U časopisu “Wiener Bilder”, “Bečke
slike” od 13. jula 1913. godine objavljen je tekst o novootvorenom
aerodromu u Mostaru, sa šest fotografija, među kojima se nalazi i
jedna načinjena iz aviona, kako ispod slike piše, sa visine 1900
metara. Prema do sada nam poznatim fotografijama Mostara, ovo je
najvjerovatnije prva slika Mostara napravljena iz aviona uopšte.
Aerodrom je završen i pušten u pogon
maja 1913. godine. Na jednoj od šest slika vidi se avionski snimak
Mostara, napravljen prilikom leta aviona u pravcu sjever-jug. Iako je
fotografija napravljena sa velike visine, prepoznaju se pojednine
mostarske mahale, Stari most i tek završeni Lučki most, koji je
završen i pušten u promet 3. juna 1913. godine, dakle, oko mjesec
i nešto dana, prije nego što je nastala pomenuta fotografija.
“Aerodrom u Mostaru, sa šest
fotografskih snimaka
Prije nešto oko dva mjeseca, u
Mostaru, u Hercegovini je uređen jedan vojni aerodrom, ili“leteći
park”. (Flugfeld, uzletno polje, i Flugpark, leteći park, su
pojmovi koji su korišteni prije više od jednog stoljeća)
Razlozi, koji su, upravo u vrijeme
opsade Skutarie, Skadra, moguće prouzrokovali stacioniranje jednog
vazduhoplovnog odjela u vanjskom jugoistoku Monarhije su sasvim
jasni.
Isto kao i čunjenica, da uvjek spremni
avioni znače i vrlo bitnu podršku za svaki armijski korpus, koji
štite naše granice prema Crnoj Gori.
Na novoformirani aerodrom je
prekomandovano pet oficira pilota, koji su na raspolaganju imali
četiti aviona. Međutim, sada se tamo nalaze samo četiri oficira, i
tri aviona... Tužan događaj, u kojem je komandant aerodroma,
kapetan Andrich, poginuo u udesu, u kojem je avion po imenu “Bob”,
kojim je on upravljao, u potpunosti uništen, i svima na aerodromu je
još u svježem sjećanju. Užasna nesreća se dogodila kod prvog
leta jednog aviona. Ali ta tragična nesreća nije zaustavila oficire
odjela, sa pravim austrijskim i vojničkim držanjem, da nastave sa
letovima. Njihov učinak je zadivljujući, tim prije, što su u
kraškim predjelima mnogi češći jaki vjetrovi, nego negdje drugo i
što tu ima vrlo malo mjesta za slijetanje, a jedno prinudno
slijetanje uvijek znači opasnost po život. Uprkos izuzetnim
opasnostima neki ljubitelji ovakvih letova, doduše malobrojni,
poduzimaju dobrovoojno ovakve uzlete, kao što je mladi bečki
pjesnik Petar Bössel, koji je kao rezervni oficir stigao u Mostar.
Sada tu može svakodnevno letjeti na
jednoj od moćnih Lohner letjelica, i vrlo brzim dvokrilcima,
lebdjeti i posmatrati preko kraških gudura, i radovati se
nevjerovatnim i šokirajućim pogledima, kako jedan hercegovački
pastirski vuk sa nevjericom zuri prema nekoj neshvatljivo velikoj
ptici...”
O poginulom pilotu Andrichu izvještavao
je časopis “Ilustrovani list”, broj 23 od 26. maja 1914. godine
( iz arhive Udruga “Werk”, Manuel Martinović, Mostar) u članku
pod naslovom “Otkriće spomenika unesrećenom vojnom pilotu
Božidaru Andriću kraj Čapljine”:
“Lanjske godine u vrijeme krize, dana
17. svibnja digao se satnik Božidar Andrić sa poručnikom Stiasnyem
na svom aeroplanu u Mostaru i pošao radi rekognosciranja preko
Nevesinja, Gacka, Bileće, duž crnogorske granice u Trebinju. Odavle
je krenuo natrag preko Dubrovnika uz morsku obalu do ušća Neretve.
Dalje je prošao pokraj Neretve preko Metkovića i upravo, kad je
aparat lebdio nad Čapljinom, počeo je naglo padati. Što je po
svopj prilici nastalo, jer su oba pilota izgubili bili svijest i
nijesu mogli regulatorom upravljati. Kad je već
pao aeroplan, izbacio je poručnika
Stiasnya, dok se je satnik Andrić zajedno sa aeroplanom vukao po tlu
još 18 metara, usljed čega je stroj satnika Andrića smrvio, koji
je nakon pola sata preminuo. Poručnik Stiasny je neznatno
ozlijedjen.
Na mjestu nesreće Andriću je podignut
spomenik, koji je otkriven 17. svibnja o.g. Uz prisutnost vojničkih
i civilnih odličnika iz Hercegovine i Dalmacije, te još 5000
učesnika iz raznih mjestao vih pokrajina”
Spomenik poginulom pilotu nalazi se i
danas u krugu firme Granum u Čapljini, i radi se na njegovoj obnovi.
Na slikama:
1 Aerodrom Mostar,
2 Kod Čapljine srušeni aparat “Bob”,
u kojem je kapetan Andrich izgubio život
3 Hangar i transportno vozilo na
aerodromu
4 Snimak iz aviona ušća Bune u
Neretvu
5 poručnik Bornst, koji je nakon smrti
kapetana Andricha postao komandant aerodroma
6 Mostar snimljen sa visine od 1900
metara
(prema originalnim snimcima za “Wiener
Bilder”)
7 sahrana pilota Božidara Andrića
(Ilustrovani list, broj 23, od maja 1914)
8 spomenik pilotu Andriću danas, u
krugu firme Granum, Ćapljina
(iz arhive: Udruga “Werk” Manuel
Martinović).
prevod: Smail Špago
priredili: Smail Špago, Armin
Džabirov, Tibor Vrančić
(NovaSloboda.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen