U časopisu „Dom i sviet“, broj 12
iz 1896. godine obavljen je poduži tekst pod naslovom Bosna i
Hercegovina – Putopisne crtice, autora dr. A Tresić Pavičića.
Dom i sviet je bio prvi hrvatski
ilustrirani list za zabavu, pouku i vijesti o dnevnim događajima,
javnom i društvenom životu, umjetnosti i znanosti, trgovini i
obrtu, glazbi, kazalištu i modi. Izlazio je dvotjedno (svakog 1. i
15. u mjesecu) u Zagrebu u razdoblju od 1. siječnja 1888. do 1923.
g. u nakladi knjižare L. Hartmana (S. Kugli & Deutsch). List
je bio dobro grafički opremljen, dobra izbora tekstova i izvrsnih
ilustracija.
Ovdje donosimo nekoliko
najinteresantnijih odlomaka iz toga putopisa, koji se odnose na grad
Mostar. Nažalost, uz tekst u časopisu nije objavljena ni jedna
grafika, ili ilustracija.
U tekiji
"Pred četiri
stotine godina, pripovjedi mi hodža, živio je tu dobri Sari Saltuk,
koji došavši iz Misira, bijaše mnogo naroda na Muhamedovu vjeru
obratio, što rieču, što čudesima mača i buzdovana. Kada je umro,
samo mu se je tielo ondje našlo, a njegov buzdovan, koji bijaše
negdje nekoliko dana daleko, osvanu istoga jutra na zidu kod mrtva
tiela. On je morao po tome rabiti dva buzdovana, jer je jedan
pribiven vani na zidu uz demeskinju, a drugi visi kod njegova groba.
Hodža nas povede u grobnicu koja je na tavanu, pokrivena dugim
ćilimom, preko kojega su prevješena dva ogromna tespiha (krunice)
kojima su zrna kao orasi, a u okrug imadu širine, kao obruč velike
bačve. Uz grob dobroga stoji grob njegovoga viernoga sluge
Ačik-baše, koji je imao kosu do koljena. Njegov je grob pokriven
prostijim ćilimom. Porodica ovoga dobroga živi u Africi, a iz nje
je i sam današnji hodža, koji čuva ovaj čudotvorni grob. On
postavi svake večeri pehar vode i peškir kraj njega, jer dobri
uzimlje po noći avdes, kao što je činio dok je bio živ, po svetom
propisu Kurana, pa kada u jutro dodje, nadje da je polovicu vode iz
pehara nestalo, a peškir je mokar. Pobožni muhamedanci dolaze vrlo
često iz Mostara, pače iz dalekih mjesta Hercegovine na zavjet k
ovomu grobu. Po zidovih ove sobice nalaze se nekakve diplome, turskim
slovima, koje je Marko Šešelj znao i čitati, ter pripovjedaju
čudesa i dogodjaje života onoga dobroga. Ja se nehotice bijah
približio k grobu da okušam koliko teži jedan od onih tespiha, pa
pri tom neoprezno stadoh nogom na pustećiju kod njega, na što me
Šešelj upozori da se maknem otale, jer činim svetogrdje, gazeći
nečistom cipelom po pustećiji (kožice od bielih janjića), koja no
mora biti uviek čista, pošto se na njoj klanja i dove Allahu
izriču.
Kada se toga nagledasmo
odosmo na doksat nad jezerce Bune. Grozota je otle pogledati u vis a
milota poda se. Nad glavom strši užasna hrid, kojoj se ne vidi
vrha, jer je napried nagnuta, i puna svakakovih škulja i pećina, od
kojih je najveća na vrhu na desnoj strani, ter narod pripovieda da
kroz nju vodi put kroz goru sve do u podrume Stjepan-grada. Sa kukova
ove hridi rastu divlje smokve i košćele, oko kojih leti oblak
čavka, što no gori u velikoj visini neprestance kruže i kričn.
Gori je hrid siva, po sriedi sura, a dolje hrdjaste boje, a čudna
oblika, kao da je od spužava gradjena, ter se po njoj vide žile
stalagmita, koje inače ne vise mosurima, već se gube u hridi. Na
vrhu ovoga timora viju gniezda orlovi, a oblieću ga laki sokolovi,
loveći čavke, koje u njezinih pukotinah gniezda prave.
Pod doksatom širi se
preliepo jezerce n kojemu je voda tamne boje, kao sag od baršuna,
uslied trava koje su mu obraslo dno, i u kojih se radjaju vrlo liepe
pastrme. Izpod hridi izvire voda, da jedva vidiš kako se miče, i to
jer neprestance nosi sobom bielo perje golubova, inače bi rekao da
se ne miče. Što ide dalje od izvora to se jezerce sve više širi,
dok ne dodje do široke katerakte, obrasle tamnom svilinom, preko
koje se voda baca tolikom silom, da ne možeš vjerovati kako se to
sbiva, kad je na samom izvoru tako mirna. Po jezercu se je vozio brat
hodže, loveći udicom pastrme. Ja ga zamolih, da me primi u čamac,
jer bih htio vidjeti špilu, iz koje izvire Buna. Odosmo dolje ja i
Šešelj, ter sjedosmo u onaj čamac, koji je uviek prietio da će se
prevrnuti, ako se samo malo makneš. Sretno se dovezosmo u špilu,
koja me svojom ljepotom upravo iznenadi. Osim Biševske spile, ne
vidih ništa ljepšega, a špila Bune je u malome prava slika
Biševske. Voda i svod u spili plave su boje, ali osim ove, sve se
druge boje po njoj prelievaju najljepšim pojavam iride. Svod je ove
pećine u dnu pri vodi žut, pak crven kao hrdjavo gvoždje, a gori
na nebu plav kao da je sazidan od kristala ametista i safira. Po
njemu su na sve strane škulje iz kojih neprestance izljeću i ulieću
golubovi, otresajući perje, koje lagano plovi prama otvoru. Na
sredini svoda nalazi se veliki otvor, koji se zavije u hrid, ter nije
moguće vidjeti dokle siže. Voda izvire izpod kamena bez najmanjeg
žamora ili pjene, te po tome sudeći mora da je špila još
produžena unutra po hridi, i sam Bog znade, kakvi se tamo labirinti
kriju. U skrajnjem fužu, gdje vidiš kako izpod litice Buna struji,
voda ti se čini crvena kao cinober, pak crveno-hrdjasta, pak zelena,
a po sriedi je tamnomodra, kao striš. Na dnu se vidi kamenje koje se
je odciepilo od svoda, pa ga je tekom vremena obrasao vodeni lišaj.
Milina je ljuljati se u čamcu n onom svježem vilinskom pristaništu,
samo što se nije moguće voziti, jer je špila veoma malena, ni dva
čamca dužine. Iz vani je uz vodu temelj one hridi obrasao zlatnom
svilinom, malo više lišajem i mahovinom, a gori vise sa nje bokori
gominjače.
Kad se nagledasmo
izidjosmo opeta na doksat, da damo hodži bakšiš. Bio je upravo
tada prstima oseknuo nos, pa ja vrlo oprezno pružih za nj bakšiš,
a sadaku (elemosina) za dobroga. Za tim nam je još pokazao jedno
gjumle (lopta iz topa) sa Stjepan-grada, kojim ga je bio car Mehmed,
pa se oprostismo, i odvezosmo u kasni svježi suton put Mostara, da
idemo na večeru k Ančiću, koji je bio sabrao prijatetje, da me što
ljepše zabave..."
fotografije: Blagaj,
Tekija 1908, i unutrašnjost Tekije, 1926. godine
Priredili: Smail Špago,
Tibor Vrančić, Armin Džabirov
(NovaSloboda.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen