U časopisu "Österreichs
Illustrierte Zeitung", "Austrijske ilustrovane novine",
broj 46, od 17. augusta 1902. godine objavljen je tekst sa
fotografijom, pod naslovom: "Automobilska vožnja kroz Bosnu i
Hercegovinu".
"Kao što je poznato, u
nastavku na automobilsku vožnju Pariz – Beč, (26 -29. juna 1902.
godine, op. prev.) održana je jedna ugodna i vrlo interesantna
vožnja kroz Bosnu i Hercegovinu, (početak jula 1902. godine op.
prev.), koja se predstavila kao teška vožnja, u kojoj se morala
preći ova planinskaa zemlja, čijim komunikacijama nikad do tada
nisu vozili automobili. Ulaz u oblast, koju je okupirala
Austro-Ugarska, bio je u Bosanskoj Gradišci i istog dana automobili
su stigli do šarmantnog grada Jajca. Slijedeće etape bile su
Sarajevo, Mostar i konačno, nakon jedne vožnje uz granicu sa Crnom
Gorom, automobili su stigli u Raguzu (Dubrovnik) gdje je jedan dio
vozača nakon dužeg boravka uz pomoć brodova i željeznice
automobile otpremio u Pariz, a ostatak je nakon obilaska Kotora,
posjetio i Cetinje.
Vožnja nije bila interesantna samo
zbog prirodnih ljepota, nego i zbog orjentalnog karaktera ove zemlje
i njenih stanovnika, a došlo se do zaključka da su ceste nalaze u
dobrom stanju, podobne za vožnju automobila, i bez izuzetka, dobro
održavane. I stvarno, ako se već nađu zainteresirani da se
provezu ovim cestama, onda im se kao automobilistima, jedan izlet u
svakom slučaju može najtoplije preporučiti."
fotografija: Automobilska vožnja kroz
Bosnu i Hercegovinu: Potpukovnik Janitzek i barunica Zuyleni pri
polasku iz Mostara.
(prevod: Smail Špago)
O ovoj trci automobila već smo pisali
u knjizi "U sjeni zaborava", autori Tibor Vrančić, Smail
Špago Ismail Braco Čampara, izdanje IC štamparije Mostar, 2017.
godine:
Auto utrka Paris –
Beč kroz Mostar ~
"Ne zanima
nas toliko sama utrka najnovijih modela automobila te 1902. g. na
relaciji Paris – Beĉ, koliko nas zanima što se dogodilo nakon
utrke. Kada je utrka okonĉana u Beĉu odluĉeno je da kolona
automobila nastavi jednu demonstracijsku vožnju na relaciji Beĉ –
Graz – Zagreb – Banja Luka – Vakuf – Sarajevo – Mostar –
Dubrovnik. Iz Dubrovnika se cijela karavana vozaĉa, mehaniĉara,
gostiju i automobila namjeravala vratiti brodom nazad u Francusku.
Ovaj događaj je bio
nesvakidašnji za Mostarce, jer se naime, ukazala jedinstvena prigoda
da se upoznaju s najnovijim modelima „jurilica“. Tog dana 10.
jula 1902. godine 1 sat i 15 minuta je ispod sveĉano ukrašenog
slavoluka na Carini projurio prvi automobil. Putnike je sveĉanim
govorom ispred svih građana pozdravio kotarski predstojnik barun
Georg (Đuro) Rüdt. Deset minuta nakon prvog automobila pojavio se
drugi, a treći, u kojem je bila barunica Rotschield, tek tri sata
nakon prvog. Mostarci su bili zadivljeni brzinom vozila. Tu veĉer se
i hotel „Neretva“ pokazala u punom sjaju ugostivši uvažene
goste, među kojima se zatekao i mladi princ Burbonski, inaĉe
francuski prestolonasljednik. Sutradan je ĉitava ova svita odmaglila
prema Nevesinju.
Već je Mostar i
zaboravio ovu fascinantnu smotru i ljudi su nastavili sa svojim
svakidašnjim životima kad se nakon punih osam dana na Carini
pojavio još jedan automobil s vozaĉem Einartom (Ajnartom) i
dvojicom suputnika. Kvar ili neka druga nedaća su ih usput zadržali,
ali oni nisu odustajali i bez zaustavljanja su prošli kroz Mostar.
Tko zna je li ih brod u Gružu
ĉekao".
O dolasku prvih automobila u Bosnu i
Hercegovinu pisao je Sarajevski list, br. 82, 11. jula 1902. godine,
a za nas je ovom prilikom važno da se u pisanju toga lista spominju
tačni datumi dolaska u Bosnu i Hercegovinu, prelazak granice,
dolazak i noćenje u Jajcu, dolazak i boravak u Sarajevu, te dolazak
u Mostar, što se prema pisanju ovog lista dogodilo 10. jula 1902.
godine:
"Dolazak prvih automobila u
Bosnu i Hercegovinu vezan je za utrku koja se vozila od Pariza do
Beča 1902. Jedan dio sudionika utrke odlučio je produžiti do
Sarajeva. Automobilisti su 7. srpnja stigli preko Bosanske Gradiške
i zaputili se prema Jajcu, gdje su noćili, a sutradan krenuli prema
Sarajevu. Sarajevski list je 6. srpnja 1902. skrenuo čitateljima
pozornost kako će ovo biti "neobično zanimljiv prizor".
Sarajevski list 9. srpnja 1902. donosi vijest o dolasku automobila u
Sarajevo te detaljno iznosi plan kretanja i obilaska grada od strane
francuskih automobilista. List napominje: "U červrtak 10 o.
(ovoga mjeseca) u 8 sah. (sati) izjutra otputovat će automobiliste u
Mostar". Isti list se 11. srpnja 1902. osvrće na posjet
automobilista Bosni i Hercegovini i odluci "da i pred nama
dernonstriraju usavršenje ovoga skorašnjeg trijumfa moderne
tehnike", a donosi i vijest o nesreci automobila koji se survao
u provaliju 6 kilometara od Jajca: bilo je ozlijeđenih putnika, a
najteže je prošao vozač. U Jajcu su automobilisti svečano
docekani i nakon noćenja krenuli su 8. srpnja prema Sarajevu, gdje
su stigli u popodnevnim satima.
I narednih dana pisano je o
automobilistima: 9. srpnja bila je na Ilidži upriličena svečana
večera u njihovu čast. Tom je prilikom predsjednik automobilskog
kluba baron van Zuyleni "izrazio ushićenje francuskih turista s
prirodnih krasota Bosne, simpatična dočeka i izvanredne
predusretljivosti oblasti na putu po Bosni naglasivši ogromne
očevidne rezultate kulturnog rada u zemlji i zdraveći Bosnu i
Hercegovinu" .
Sutradan su se automobilisti
zaputili prema Mostaru "gdje ih je tamošnja publika mnogobrojno
docekala".
Priredili: Armin Džabirov, Smail
Špago, Tibor Vrančić
(NovaSloboda.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen