Mittwoch, 29. Juni 2016

Mostar očima stranih putopisaca: Omnibus ispred hotela po 40 hellera (1905. godine)

22 Omnibus ispred hotela po 40 hellera, 1905. g.
Još jedan izuzetno koristan vodič za ono vrijeme sačinio je Karl Baedeker 1905. g. pod nazivom „Austria-Hungary including Dalmatia and Bosnia Handbook for travellers“ (Priručnik za putnike Austrija-Mađarska uključujući Dalmaciju i Bosnu). On je, inače, radio slične vodiče za sve krajeve svijeta. U njima je u kratkim crtama opisivao najznačajnija mjesta koja je vrijedilo posjetiti. Brojni podaci su se mogli pronaći u toj vrsti vodiča – nadmorska visina pojedinih mjesta, udaljenost pojednih gradova od drugih, imena hotela, cijene noćenja, prevoza, ulaznica i sve ostalo što jednom putniku-turistu može koristiti. Koliko je bio značajan njegov vodič pokazuje i činjenica da se po njemu svi vodiči ovakve vrste širom svijeta nazivaju bedekerima. Ne znamo je li Baedeker lično posjetio svako mjesto (što je isključeno, jer je po obimu to nemoguće ostvariti), ali je svakako imao pouzdane podatke, na koje se svaki putnik mogao osloniti.
Ovdje donosimo samo dio koji se odnosi na Mostar, a cjelokupan vodič se može pročitati i downloadirati na stranici www.cidom.org
84 M. Mostar. — Željeznički restoran preko puta kolodvora, sa sobama po 1 K. 60 h. — Hoteli: Neretva, 7 min. istočno od želj. postaje, na lijevoj obali Neretve; — omnibus ispred hotela po 40 h., hotel vrlo ugodan, s vrtnim restoranom; — Pošta na Rudolf-Platzu — Caffe Mikačić, Glavna ulica, Caffe Stadt Wien, Sauerwaldgasse (Srednja). — Kočije, vožnja po gradu za ½ sata po 2 K., svakih dodatnih ½ sata po 1 K.; van grada 2 K. 80 i 1 K. 40 h.
Mostar stanovnika 14.400, (pola njih Muhamedanci), i vojni garnizon s 2.000 vojnika , je poslovni centar Hercegovine, i sjedište rimokatoličke i pravoslavne biskupije. Grad se proteže u pravcu sjever – jug na obe strane rijeke Neretve između brda Hum na zapadu i Podvelež na istoku. Od 30 džamija u gradu, vrijedi razgledati jedino Karađozbegovu u Sauerwaldgasse. — Skrenuvši na desno kad se napusti željeznički kolodvor, za 3 minute stiže se na raskrsnicu. Ulica prema jugu prati željezničku prugu i za 10 minuta se stiže do rimokatoličke crkve i franjevačkog samostana; Stephanie Allèe, s vilama, vodi na zapad; na lijevo (istok) pratimo ulicu Franje Josipa, prelazi se Neretva i odmah na lijevo je hotel Neretva, a za 7 minuta iza Sauerwaldgasse stižemo na Carinu ili Glavnu ulicu. U produžetku, na desno na jug leži bazar, koji je manji od sarajevskog, mada se po prilično jeftinim cijenama mogu nabaviti orijentalni tepisi, vezovi, mozaik srebrni radovi iz Livna, itd. Pratimo Glavnu ulicu (s koje se skreće na lijevo prema grčkoj (pravoslavnoj) crkvi; (divan pogled) do trga kraj telegrafskog ureda (10 minuta), kada se ukaže Kameni Most (15. vijek), s dvije kule-kapije, koji ima jedan lučni raspon od 100 stopa, i koji premošćuje Neretvu (60 stopa visine), te dolazimo do rimokatoličke crkve (već spomenute gore) na desnoj obali. Glavna ulica vodi dalje na jug do državne Tvornice Duhana (ulaz moguć na zahtjev) i Južnog logora.
Atraktivan je izlet moguće učiniti na izvor rijeke Bune (8 milja na jugoistok, najidealnije poslijepodne; kočija za Blagaj stiže za 1 sat, po cijeni 8 K. s povratkom). Pratimo prašnjavu cestu na jug kroz plodnu dolinu okruženu stjenovitim brdima, prolazimo južni vojni garnizon i držimo se lijevo kamo se cesta račva. Sada prolazimo pokraj državne voćarsko-vinogradarske stanice i vinskog podruma Jelačić i nakon 7 ½ milja stižemo u Blagaj, nekad značajno mjesto i glavni grad, danas muhamedansko selo. Zatim pješačkom stazom dolazimo do prilično velikih ruševina tvrđave Stjepangrad. Nakon odmora, spuštamo se u podnožje brda, pored polusrušene džamije stižemo do tekije, gdje leži turski svetac, pa na drvenu verandu, s koje se pruža prekrasan pogled na grotlo i izvor rijeke Bune (cijena ulaznice 50 h.).
(sa engleskog: Tibor Vrančić)