Eksperiment
Vašington (grad). Metro stanica
hladnog januarskog jutra 2007.g. Čovek na violini svira Bahovo djelo
nekih 45 minuta. Za to vrijeme, približno 2.000 ljudi prodje
stanicom, većina na svom putu na posao.
3 minute nakon što je počeo sviranje,
sredovječan čovjek uočava muzičara koji svira. On usporava
korake, zaustavlja se par sekundi, a zatim žurno odlazi kud je
namjerio.
4 minute kasnije:
Violinista prima svoj prvi dolar: žena baca novčić u šešir, te bez zastajkivanja, nastavlja hod.
Violinista prima svoj prvi dolar: žena baca novčić u šešir, te bez zastajkivanja, nastavlja hod.
6 minuta kasnije:
Mladi čovjek se naginje nad ogradom kako bi ga poslušao, zatim pogleda na ručni sat i nastavlja žureći.
Mladi čovjek se naginje nad ogradom kako bi ga poslušao, zatim pogleda na ručni sat i nastavlja žureći.
10 minuta kasnije:
3-o godišnji dečak se zaustavlja. ali ga majka odvlači žureći. Malac zastaje da ponovno pogleda violinistu, no majka ga vuče i oboje odlaze žureći. Nekoliko druge djece je ponovilo ovu radnju. Svaki roditelj, bez izuzetka, je prisililo svoje dete da nastavi da hoda.
3-o godišnji dečak se zaustavlja. ali ga majka odvlači žureći. Malac zastaje da ponovno pogleda violinistu, no majka ga vuče i oboje odlaze žureći. Nekoliko druge djece je ponovilo ovu radnju. Svaki roditelj, bez izuzetka, je prisililo svoje dete da nastavi da hoda.
45 minute kasnije:
Muzičar svira bez prestanka. Samo 6 ljudi se zaustavilo i poslušalo i to na kratko. Nekih 20-ak ljudi je dalo novac, ali je nastavilo da hoda nepromenjenim ritmom. Svirač je sakupio ukupno $32.
Muzičar svira bez prestanka. Samo 6 ljudi se zaustavilo i poslušalo i to na kratko. Nekih 20-ak ljudi je dalo novac, ali je nastavilo da hoda nepromenjenim ritmom. Svirač je sakupio ukupno $32.
1 sat kasnije:
Muzičar završava sviranje i nastupa tišina. Niko to ne primjećuje. Niko ne tapše, niti odaje bilo kakvo priznanje.
Muzičar završava sviranje i nastupa tišina. Niko to ne primjećuje. Niko ne tapše, niti odaje bilo kakvo priznanje.
Prava istina:
Niko nije znao da je muzičar u stvari
bio Džošua Bel, jedan od najznačajnijih muzičara današnjice na
svetu. Svirao je jedan od najzahtjevnijih komada ikada napisanih, na
violini vrednoj $3.5 miliona dolara. Samo dva dana prije ovoga Džošua
Bel je rasprodao koncertnu dvoranu u Bostonu gde je prosječna cijena
ulaznice bila 150 dolara.
Ovo je istinita priča. Inkognito
svirka Džošue Bela na stanici metroa je organizovao Washington Post
kao dio sociološkog eksperimenta o percepciji, ukusu i ljudskim
prioritetima. Postavlja se pitanje: "Da li u uobičajenom
okruženju, u nepogodno vrijeme, uopšte prepoznajemo lepotu
umetnosti? Da li stanemo da tu lepotu saslušamo? Prepoznajemo li
talenat u neočekivanom kontekstu? Koliko snobova ima medju nama koji
idu na koncert plaćajući basnoslovne iznose, a to isto ne
prepoznaje u drugim prilikama?"
Jedan mogući zaključak ovog
eksperimenta bi mogao biti: Ako nemamo ni trenutak vremena da
zastanemo i poslušamo jednog od najboljih muzičara na svijetu, koji
svira jedan od najlepših komada ikada stvorenih, na jednom od
najlepših instrumenata ikada načinjenih ...
U trci za vremenom postavlje se
pitanje šta sve lijepo propuštamo?
Život je jedan i, nažalost, nema
reprizu!
Potražih original za ovo i nadjoh
sljedeci link. Koga interesira, moze kliknuti na link i pročitati
mnogo više detalja o ovom neobičnom eksperimentu koji je napravljen
u saradnji sa listom Washington Post. Na žalost nekih, samo na
engleskom. (SK)
http://www.washingtonpost.com/…/…/04/04/AR2007040401721.html
From: Aida S
(objavljeno a Mostarskom Beharu,
20121011)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen