Mostar, ćilm na mostu
(ćilim, mural, tuzlarije.net)
Jedan ćilim
prostrijet na zidu do Starog mosta u Mostaru i jedan mural,
napravljen u Tuzli prije dvije godine, oslikavaju svu ljepotu naših
rukotvorina, od one iskazane kroz samu izradu ovog
ukrasno-umjetničkog komada iz naših kuća, do inspiracije stvaranja
umjetničkog izraza naših ljudi.
Ćilim (perzijski: گلیم
gelim, turski Kilim) je vrsta tepiha, tkanina rađena na
tkačkom razboju, pretežno od vune, različitim tehnikama: klečenjem
(namitanjem), tehnikom baršuna i uzlanja. Proizvodi se na području
od Balkana do Pakistana. Ćilimi se mogu koristiti i kao dekoracija
ili za sedždu.
Ime ćilim dolazi od turske riječi
kilim koja dolazi od perzijske riječi gelim što znači grubo
raširiti.
Bosanski ćilim je posebna vrsta
ćilima, većinom orijentalnog izgleda koji predstavlja važnu
kulturnu vrijednost kako Bošnjaka tako i ostalih naroda u Bosni i
Hercegovini.
Bosna i Hercegovina je jedina evropska
zemlja koja ima svoj, bosanski ćilim, kao osoben vid primijenjene,
narodne, tradicijske likovnosti.
Najobičnije bosanski ćilimi su crvene
pozadine i imaju raznovrsne mustre po sebi. A na krajevima kocke u
formi žaba na raznim pozadinama. Prisutna je i plava podloga za
bosanske ćilime.
Bosanske ćilime krasi ljepota, bogata
likovna ornamentika, kolorit. Bosanski ćilim spaja i uticaje dalekog
Orijenta i autohtonih balkanskih elemenata.[2]
Najpoznatiji je tzv. begovski ćilim
koji je tkan više mjeseci. Kada bi ga završili, bio bi iznesen
napolje, prema suncu i kroz njega nije smjela proći niti jedna
zraka, što bi dokazivalo gustoću tkanja, kvalitet.
Za izradu ćilima koristila se vuna
domaće ovce, a za bojenje uglavnom biljni sastojci. Od ukrasa
uglavnom se koristila prava, cik-cak linija, trokut, romb, također i
motivi iz flore i faune, rađeni veoma stilizovano.
(wikipedia)
Po mišljenju
istaknutih etnografa i etnologa na Balkanu, ćilim (persijski -
gilim, gelim; turski -kilim, kelim) je u naše krajeve došao sa
turskim osvajanjem, mada ima i onih koji osporavaju takvu tezu, ali
bez dovoljno osnova i činjenica, inače, smatra se da potiču iz
drugog ili trećeg vimeka prije nove ere sa prostora Kaspijskog
jezera i armenijskih vrleti.
Ćilim je najljepši,
najoriginalniji i najčistiji narodni proizvod. Cjelokupan posao
obavlja se ručno. Radi se iz jednog dijela. Sa šarama i ornamentima
ima dva glatka identična lica, što se postiže čvrstim utkivanjem
potke.
Izrada čilima je
izuzetno spora i temeljna. Da bi nastao, potrebni su mjeseci
mukotrpnog rada, truda i muke iskusne tkalje, zbog čega je
umjetnička vrijednost daleko veća od materijalne.« Koliko
neprespavanih noći, ukočenih leđa, izbodenih prstiju i umornih
očiju».
U svijetu prepunom
iluzija i iskušenja, tkalja prepoznaje pravu emociju, pretvara je u
istinu i približava je stvarnosti. Zbog toga su ćilimi poligoni
emocija, želja i stvaralače komocije. Daje tako, lako se uvjeriti:
na tri istovjetna čilima, uz jedan urnek (mustra, uzorak), ima puno
razlika i detalja koji nisu identični i suštinski se razlikuju.
Zato je svaki ćilim priča za sebe, jer tkanje je percepcija
momentalnog psihološkog stanja devojačkih ruku. Svaka tkalja i
nesvjesno ima potrebu da prirodu čovjekovog svijeta oplemeni
uljepšanim oblicima i nadzemaljskim sjajem.
Svaki ćilim je
ljepotan za sebe, poseban, autentičan i jednako mističan sa svojim
karakterom i dušom. Originalnost se
stvara tako što tkalja u svoj rad ugrađuje svoj DNK i genetski kod
naroda kojem pripada. U njemu se generiše identitet, kako
individualni, tako i nacionalni, ali i lične intimne priče. Zato je
ćilim magija, a tkanje svojevrsna terapija. On je odgovor na ljudsku
neprolaznost, ali i svjedok svakodnevnog života našeg naroda.
Tkanje čilima je stvaranje novog života, novog doma, poroda i
bogatstva.
Balkanski ćilim
Na prostoru Balkana,
smještenom između istoka i zapada, stvorena je autentična
umjetnost tkanja čilima. Etnolozi najčešće govore i pišu o
pirotskom, bosanskom, sandžačkom, slavonskom, ličkom, vojvođanskom
ćilimu. Vrsni poznavalac ornamentike, Jelica Belović
Bernadžikovska, razvrstava šare čilima u pet perioda: mitološki,
hrišćanski, turski, klasični i moderni. Naravno, vremenom su se
uticaji preplitali pa su tako tkalje sa Balkana tradicionalnu narodnu
šaru obogatile istočnjačkim motivima, čime je stvorena nova
originalna tvorevina.
Svaki ćilim ima
svoju šaru, svoje diskretne boje, u kojoj dominira crvena, u svim
nijansama, kao boja ljubavi, zatim bijela i crna. Boje su žive,
trajne ali i presudne kod određivanja starosti čilima. Naravno,
postoje šare koje se lakše i brže izrađuju ali i one koje su
složenije i zahtevaju više znanja i vremena za izradu. Svaka šara
ima svoju poruku: za svekrvu, muža, sina, vojnika, vjernika, za
državu, krunu..«Ko želi da bude poslovno uspješan i lično
snažan, neka traži «bombe»; da osvoji djevojku »razbacane
đulove»; za zaštitu od uroka «Kondićeva šara»; za društvo i
merak «Begov ćilim»..
O porijeklu šara
postoje različita mišljenja: jedni tvrde da su autohtone, drugi da
su «pozajmljene» od orjentalnog čilima. Bilo kako, nesporno je da
u šarama i ornamentu ima arome orijenta, dalekog istoka, Vizantije,
Persije, hrišćanstva, islama, Balkana..
Ornamentika čilima
u svom razvoju pokazuje zamršen splet raznih uticaja. U početnom
stadijumu ornamentika je jednostavna, shematizovana, s malom skalom
boja, da bi u daljem razvoju ornamenti bili slobodniji a boje sve
otvorenije.
(narodni.net)
(sakupio: spagos)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen