(tekst koji slijedi objavljen je na
facebooku dana 9. maja 2020. godine, autor Ahmet Kurt)
Ratni fotografi i snimatelji, pored
novinara, od kojih su mnogi izgubili život, imaju velike zasluge da
se istina o ratu u Bosni i Hercegovini 1992‒1995. godine proširila
svijetom. Među mnoštvom ratnih fotografija Mostara posebno se
ističe slika belgijskog fotografa Laurenta van Der Stockta kojoj ne
treba komentar i koja je sama po sebi prvorazredni dokument. Kada
neko za sto godina pogleda sliku na kojoj je žena napetog pogleda,
sva sleđena u očekivanju sljedeće eksplozije granate, bit će mu
jasno kroz kakve strahote su, na kraju dvadesetog stoljeća, morali
prolaziti ljudi u jednom dijelu Evrope. Godine 1993. stanovnici
Mostara su stavljali vlastite živote na kocku da bi obezbjedili
osnovnu ljudsku potrebu – vodu. Žena prolazi pored improvizirane
mrtvačnice pred kojom leži spremno petnaest mrtvačkih sanduka
napravljenih od već korištenih dasaka, skinutih ko zna gdje. Već
noćas u sanducima će ležati njeni ubijeni sugrađani, možda i ona
sama?
Tragom fotografije došli smo na isto
mjesto gdje je slika, 1993. godine, snimljena za vrijeme uništavanja
grada i ubijanja njegovih građana od strane Hrvatske vojske i
jedinica HVO-a. Razgovarali smo sa ljudima koji su, za vrijeme rata,
stanovali u neposrednoj blizini i pili kafu u slastičarnici Slatka
ćoša, koju oni još uvijek zovu Mrtvara. Pokazali im sliku sa
sanducima i pitali znaju li ko ih je kovao i odakle su nabavljali
daske. Ponekad, se suština tragičnih događaja najbolje ogleda u
banalnim sitnicama i, naizgled, beznačajnim podacima. Uputili nas na
M. G. koji je u vrijeme rata bio vođe grupe od pet–šest ljudi,
čiji je zadatak bio, da između ostalih poslova, obezbijede dostojan
ukop poginulih stanovnika Mostara. Ova grupa je bila embrion kasnije
formiranog preduzeća KOMOS. Pronašli M. G. koji nam je ukratko
izdiktirao najbitnije podatke.
Izabran je ugrubo završeni poslovni
prostor sa podrumom, tako da se opremanje mrtvih odvijalo u
relativnoj sigurnosti od eksplozija granata. Prema Trbonjinom sokaku
bio je mali podrumski prozor kroz koji se provlačio sanduk sa mrtvim
tijelom. To se radilo uglavnom pod okriljem mraka. Ratna bolnica je
bila u Higijenskog zavodu, koji je tačno preko puta objekta, tako da
se preminuli ranjenici samo prenesu preko ulice. Mrtvi su direktno
dovoženi u mrtvačnicu. Iz protokola Ratne bolnice u Higijenskom
zavodu od 9. maja do kraja decembra 1993. godine, vidimo da je izdato
1.500 smrtnih listova, što je u prosjeku pet-šest mrtvih dnevno.
Dženaze su klanjane u polurazrušenom objektu nekadašnje prodavnice
konfekcije Modna kuća u Fejićevoj ulici, tačno preko puta malog
harema Karadžozbegove džamije. Poslije urušavanja stropa oštećenog
granatiranjem, klanjanje dženaza je premješteno u ulazni hol
Narodnog pozorišta.
Za prve poginule sahranjene oko
spomenika pjesnika Osmana Đikića nije bilo materijala za pravljenje
sanduka, sahranjeni su u vrećama koje su dobili od neke humanitarne
organizacije. Kasnije su koristili plastificirane bijele police od
demontiranih stalaža u Jugobanci u Fejićevoj ulici, te pokoju dasku
iz potpuno uništenih kuća. Kasnije su daske za sanduke i druge
potrebe skidali u objektu Pakeraja iz fabrike Đuro Salaj u
Vrapčićima. Grupa ovih radnika je svakodnevno rizikovala vlastite
živote, kako bi obezbijedili materijal za dostojan ukop svojih
ubijenih sugrađana. Iz bivših magazina hrane, Ekonomata, u kasarni
Sjeverni logor, poskidali su daske stalaža od kojih su kovali
mrtvačke sanduke. To je bila konačna upotreba polica, na kojima je
sto godina ležalo bračno, krompiri, makaroni i konzerve za vojnike,
prvo, Österreichisch Ungarisches Militärwesen, pa Jugoslavenske
kraljevske vojske, pa 1a Divisione alpina Taurinense i 7. SS
Freiwilligen Gebirgs Division Prinz Eugen, pa onda, od 1945. godine,
Jugoslavenske narodne armije, koja poslije četrdeset i sedam godina
boravka u kasarni, izađe iz nje kao Srpska vojska.
Pronašli smo i ženu sa slike u čijem
se pogledu ogledao sav užas rata. To je Emina, kćerka bravara iz
Sokola, Mirze Karića, koji je opet sin poznatog Mustafe-Muje Karića,
zaposlenog u kino Zvijezdi u Fejićevoj ulici. Emina se udala za
Idriza Muhovića, sa kojim dobija dvije kćerke, Sanju i Sanelu. Muž
Idriz se u vrijeme napada Hrvatske vojske i HVO-a na Mostar, koji je
počeo 9. maja 1993. godine, našao u zapadnom dijelu grada, gdje
uhvaćen i zatvoren u logor Heliodrom u Bišću polju. Kada je
fotografisana, Emina je išla iz svoje kuće u sokaku, Pere Lažetića,
pa sokakom Braće Trbonja, sve uz zidove kuća, držeći se zaklona.
Na Titovoj ulici, južno od Higijenskog zavoda, nalazila se
auto-cisterna iz koje su stanovnici sipali vodu. Emina je imala tri
bidona u potrošačkoj korpi za samoposluge, koja je, ko zna kako,
bila zajedničko vlasništvo više domaćinstava u njenom komšiluku.
(AhmetKurt)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen