Bilo koji tekst
koji se pojavi o Ćiri, ne mogu a da ne podijelim, i ne ostavim u arhivu. Tekst koji slijedi je objavljen na portalu Radio Sarajevo,
6. septembra 2014. Iako u njemu piše sve ono što sam do sada i čuo i pročitao
dosta puta, ali i lično doživio na čitavoj ovoj trasi, postavljem ponovo.
Od Dubrovnika do Sarajeva vozom: Pruga koje odavno
nema
Bosanskohercegovačke uskotračne pruge izgradila je
austrougarska vlast tokom okupacije naše zemlje, a spajale su različite krajeve
Bosne i Hercegovine sa gradovima susjednih zemalja.
Zanimljivo je kako je razmak između tračnice uskotračnih
pruga izgrađenih u BiH u vrijeme okupacijske austrijske uprave iznosio 760 mm.
Ovaj specifikum poznat je kao bosanska pruga, odnosno, Bosnische Spurweite, i u
Bosni je građena prije no što je to rađeno u Austro-Ugarskoj.
Parne su lokomotive u historiju polako počele odlaziti još u
‘30-im godinama prošlog stoljeća, kada je Mehmed Spaho, tadašnji ministar
saobraćaja Kraljevine Jugoslavije, insistirao na uvođenju motornih vozova u
Bosni i Hercegovini. Iz tog je vremena ostala i priča o „Ludom Sarajliji“.
Naime, prvi takav voz u saobraćaj je pušten 1938. godine na relaciji Beograd -
Sarajevo - Dubrovnik. Pošto je bio mnogo brži od dotadašnjih parnih lokomotiva,
stanovništvo nenaviknuto na njegovu brzinu ubrzo ga je počela nazivati „Ludim
Sarajlijom“.
Krajem ‘60-ih godina prošlog stoljeća motorni vozovi
postepeno su isključivani iz saobraćaja, prije svega zbog dotrajalosti, a
posljednje su vožnje imali 1978. godine kada se u BiH ukida uskotračna
pruga.
Ipak, dok je Švicarska odavno iskoristila prednost
uskotračnih linija za turizam i prikazivanje ljepote krajolika ove zemlje
posjetiocima, Jugoslavija, pa ni Bosna i Hercegovina sličan potencijal nisu
iskoristile. Pejzaž kojim su se motorni vozovi iz prošlog stoljeća kretali
zabilježen je na fotografijama, a najimpresivniji je put kojim je putovao voz
Dubrovnik – Sarajevo – Beograd.
U 08:00h ujutro voz bi krenuo iz Dubrovnika putem sa
izvanrednim pogledom na Jadransko more, te nastavio kroz kanjon Neretve.
Predivan krajolik i priroda vjerovatno su činili da se put od 270 kilometara do
Sarajavo u trajanju od dvanaest sati čini kraćim nego što zaista jeste.
U našoj fotogaleriji pogledajte fotografije koje je
1967. načinio Charlie Lewis, objavljene na stranici penmorfa.com, a
koje prikazuju put motornog voza od Dubrovnika do Sarajeva.
Radiosarajevo.ba
(fotografije su sa stranice penmorfa.com, objavljene na portalu radiosarajevo.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen