U
časopisu Musavat broj 2 iz 1908. godine objavljen je slijedeći
tekst:
“O
novoj ćupriji.
Kako se u Mostaru počelo govoriti o novoj ćupriji,
to se ni „Osvit” nije mogao uzdržati da nekaže svoje mišljenje,
i naravno, svojom ludošću opet se istakao mimo ostali svijet. Po
njegovoj golemoj pameti, nova ćuprija, i ako će se zvati mostarska,
ne mora biti u Mostaru, nego malo podalje, na čekrku, kako će
seljacima katolicima iz Jasenice i Rodoča biti lakše goniti duhan
na vagu i kako će zemljište kakvog Osvitovog prijatelja dobiti
stostruku cijenu, ako se tamo napravi ćuprija. Tako jedno ludo
mišljenje mogao je izbaciti samo Osvit i niko drugi. Dok svi ostali
građani hoće da ćuprija bude na Ogradi, gdje je najpodesnija i
gdje će biti najjeftinija, a i od najveće koristi po varoš, on
mora svojim sojtarilukom da se izdvoji i istakne. Ako ovako i dalje
potjera, onda smo uvjereni da će kroz kratko vrijeme pohoditi –
Stenjevac”.
Ubrzano
otvaranje proizvodnih pogona (Tvornica duhana, Stolarija Butazzoni &
Venturini i dr.) i s tim vezano povećanje transporta roba, ukazali
su na potrebu gradnje još jednog mosta u Mostaru. Dva jedina mosta -
Stari most i most na Musali, nisu više zadovoljavali narasle potrebe
grada, s tim što treba napomenuti da se od ta dva mosta jedino na
onom na Musali mogao obavljati promet kočijama. Još 1888. g. su svi
faktori u gradu bili svjesni potrebe za novim mostom – jedino su se
koplja lomila oko lokacije. U zakulisnim igricama javnog mišljenja,
tiska, gradskih vijećnika i običnih građana spominjali su se kao
moguće lokacije Čekrk, Predhumlje, Cernica i Luka. Vrijeme je
prolazilo u jalovim raspravama i tek 1909. g. je usvojen projekt
izgradnje i određena lokacija – Kanber-agin mesdžid na Luci na
lijevoj obali, a na desnoj mahala Predhum (odnosno Ograda). Međutim,
opet su počele rasprave Vijeća oko načina financiranja, koje su se
produžile sve do 1910. g. kada dužnost gradonačelnika preuzima
Mujaga Komadina. On ovaj gordijski čvor rješava po hitnom postupku
angažirajući starog poznanika ing. Miloša Komadinu koji predlaže
svoj projekt usvojen 1911. g., a koji uvodi potpuno novu
armirano-betonsku konstrukciju, ostavljajući istovremeno
nepromijenjenu lokaciju mosta. Gradnja je otpočela 1912. g., a već
sredinom 1913. g. most je svečano otvoren, kojom prilikom je
dogradonačelnik Nikola Smoljan objavio odluku Gradskog vijeća o
imenu mosta. – Most Mujage Komadine, no za Mostarce je on bio i
ostao Komadinovo djelo kojega nazivaju Lučki most.
Fotografije:Lučki
most 1912.i 1914. godine
Priredili:
Tibor Vrančić/Smail Špago
(NovaSloboda.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen