(tekst je u objavljen
u dnevnom listu Süddeutsche Zeitung 5. novembra 2015. godine, a prikaz dijelova
teksta na našem jeziku na portalu Deutsche welle 5. novembra 2015. godine)
„Ko se boji islama
neka posjeti Sarajevo“
Bosanski islam, izbjeglička kriza, koja prijeti stabilnosti
jugoistočne Evrope i predizborna kampanja u Hrvatskoj u kojoj se ne govori o
privredi, teme su kojim se bavi njemačka štampa.
„Diskusija o tome, da li je Sarajevo Evropa, je mučna“, piše
„Süddeutsche Zeitung“ i nastavlja: „Naravno da je tako jer Evropa nije samo
monetarna unija, nego i geografska stvarnost. Negiranje istorijskog povezivanja
islama sa Evropom je s pogledom na ovaj grad suludo. Glupost je to i negirati
ako u Španiji stanete ispred Alhambre. Glupo je to negirati i u katoličkoj
Poljskoj u kojoj su Tatari u 18 vijeku iza sebe ostavili drvene džamije.
Međutim, posebno glupo je negiranje s obzirom na evropsko-islamsku metropolu
Sarajevo. Niko na zapadu ne može reći da nikada nije čuo za ovaj grad. Taj možda
ne poznaje njegove ljepote, ali zna za njegove patnje. Četiri ljeta i četiri
zime je njegova opsada i rušenje uživo preko TV-a prenošeno u svaki njemački
dom. Pošto je od toga prošlo 20 godina, možda je sada vrijeme podsjetiti na to,
ko je tada ubijan. Ubijani su evropski muslimani”, piše pored ostalog u listu
„Süddeutsche Zeitung“.
„Brda oko Sarajeva, koje god bilo godiišnje doba ili kakvo
god bilo vrijeme, izgledaju kao da je tek pao snijeg. Ta brda se bijele.
Međutim, odsjaj sunca se ne reflektuje od snijega nego od nišana više hiljada
ljudi koje su ubili snajperisti, koji su poginuli od granata ili izgladnjeli
jer vojska bosanskih Srba nije dozvoljavala da se u grad dostave životne
namirnice. Svi datumi na nišanima se završavaju sa sljedeća četiri broja: 1992,
1993, 1994 ili 1995. Rat je među svim narodima od očeva i sinova napravio ubice
i silovatelje. Ratna mržnja se održava u životu prepucavanjem oko broja žrtava.
Međutim, u sadašnjim vremenima, u kojem se globalno muslimani u Evropi
predstavljaju kao vjerski agresori i kao prijetnja, zasigurno može pomoći
pogled na broj žrtava, kako bi se, ako ništa, obuzdali vlastiti strahovi.
Međunarodni krivični sud za bivšu Jugoslaviju u Hagu procjenjuje da je od
ukupne od 36.700 civilnih žrtava u ratu u BiH, 25.609 bilo bosanskih
muslimana“, piše „Süddeutsche Zeitung“.
Šarolikost bosanskog islama
Bosanski muslimani najveće žrtve rata
„Sarajevo bi se moglo posmatrati kao simbol propale vjerske
tolerancije. Ali, na takvu pomisao u Sarajevu niko ne bi došao. Sarajevo nije
grad koji je pokazao šta se dešava kada ljudi grade crkve pored džamija.
Sarajevo je grad koji je pokazao šta se događa kada ljudi iz nesigurnosti i
nacionalističke zaslijepljenosti na vlast biraju čovjekomrsce i neprijatelje
ljudskog roda. Srbijanski predsjednik Milošević nije bio u prvoj liniji
srpsko-pravoslavni krišćanin, on je bio sadistički oportunista. Hrvatski vođa
Franjo Tuđman nije bio u prvoj liniji katolik već je bio radikalni nacionalista
i apologet hrvatskih fašista. A bh. predsjednik Izetbegović nije bio u prvom
redu musliman, već je bio beskompromisni vlastodržac. Oni su vodili ratove a ne
ljudi u dolini Sarajeva, koji, kada su išli po vodu, nisu znali hoće li se živi
vratiti kući. To se odnosi na sve njih: na Jevreje, hrišćane, kosmopolite i
muslimane - na sve građane Sarajeva.
Istoričarka i ekspertica Marie Janine Calic citirala je u
svojoj knjizi izvode iz jednog istraživanja javnog mnijenja, provedenog u
Jugoslaviji 1985. Velika većina stanovništva je izjavila da ne primjećuje vjerske
ili etničke napetosti u svom susjedstvu, ali da ljudi imaju osjećaj da raste
politički egoizam. Kao uzrok za to Srbi, Bosanci, Hrvati, Makedonci, Slovenci
navode privrednu krizu i nacionalističku propagandu. A kao rješenje navode
zajedničku sekularnu državu. Među najvećim zagovaračima takve sekularne države
najbrojniji su bili muslimani.
Bivša zajednička država je propala, ali bosanski islam nije.
Njega praktikuju ljudi koji namještaj kupuju kod stolara, koji konobaru
ostavljaju bakšiš i koji na radiju slušaju hitove jer njihovi preci ne potiču
samo od Osmanlija, nego i Austrougara. Možda na ovom mjestu nije samo smisleno
govoriti o evropskim vrijednostima, nego i evropskom ponašanju. Sarajevski
muslimani imaju iste evropske običaje kao i hrišćani u Drezdenu ili Kaselu:
piju rakiju, rijetko posjećuju vjerske objekte i pričaju viceve na račun
vlastite vjere. Sarajevo je i grad pun ljudi koji su 90-tih godina njemački
jezik učili u Berlinu, Dizeldorfu ili Rozenhajmu. Oni su zahvalni za to što su
mogli pobjeći od nasilja u njihovom gradu. To su ljudi koji idu u džamiju I
koji će i ove godine iz sentimentalnosti postaviti nekoliko adventskih
svijeća”, piše pored ostalog u listu “Süddeutsche Zeitung“.
Izvori:
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen