno katolicima.
(Nastavlja
se)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen