Mittwoch, 20. Dezember 2017

Kao naslikano: Između renesanse i moderne





Portreti imeđu renesanse i modrne, sjajno insceniranje fotografskog umjetnika Christiana Tagliavanija izložene su u galeriji Camera Work u Berlinu.
Pogled, gest, šešir, kostim. Šta je ovo? Iz koga vremena potiču ove slike? A prije svega: „Šta se s ovim slikama mislilo? Toliko mnogo dokaza daju ovi portreti, ali ne daju ključni odgovor. Foto umjetnost je varljiva. Očarava sa svjetlošću i sjenama, bojama i tamom. Zavodnički pogledi omogućuju posmatraču da potone u njihove dubine, ili da se podvuče ispod njihove glatke površine.
Tagliavini je njima napravio njegovu umjetnost. Mjesecima je radio u njegovom studiju u Luganu, samo za ovaj jedan trenutak, u kojem je stvarno sve usaglašeno: pogled, gest, šešir, kostim.
„Ja sam zanatlija fotografije“, kaže ovaj švajcarsko-italijanski umjetnik za svoj način rada. „Ja vidim sliku, prije nego što je fotografišem“.
Tada on pritisne okidač na kameri. I sve je već prošlo.
Šminka se skine sa lica. Odjeća objesi u ormare, šeširi odlože u kutije, a modeli odu kućama.
Slika, koja je do samo čas prije ispunjavala čitav prostor, ušuškana, udahnuta mirisom drveta, ljepila, boje i stare tkanine, sada je smještena pospremljena u digitalnoj kameri. Potpuno dematerijalozivana. Kakav proces?
Njegovu najnoviju seriju, pod nazivom „1406“, sada je po prvi put izložio u galeriji Camera Work u Berlinu i vratio se u istoriju umjetnosti nekoliko stotina godina unazad. Naslov serije označava godinu rođenja jednog velikog majstora slikarstva: Karmelite Filippo Lippija. Mnogo legendi okružuj ovog monaha, koji i danas očarava njegovim slikama madone. On je onoga vremena bio zarobljen od strane Berbera, odveden u zarobljeništvo, a zahvaljujući njegovomj umjetnosti, uspio da se oslobodi. Kada je 1456 godine došao u grad Prato, kako bi freskama oslikao tamšnju katedralu, susreo je prelijepu Lucreziju Buti, i spalio se sa njom. To je već dalo dovoljno štofa za Tagliavinija. Jednu seriju fotografija posvetio je i Julesu Verneu.
„Istorije i priče bile su mi još od djetinjstva vrlo važne. A to mi je pstalo jasno tek ad sam odrastao“, rekao je na kraju.
Na slikama u prilogu: Stara odjeća, svježi pogledi: „La Moglie dell Orefice“ iz serije „1406“.
Portret žene“ Ritratto di giovane donna“ iz serije „1503“.
Sa rogovima: „La Novizia“.  Profil „Donna Clotilde“. Vrat labuda i kapuljača: „Ritratto di signora verde“. Šešir kao krov: „Alchimaide“ i „Cecilia“.
(izvor:sten)
Smail Špago
(NovaSloboda.ba)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen