Mittwoch, 29. April 2020

Iz stare štampe, Posjeta don Frani Milićeviću, 1896.




U časopisu „Dom i sviet“, broj 12 iz 1896. godine obavljen je poduži tekst pod naslovom Bosna i Hercegovina – Putopisne crtice, autora dr. A Tresić Pavičića.

Dom i sviet je bio prvi hrvatski ilustrirani list za zabavu, pouku i vijesti o dnevnim događajima, javnom i društvenom životu, umjetnosti i znanosti, trgovini i obrtu, glazbi, kazalištu i modi. Izlazio je dvotjedno (svakog 1. i 15. u mjesecu) u Zagrebu u razdoblju od 1. siječnja 1888. do 1923. g. u nakladi knjižare L. Hartmana (S. Kugli & Deutsch). List je bio dobro grafički opremljen, dobra izbora tekstova i izvrsnih ilustracija.

Ovdje donosimo nekoliko najinteresantnijih odlomaka iz toga putopisa, koji se odnose na grad Mostar. Nažalost, uz tekst u časopisu nije objavljena ni jedna grafika, ili ilustracija.

"Posjeta don Frani Milićeviću

Ne znajući kamo bih najprije krenuo, zapitah brijača nek mi kaže gdje stanuje don Frano Milićević, i gdje je redakcija „Glasa Hercegovca", pa kada po njegovom naputku nadjoh siromašnu redakciju i upravo kukavnu tiskarnu, biedni don Frano, ponudi mi jednu trošnu stolicu, cigaretu duhana, i neke novine, koje bijahu u taj par došle, i koje ja vrlo rado pročitah, željan novosti, navlastito iz Zagreba. Za tim me povede najprije do pošte, gdje on dignu svoje listove, a ja svoje; pak me povede da razgledam grad, ali kod toga mi je malo o gradu govorio, a mnogo o biednome „Glasu Hercegovca" koji mora da ide u Sarajevo na cenzuru, da se vrati svaki put na pola zaplienjen, i o drugih nevoljah i neprilikah. koje imade rad izdavanja toga lista. Kada se malo prošetasmo pozove me na čašu piva u neku gostionu, za koju mi reče, da je bila kuća Ali-paše Stočevića. To je velika sgrada, sa prostranim dvorištem, podrumima i stajami za konje i kočije, sa širokim hodnikom na prvom spratu okolo dvorišta, a pokrivena debelim pločami oblieljenim vapnom, kao što su sve starije kuće u Mostaru. Pripoviedao mi je don Frano da ga ta ogromna kuća nije stojala, niti sto forinti, koje je Ali-paša potrošio za željezo, jer je sve ostalo morala graditi jadna raja. Ta se kuća zove Čardagija. Pošto se malo okriepismo, izidjosmo van. i netom stupismo na ulicu, eto ti prama nama Marka Šešelja, dobra Hrvata, s kojim sam se odavna poznavao. Zahvalih toplo do Frani na družtvu. i pustih ga da idje sa svojim težkim brigami u redakciju, a Šešelja zamolih da me vodi i da mi pokaže što imade po Mostaru liepa i znamenita".

Fotografije: Mostar oko 1900. i Fra (Don) Frano Milićević, naslovna strana Zbornika radova

Priredili: Smail Špago, Tibor Vrančić, Armin Džabirov
(NovaSloboda.ba)


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen