Neozbiljno o ozbiljnom
Širom Bosne, a bogami i Hercegovine, ponosne, ovih dana
najzaposlenije su bile «vesele mašine», rakijski kazani, kako ih ovdje odavno
zovu. Pečenje rakije ovdje je uvijek bio poseban društveni događaj. Uz kazan za
pečenje rakije prepričavaju se svakodnevni događaji, dogodovštine, anegdote,
prenosi se iskustvo. Zbog buke, smijeha i veselja koji su pratili ovu destilaciju,
kazani su nazvani „veselim mašinama”.Po Bosni se pekla šljiva, kruška,
jabukovača, dudovača, travarica, pa i ona od džanarika, kao i ona svaštara, od
svačega pomalo. A u Hercegovini lozovača, ili grozda, kako je ponekad zovu, od
raznih vrsta grožđa, ponegdje i zu dodatak od smokava. Kažu zu to da je ove
godine i voće bilo izdašno pa da ne bi
propadalo po granama, najlakše ga je bilo u kacu ili u badanj, pa kad provrije,
onda u kazan. Po onome što se priča, kažu
da je ove godine pekao rakiju i onaj koji nikad nije, a potražnja za veselim
mašinama bila je veća nego za radnom snagom. Šta je ono što toliko privlači uz
kazan dok se rakija peče. Okupi se društvance uz kazan, i tu se ne gleda niti
može znati, da li možda nekome vjera brani da je u blizini tog šejtanskog
posla. Svi se podjednako raduju, jer neka rakije u pletarama i buradima, nikad se
ne zna. A rakija se, kako je poznato, ponekad traži i za iladža. Rakija se može
prodati, trampiti za neüto drugo, a opet ponajviše, sa njom može se pobjeći u
dert i akšamluk ili u zaborav od svačega. Uz kazan, dok se čeka da procuri, a
i kad procuri, ispričaju se razne priče, čuje se svašta, sazna nešto novo, jer
kazan najčešće oko sebe okuplja one koji i nisu baš svakodnevno zajedno, ali ih
ljubav prema ovoj raboti poveže barem jednom godišnje. I dok naša raja peče i
uživa i raspreda koliko rakije ima, kome će za pešćeš, kome će se vratiti
pozajmljeno, čuju se priče kako pečenje rakije u susjednoj Hrvatskoj već prve
godine od kako su u Evropi mnogima zadaje glavobolju. Nema pečenja rakije
koliko hočeš. Evropski zakoni su tu rigorozni, nekima se čak čini da su isti
kao i oni sa početka prošlog vijeka, u vrijeme američke prohibicije. Ako je
tačno što se priča, od ove godine naše komšije zadesile su zabrane i restrikcije,
koje su došle čak i do vesele mašine. Nema više pečenja rakije koliko hoćeš i
koliko možeš. Briselska uredba kaže da se po domaćinstvu može ispeći samo 50
litara domaće, i toliko se kože zadržati u kući, a višak se može prodavati po
sedam maraka, a od čega državi i Evropi idu četiri, a onome ko peče ostanu tri
marke. E, pa ti sad peci. Pola pijem, a višu polu Šarcu dajem. Slično je i sa
pastrvama. Nema više klanja i sušenja pršuta i suhog mesa i prodaje na crno, kako
hoćeš i koliko hoćeš. Iz Brisela je i u vezi toga stiglo crno na bijelo.
Ali to je već
viša matematika za našu ovdašnju raju. Ko šiša i Brisel i njihove uredbe. Kod nas se može
i peći i sušiti još dugo, jer kad će Evropa sa svojim zakonima u ove krajeve, to
bog sami zna.
Nakon što
je rakija pretočena u kazane, nakon što vino u bačvama prestane “šuškati”,
vrijeme je kao dušu dalo, da se na ovoj buri završe poslovi oko pripreme mesa,
vješanja u sušnice i lagano sušenje uz tanki dim sa panja i sjeverac, koji daju
okus suhom mesu. To se
oduvjek radilo u mjesecu novembru, tamo oko dvaedesetidevetog, koji je nekada
bio dvodnevni praznik. Pršut bi nakon pripreme morao odležati još barem sedam
dana u salamuri, a skidanje bi slijedilo tamo oko Nove godine, kao i otakanje novog
vina, zimski ugođaji uz toplu peć.
Neke stvari ne
mogu se promjeniti ni u kakvim vremenima.
Ilustracija:
ploska domaće i pršuta, za ličnu upotrebu.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen