Japan nam se često čini zagonetnim.
Francuski fotograf Nicolas Boyer na
svojim slikama je prikazao
običaje, svakodnevni život i kulturu, koju često znamo samo po
klišejima.
Noćni prizor u malom gradu Beppu na
jugozapadu Japana. Bivši jakuza, nekada pripadnik japanske mafije,
pozira prd kamerom.
Pošto su njegovi ljudi pogriješili, morao je sam sebi odsjeći
mali prst. Taj ritual se naziva Yubitsume. Kaže da žali zbog svog
kriminalnog života, te da je sada član
evangeličke crkve. Žena u pozadini je prostitutka.
Suzdržanost
Jedna naučna
saradnica na Institutu za robotiku Univerziteta Osaka razgovara s
Erikom, njenim najnovijim ženskim
androidom. Institut razvija robote već
više od 15 godina. Primjenjuju se posebno
u njezi starijih osoba i
za brigu o djeci.
Jedan nalaz njenog
istraživanja: Roboti djeluju više zastrašujuće na ljude, što
više izgledaju ljudskije. Ljudi se bolje osjećaju kada roboti
izgledaju kao mašine
Čistoća
Čistoća ne postoji samo u ovoj školi
kendoa u Kjotu. Djeca vrlo rano uče da svako mjesto koje koriste
ostave čistim. Tradicionalna umjetnost
mačevanja Kendo znači "put mača",
a još samuraji su nekada
davno koristili tehnike mača.
Nakon Drugog svjetskog rata Kendo je
bio zabranjen nekoliko
godina, kao mogući izvor
militarizma. Danas su borilačke vještine jedan od najpopularnijih
sportova u zemlji, uz sumo i bejzbol.
Harmonija
Mogućnosti za opuštanje ograničene
su u metropolama poput Tokija. Stanovnici, posebno u parkovima, traže
mirne kutke u kojima se mogu isključiti iz
svakodnevnog života.
Ovaj čovjek radi vježbe opuštanja u bivšem rovu
Vječito sjećanje
Glavne religije u Japanu, šintoizam i
budizam, zadržale su svoj utjecaj. Ovaj budistički monah blagosilje
duše mrtvih na ostrvu Hashima. Nekada je ovde postojao veliki
industrijski kompleks. Kada je sedamdesetih
godina ovdje iscrpljen ugalj, ljudi su otišli.
Tajfuni koji prelaze
preko ostrva, ostavljaju
iza sebe trag ruševina.
Usamljenost
Više od četvrtine Japanaca starije je
od 65 godina, a stanovništvo se godinama smanjuje. Imigracija je
ovdje nepoželjna, Japanci, izgleda, žele
ostati svoji među sobom. To je također
tradicija očuvanja i konzerviranja.
To se, u
manjem obimu, može
vidjeti i po ovoj džinovskoj plastičnoj kesi preko
automobila: zaštita od
vanjskih uticaja, koja
bi automobil trebala
održati u njegoom
izvornom stanju. Takve plastične kesee
mogu se vidjeti, na primjer, i
preko sjedišta automobila.
Poluzvaničnost
U Japanu se uredski radnici nazivaju
plaćenici “salaryman”, riječ iz iz
engleskog jezika, koja se sastoji od riječi
“salary”, plata i “man”, čovjek.
Obim posla je puno veći
nego u zapadnim zemljama – u prosjeku
je oko 1680 sati godišnje (za
usporedbu, Njemačka: 1363). Stoga koristite svaku
priliku da spavaju, poput ovog čovjeka u
blizini Osake.
Stres je u
pojedinim slučajevima
opasan po život. U japanskom jeziku
postoji čak i zasebna riječ za to:
Karoshi, smrt zbog prekomjernog rada
Poslušnost
Karaoke su
izumljene u Japanu 1970-ih. Od
zaposlenih se očekuje da nakon posla odu u
bar sa svojim šefom, kako bi pili i
pjevali karaoke. Ove večeri japanci
nazivaju Nomikai. Jedna obaveza, koja
puno utiče na privatni život mnogih
ljudi.
Žene se često plaše odlaska svojih
muževa u penziju - muškarci tada ne znaju
šta da rade sa sobom.
Fotografije sa slikama
Japana, koje polarizuju Zapad. Neke
fotografije isprva izgledaju poznato, a zatim vrlo
čudno. Otkako je Japan postao otvorena zemlja,
1860. godine, našu sliku o
njemu stalno su oblikovali klišeji. To je čak dovelo i do
interakcije: Japanci su ponovo zauzeli ta zajednička mjesta. "Veliki
talas Kanagawe" dobar je primer toga. Klišeji
zadivljuju, jer se uvjek temelje
na istini, ali su istovremeno i njena
deformacija.
Postoji bezbroj povčenih
crvenih linija koje nisu vidljive strancima, ali određuju ponašanje
Japanaca: kako se obratiti kome, koliko
duboko se klanjati i mnoge druge stvari.
Postoje i vrlo specifična uputstva: svuda postoje linije koje vam
govore kako stajati i hodati, na primjer, u podzemnoj željeznici.
Sve to izgleda kao neka
velika koreografija.
Mnogi su, naravno, skučeni, zbog čega
se ispušu
na nekom drugom mjestu. Pored toga, pritisak na
radnom mjestu je ogroman. Mnogi
plaćenici, i uredski radnici u odijelima,
opijaju se nakon posla, iako se i
to ponekad čini kao koreografija. Druga
prilika su
Matsuri svečanosti, svojevrsni karnevali,
na kojima se ljudi presvlače i glume
nekog drugog.
Japan trajno ne dozvoljava
useljavanje. Zemlja se zapravo ne želi otvoriti iz različitih
razloga. Stopa nataliteta izuzetno je niska. Istovremeno, ne radi se
ništa što bi majkama olakšalo povratak na posao. Bez veće
jednakosti i imigracije, moraju probleme rješavati robotima. Japan
trenutno ima 126 miliona stanovnika, a 2050. godine, prognoze kažu
da će ih biti samo 100 miliona.
Japan kao zemlja robota
nije kliše? To je dijelom stvarnost. Naprimjer, na sahrani će vas
dočekati android, koji je tu da dočeka goste, i utješi ožalošćene.
On je "kawaii", što je jedan drugačiji japanski koncept,
a znači nešto poput "nježno, slatko". Kod nas je tako
nešto još nezamislivo.
U Japanu se, međutim, i
na to izgleda drugačije. Jedan koncept šintoizma sastoji se i od
davanja duše neživima. Osam miliona duhova iz ovog duhovnog svijeta
mogu živjeti, i nalaziti se bilo gdje. U tom pogledu, takva kultura
ima veći kapacitet za integraciju seksualnih robota i androida za
njegu u svakodnevni život.
Ljudi, stranci, koji dugo
žive u Japanu, misle da njihovu kulturu nikada nećete u potpunosti
shvatiti.
A kao putnik namjernik,
možete samo malo ogrebeti po njenoj površini.
(stern)
Smail Špago
(NovaSloboda.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen