U zemlji Bosni nastupilo čudno stanje
kakvo se ne pamti
Mula Mustafa Bašeskija.
Čuveni sarajevski ljetpopisac, Mula
Mustafa Bašeskija, “skromni rob Božji” koji je punih 58
ispisivao hroniku grada na oblama Miljacke, pored društvenih,
ekonomskih i političkih zbivanja, posebno je revnosno bilježio
događaje koji se tiču raznih bolesti što su u to vrijeme harale po
Sarajevu i Bosni.
U vrijeme svjetske pandemije i straha
od novog soja koronavirusa (COVID-19), prisjećamo se da Bašeskija
na čak dvadeset mjesta u svom Ljetopisu pruža podatke o epidemijama
i raznim bolestima, osobito među djecom. Imao je devetero djece, a,
nažalost, nadživjelo ga je samo dvoje.
Tako spominje pojavu velikog kašlja,
ospica, krzamaka i dr. Ponegdje navodi broj umrle djece i pojedinosti
bolesti.
Svakako najstrašnije posljedice imala
je pojava kuge. Naime, 1762. godine ova bolest pokosila je čak
15.000 Sarajlija, a 1781. godine “umrlo je još 8.000 duša”.
O širenju kuge Bašeskija govori
opširno pa je sastavio i jednu pjesmu koja je slika stanja u
Sarajevu u vrijeme epidemije bolesti, bilježi Mehmed Mujezinović u
uvodu Bašeskijnog Ljetopisa (Sarajevo-Publishing, 1997).
U zapisu iz 1176. hidžretske godine
(23. juli 1762 – 11. juli 1763.), Bašeskija navodi:
20. temuza (jula) ove godine pojavila
se i kuga u Sarajevu, i to najprije na Vratniku, gdje je okužen
došao iz unutrašnjosti (Ahmed) Čabrić s Vratnika, koji je odmah i
umro. Zatim je urmo i njegov brat hadži Sulejman Čabrić,
kazandžija.
Iza toga se, navodi, kuga pojavila na
Hridu, Čekaluši, Banjskom Brijegu…
Zapravo, poslije pojave kuge na
Vratniku ona se najprije raširila u Sunbul-mahali, Pasjoj mahali,
zatim na Koševu, Berkuši i Souk-Bunaru. Dakle, kuga je u početku
harala po periferiji grada, među siromašnim svijetom. Zbog toga su
ugledni građani smatrali i zaključivali da njih kuga neće
zahvatiti. Ova bolest je pustošila tri godine i u samom gradu
Sarajevu pomorila oko 15.000 duša. Kronogram o prestanku haranja
kuge je ovaj: “Bože, koji si riznica svih dobrota, sačuvaj nas
svega čega se plašimo”, naveo je Bašeskija.
Pjesma o haranju kuge 1176 (1762/63)
Pogledaj, kako se jedna vijest u našem
šeher Sarajevu ostvarila.
I to nenadano, uprav’ na početku
hiljadu stotinu sedamdeset i šeste godine.
Na dan časni, prvog muharema, avaj
pomagaj,
Pojavila se kuga i to najprije na
Vratniku.
Gdje je odnekud zakužen dodao i odmah
umro Ahmed Čabrić,
Odmah iza njega razbolio se i
kazandžaija hadži Sulejman Čabrić.
Neki rekoše da ovaj nije umro od kuge,
dok drugi kažu da je istina.
Što će se kasnije dogoditi nije
poznato ni ljudima ni stanovnicima neba.
Samo neznalice počeše bježati od
kuge iz našeg grada.
Dok pravi vjernici ostadoše strpljivo
i mirno na svojim mjestima.
Uostalom i ponos svijeta Muhamed je
rekao:
“Onaj ko umre od kuge umro je smrću
mučenika” (šehid).
Ko vjeruje, zna, da ne može pobjeći
od sudbine,
I bježanje može samo da šteti
njegovom vjerovanju.
A sve je u Božjoj moći i to sumnje
nema.
Mi smo na ovom svijetu kao putnici
(musafiri).
Na kojem su živjeli i umrli brojni
velikani i vjerovjesnici.
Na početku su bila samo po dva – tri
smrtna slučaja od kuge,
Ali se poslije jednog mjeseca smrtnost
povećala.
Najprije je mnogo djevojaka na Vratniku
stradalo od kuge
A isto tako je i mnogo djece pomrlo od
kuge,
Neka ih Uzvišeni Allah učini našim
zagovornicima na Sudnjem danu
U početku su podlegli kugi mladi,
nemoćni i siromašni
Dok je među njima manji broj starijih
osoba.
Nakon što je prošla godina i po dana
Ova bolest u šeher Sarajevu malo se
smiri
U ovo vrijeme kuga se pomorila deset
hiljada duša.
Ali se kuga opet pojavi i pomori još
pet hiljada osoba.
I njezino haranje potraja tri godine
dana.
Uslijed čega su svi stanovnici grada
bili u tuzi, žalosti i plaču
Ej Ševki, izreci dovu i budi veseo
Allah neka zdravim i preživjelim
podijeli sigurnost i zaštitu
A na umrle neka je Božja milost i
pokoj.
Kako nisam u mogućnosti za ovu priliku
sastaviti kronogram u ebdžedu
To smo se obratili vještaku
Da nam izrazi ebdžedu godinu hiljadu
stotinu sedamdeset i šestu.
Ima jedna dova koju uvijek treba
ponavljati
A koja daje tu godinu u ebdžedu, ali
je i tu jedan broj suvišan
“Bože, koji si riznica svih dobrota,
sačuvaj nas od onoga čega se
plašimo”.
Ej, Ševki
O ljetopiscu Bašeskiji, bilježi
Mujezinović, znamo samo ono što je on o sebi zabilježio u svom
Ljetopisu. Puno mu je ime Mula Mustafa Bašeskija, sa pjesničkim
pseudonimom Ševki.
Sin je Ahmedov, a unuk Kadri-hodže.
Rođen je u Sarajevu 1731. ili 1732. godine u Mimar Sinanovoj-mahali.
Početno obrazovanje dobio je u mektebu
kod hodže Sulejman-efendije Arnauta. Izučio je kazanski zanat kod
majstora Šahinbašića, kazaza i imama, te Mahmuta Zaimovića, kojeg
spominje kao svoga drugog majstora.
Zanatom se očito nije bavio već je
poslije izučavanja medrese postao mualim u Ferhadiji džamiji u
Sarajevu, a potom imam Buzadi Hadži-Hasanove džamije. Kako se nije
zadovoljo ni mualimskom službom, postao je 1763. narodni pisar
(katibi-am). Od tada je to njegovo glavno zanimanje, a hroniku
Sarajeva ispisivao je skoro šest decenija.
Potkraj života postao je službenik
Gazi Husrev-begova vakufa, a 1801. ga je “dohvatila kap”. Nije
utvrđen tačan datum njegove smrti, a pretpostavlja se da bi to
moglo biti 1805. ili 1809., prema najnvonijim istraživanjima.
Mostarski.ba
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen