Malo je ljudi
prolazilo ovim putem, a još manje ih zna da ova kula uopšte postoji.
(tekst koji slijedi objavljen je na portalu
caportal.info, 6. januara 2013. godine, autor hum.ba)
Priča o Hutovskom gradu
Na uskoj cesti iz Stoca prema Neumu, u blizini Hutova, podno
planine Žabe. smjestilo se moćno kameno zdanje staroga Hutovskoga grada. Na
autokartama najčešće se naziva Hadžibegov grad, u spomen Hadžibega
Rizvanbegovića, njegova zadnjega gospodara. Grad se nalazi na vrhu prijelaza,
kojim su prolazile karavane soli iz Stona prema unutrašnjosti.
Stari Hutovski grad sazidan u obliku nepravilna višekuta, s
tvrdim i visokim zidinama, te s kulama na svakom uglu. U sredini je velika
kružna kula. s prizemljem i dva kata. čvrsto ozidana i dobro utvrđena.
Zanimljivo je da se gotovo pod svakom kulom nalazi malena podzemna prostorija s
prozorčićem. U nju jedva stane čovjek u uspravnu položaju. Najvjerojatnije se radi o zatvorskim samicama, u
kojima su čamili nesretni kažnjenici.
Hutovski grad nije arheološki istraživan. Pretpostavlja se
da je na njegovu mjestu mogla biti kakva rimska stražarnica za nadzor ceste
kroz Hutovo, a kasnije u srednjem vijeku kakva manja kula. Središtem tvrđave
dominira kružna kamena kula, vrlo slična Kuli Norinskoj blizu Metkovića.
Tradicija nejzinu gradnju veže za Mlečane. Kada su Hutovski
grad zauzeli Turci, dodatno su ga utvrdili i smjestili u njega vojnu posadu od
70 vojnika i tri topa. Zadnji gospodar Hutova, tada u sklopu Hutovske kapetanije,
bio je Hadžibeg Rizvanbegović, brat Ali-age Rizvanbegovića. On je, ratujući
protiv brata poginuo 1832., kada je ukinuta Hutovska kapetanija.
Pod ruševinama Hadžibegove kule nalaze se ostaci begova
ribnjaka, gdje je držao ribu ulovljenu u Popovu polju. Riječ je o sitnoj ribi
zvanoj gaovica, koja je vrlo ukusna. Grad je stajao nauzgor do Hercegovačkoga
ustanka 1875., kada su ga ustanici dobro oštetili i zapalili.
Hutovski grad i danas impresionira svojim dobro utvrđenim
zidinama i kulama. U samom gradu vrlo je prostrana zaravan. idealna za
pozornicu pod vedrim nebom. U više navrata Društvo prijatelja starina Hutovo
priredilo je nastupe folklornih skupina u Hutovskome gradu. Nažalost, iako je
predložen za upis u nacionalne spomenike BiH, grad je danas prilično zapušten i
neiskorišten.
Hadžibeg Rizvanbegović nije ostao u lijepoj uspomeni žitelja
donje Hercegovine. Putopisac Martin Đurđević napisao je 1910. da je Hadžibeg
osuđenike nabijao na kolac, vezao za repove konja i držao u ledenim samicama do
smrti. Kažu da je u Popovu polju dugo vremena svaka kuća imala dvoja vrata:
jedna na koja se ulazi, a druga kroz koja je ženska mladež trebala bježati kad
u kuću ulazi Hadžibeg.
(hum.ba)
Hutovski grad
(Hadžibegov grad u Hutovu je navcionalni spomenik BiH
(Hadžibegov grad u
Hutovu Blatu je upisan u listu nacionalnih spomenika BiH)
Istorijsko područje – Hutovski grad (Hadžibegov grad) u
Hutovu, opština Neum,proglašava se nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine
(u daljem tekstu: nacionalni spomenik).
Nacionalni spomenik se sastoji iz tvrđave i pokretnih nalaza
– tri ploče smještene u lapidariju Zavičajne kuće u Hutovu.
Nacionalni spomenik se nalazi na prostoru označenom kao k.č.
448, 449 i 450 (stari premjer) z.k. uložak broj 237, posjedovni list broj
13/07, k.o. Hutovo, opština Neum, Federacija Bosne i Hercegovine, Bosna i
Hercegovina.
Na nacionalni spomenik se primjenjuju mjere zaštite utvrđene
Zakonom o sprovođenju odluka Komisije za zaštitu nacionalnih spomenika
uspostavljene u skladu sa Aneksom 8 Opšteg okvirnog sporazuma za mir
u Bosni i Hercegovini (“Službeni glasnik BiH”, br. 2/02, 27/02 i 6/04).
Više podataka o Hadžibegovom gradu na stranici Komisije za
zaštitu nacionalnih spomenika BiH:
(spagos)
(tekst koji slijedi
objavljen je na blogu zecevic.blogspot.com, autor je Alen Zecevic)
Zvjezdoznanstvo Hadži-bega Rizvanbegovića
autor: Alen Zečević
U narodu postoji jedno pravilo
kojim su udešene sudbine mnogih ovdašnjih ljudi, a koje govori da su u njegovom
sjećanju, u svim vremenima, mjesto zavrijedili podjednako i ljudi herojskih
podviga i kukavice, i dobri i loši insani, i mudraci i najčudniji čudaci. Uz
nečije ime do danas se očuvala uspomena ovjenčana slavom, dok se imena nekih
ljudi rijetko ili nikako ne uzimaju u usta! Među ove posljednje stao je čovjek
čijem se liku i djelu već više od dva stoljeća sudi prema narodnim predanjima i
svjedočanstvima koja mu pripisuju čudesna djela i nadnaravne moći. Još i danas,
kad vas put nanese kroz krševitu Hercegovinu, od starijih ljudi možete čuti
pripovijesti o Hadži-begu i njegovom tajanstvenom gradu u Hutovu.
Hadži-Mehmed-beg, kako mu je bilo pravo ime, poznat i kao Hadži-beg ili Hadžun, rođen je u Stocu 1768. godine, u uglednoj kapetanskoj porodici Rizvanbegovića. Njegov otac Zulfikar bio je oženjen Melećhanom Babić iz Sarajeva s kojom je dobio dva sina, Mustaj-bega i Mehmed-bega, kasnije prozvanog Hadži-bega. Sa suprugom iz drugog braka Zulfikar kapetan imao je još trojicu sinova: Omer-bega, Ali-agu (znamenitog Ali-pašu Stočevića) i Halil-agu.
Hadži-Mehmed-beg, kako mu je bilo pravo ime, poznat i kao Hadži-beg ili Hadžun, rođen je u Stocu 1768. godine, u uglednoj kapetanskoj porodici Rizvanbegovića. Njegov otac Zulfikar bio je oženjen Melećhanom Babić iz Sarajeva s kojom je dobio dva sina, Mustaj-bega i Mehmed-bega, kasnije prozvanog Hadži-bega. Sa suprugom iz drugog braka Zulfikar kapetan imao je još trojicu sinova: Omer-bega, Ali-agu (znamenitog Ali-pašu Stočevića) i Halil-agu.
Još u ranoj mladosti prkos i
naprasita Mehmedova ćud prerasli su u nepokornost, što bijaše glavnim
razlogom da ga otac udalji od sebe i stolačke kapetanije.
Razmirices glavom kuće odvele su ga u Siriju, gdje je nekoliko godina
proveo u sviti vezira Džezzâr-Ahmed-paše. Ovaj namjesnik bio je, kako kažu,
porijeklom Hercegovac, rođen u Fatnici kod Bileće, ali to nikome nije govorio.
Obraćajući se veziru molbom da ga primi u svoju službu, Mehmed ga je uvjeravao
da dolazi iz Stoca i da je potomak glasovitih Rizvanbegovića, na što je
Ahmed-paša ostao nepovjerljiv. Kako bi se uvjerio u te tvrdnje, vezir odluči da
stavi mladića na kušnju pa ga priupita: "Koliko u Stocu ima ćuprija?"
i "postoji li još nekakvo veliko stablo šuplje višnje u Njivicama?".
A kad je Mehmed udovoljio želji svijetloga vezira i podastrijevši mu
odgovore koji su potvrdili da je mladić pred njim uistinu njegov zemljak,
ovaj ga bez oklijevanja primi u društvo svojih najodabranijih ljudi. Nije dugo
čekao na priliku za dokazivanje. Ahmed-paša izdao je naređenje istaknutim
pojedincima, među njima i Hadži-begu, da izrade plan opravke tvrđave Aće. A kad
je vezir pogled spustio na Hadži-begove listine, istog trena odbaci
prijedloge ostalih svojih sluga i pozva ga u svoje odaje. Priželjkujući nagradu
i odlikovanje za svoj plan, Hadži-beg stupi pred vezira ljubeći mu skute, ali
mu on priredi neugodnosti i veliki ukor:"Hadži-beže! moj plan i tvoj
plan tako su jednaki, da se među njima ni malo razlike vidjeti ne može, dakle
su i naše misli tako jednake. Ali ti nijesi više za moje službe, nego s te
stope pođi kud hoćeš. Ako čujem za te, da si gdje blizu mene, znaj dobro, izgubićeš
glavu!" Tim riječima ispraćen je na put za Carigrad, koji je,
nakon skoro tri ljeta provedena u rasipništvu, između 1797. i 1798. godine
odlučio napustiti, vratiti se svome ocu i tražiti oprost.
Kula Hadži-bega Rizvanbegovića
Smatrajući da bi poslije njegove
smrti moglo doći do kakve zavade među sinovimau pitanjima nasljednika
na čelu stolačke kapetanije, Zulfikar-kapetan 1802. godine napusti svoj položaj
i podijeli kapetaniju na dva nejednaka dijela. Za kapetana u Stocu dođe
Mustaj-beg, a Hadži-begu pripade Hutovo sa okolnim selima. U Hutovu, sred
grada, odranije se nalazila visoka ukrug sazidana derbend-kula, s čije tavanice
je Hadži-beg pogledom premjerao golet i pustoš svojih posjeda. Upravo tu
započeo je novi život. Ženio se dvaput. Prvi put Šoge Šagovnovića kćerkom iz
Oraha, velezarobljenicom što mu pade u ruke za vrijeme borbi sa
crnogorskim četama, s kojom izrodi dvojicu sinova, Mustaj-bega i Derviš-agu.
Drugi put za hanumu dovede neko djevojče od Harmande iz Travnika, s kojom dobi
sinove Smail-bega i Aćif-bega.
Pod Hadži-begovom
vlašću, koja se prostirala na području Zažablja, nalazila su se sela Hutovo,
Gornje i Donje Hrasno, Carići, Mošovići, Klet i Gradac. Kosta Hörman o njemu
ovako kazuje: "Hadži-beg Rizvanbegović je bio silan za svoga doba,
putnicima i susjedima, biva vladao se po sebi kao feudalna gospoda u srednjem
vijeku, a njegov je grad bio kao zamak kakvog viteza za doba Maksimilijana I,
gdje je svaki vitez htio da bude carem ili samostalnim gospodarem u svome
kraju. Takav ti je bio početkom 18. stoljeća i Hadži-beg na Hutovu kod Popovog
polja. Bio je, po nekima, haračlija, o kome se s neke ruke može kazati da je
pošljednji vitez, biva junak, koji je vladao po običajima srednjeg vijeka, te
vladao topuzom i sabljom u svoj toj okolici". Priča se da je
Hadži-beg unutar zidina svoga utvrđenja u pritvor stavljao svoje neprijatelje,
tamo ih, navodno, mučio u velikim patnjama i tijela im bacao u ponore hutovske.
Pripovjedao je tako narod hercegovački o njemu sve i svašta: da je bio
tlačitelj seljaka i trgovaca, vlastodržac surove naravi i okrutnih
postupaka; ali to će, ipak, prije biti priče zlih namjera i ogovaranje bez
mjere jer se, naprotiv, s druge strane čuju glasovi koji kazuju o Hadži-begu
kao čovjeku plemenitih osjećanja i zaštiniku pravde. Osim toga, zna se da
otimanje zemlje od seljaka Hadži-begu bijaše strano, čime je pridobio njihovo
povjerenje i poštovanje. Po dobru ga pamte posebno katolici iz Hrasna, što su
uz njega stajali na bojnim poljima i bili mu oslonac cijeloga života. Govorilo
se da i to da je Hadži-beg imao novca kojem ni sam nije znao broja, da je sva
njegova imovina, i ona poštenjem i ona kradom stečena, došla u
posjed njegovih sinova. A zna se da je do ruku njegovih naseljednika došlo samo
ono što je Hadži-begu pripalo poslije smrti njegova oca, nešto predmeta i
uspomena iz porodične kuće, a novcu nije bilo ni traga.
Pogled na utvrđeni grad Hadži-begov
No,
ličnost Hadži-bega ništa ne čini tako intrigantnom kao što to čine glasine da
je posjedovao nadnaravni dar kojim je izvodio čudesa strana ljudskom razumu.
Vele, još kao mladić držao se knjige i zanimao se zvjezdarstvom, jer bijaše mu
želja da tumačeći položaje nebeskih tjelesa pogleda u buduća vremena. U tome mu
nije bilo ravna nadaleko. Koja im je svrha bila, ne zna se, ali osam kamenih
ploča na kojima su uklesani natpisi lijepih Božijih imena, govore da je
Hadži-beg bio mistik i da su ti natpisi tilsum (nadnaravne moći)
protiv zmija i prirodnih nepogoda. Ima li istine u tome? Možda. Ljudi
kazuju da u hutovskoj tvrđavi već stoljećima niko nije vidio zmije, iako ih
svud okolo ima mnogo. Pamti se jedno ljeto i mjesec juni kad se Hadži-beg noću
osamio na vrhu najvisočije kule svoga grada i naredio da mu niko ne čini
nikakve smetnje. Uz sebe je imao hartiju na kojoj su bili oslikani mistični
simboli čije značenje je poznavao samo on. U jednoj od svojih vizija
predvidio je bitku što se vodi nedaleko od Hutova i sutradan poslao svog
glasnika u Dubrovnik da o tome obavijesti zapovjednika dubrovačkog, generala
Mormanta. I zaista, bitka se zametnula tačno onog dana koji je Hadži-beg
predvidio. No, ako je to vidovnjaštvo čudesno, šta tek reći za Hadži-begovo
predskazanje vlastite smrti. Boraveći u kuli, gdje noćima nije pronalazio san,
neprekidno je čitao svoje knjige. Na koncu je, navodno, svima objavio dan i sat
u kojem će umrijeti, i dao izričitu naredbu da sve bude spremno. Umro je, kažu,
"tačno na vrijeme", bez ikakvih naznaka i tragova vanjskih utjecaja.
No, o koncu njegova života postoje još dvije verzije, i obje pominju Hadži-begova
brata Ali-agu. Prema jednoj to se, biva, desilo u noći kad je Ali-aga Stočević
opsjedao kuću Mahmutćehajića u Stocu, u kojoj je baš tada konačio Hadži-beg. U
napadu njegovih ljudi puščana zrna Hadži-begu nanesoše
smrtne rane i on istog časa ispusti
dušu. Druga, pak, kazuje da je Hadži-bega smrt snašla dok se ranjen
pokušavao sakriti u odžak svog konaka. Tamo ga je, vele, iz kubure ubio njegov
sluga potkupljen krvavim novcem Ali-aginim.
Bilo kako bilo, tijelo
Hadži-begovo pokopano je u velikom haremu u Stocu, godine 1832. Sa njim
su, čini se, tog dana pokopane i tajne ruina njegova grada, među kojima i
danas, kažu rijetki posjetioci, vladaju neobjašnjive i snažne sile. Da li su to
bačene Hadži-begove čini zaštitnice hutovske tvrđave ili samo varka ljudske
mašte, nerješiva je misterija što će nad Hutovom lebdjeti dok je ovoga svijeta
i ljudi u njemu!
_______________
Objavljeno u: Novo Vrijeme, br. 158, 9. oktobar 2015.
_______________
Objavljeno u: Novo Vrijeme, br. 158, 9. oktobar 2015.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen