Da bi
se kroz Mostar uspostavila što bolja saobraćajna komunikcija, 1916. godine je počela gradnja novog mosta, čija je gradnja završena 1918. godine. Most kojeg Mostarci od vajkada zovu Carinski most.
Samo tri godine nakon puštanja u promet Lučkog
mosta, grad na Neretvi se pripremao za izgradnju još jednoga. Europom je te
1916. godine bjesnila klaonica Prvog svjetskog rata i austrougarska vlast je
željela uspostaviti u Mostaru što bolju cestovnu i željezničku komunikaciju sa
Sjevernim logorom.
Imajući na umu hitnost projekta, ing. Miloš
Komadina je ponudio idejni projekt mosta kojega je izradio još prije dvije
godine za potrebe premošćivanja Neretve u Vojnu. Civilna i vojna komisija je
jednoglasno prihvatila projekt uz zaključak da se most izgradi za kolski i
željezni promet. Lokacija za gradnju je izabrana na Carini, na onom mjestu gdje
je Neretva najuža. Projekt je predviđao armirano-betonsku konstrukciju s dva
luka – veći luk bi premošćivao Neretvu, a manji kameni plato obale. Sredinom te
godine radovi su bili u punom jeku, s tim da su većinu fizičkog rada obavljali
zarobljenici i to Rusi, Talijani i Srbi. Uslijed nedostatka radne snage radovi
na mosti nisu napredovali prema planu, ali je ipak 9. marta 1918. godine most
završen i svečano otvoren za promet. Vozni dio mosta je pored kolskog dijela
imao tračnice i za uski i za normalni kolosijek. Neki dijelovi mosta nisu tada
bili završeni kao što je druga betonska kućica namijenjena za naplatu mostarine
i dijelovi ograde, ali je nova vlast nastavila gradnju i kompletan most je
završen tijekom 1920. godine
Most je 1918. godine dobio ime most kralja
Karla, ali je ubrzo nova vlast to promijenila u most Kralja Aleksandra.
Mostarci ga oduvijek zovu Carinski most.
(Ismail
Braco Čampara/Tibor Vrančić/Smail Špago)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen