Svoj najveći kulturno-vjerski praznik
- Đurđevdan svakog 6. maja većina Roma proslavlja širom svijeta.
Ovom slavom proslavlja se proljeće, ali i dolazak i početak ljeta.
Kultom jagnjeta, ritualima i ceremonijama na taj
dan se obezbjeđuje blagostanje, prosperitet romske porodice i
zajednice.
Bio Ederlezi ili Jurjev, tradicionalno
se obilježava ne samo u bivšim jugoslovenskim zemljama, već i u
Turskoj, Rumuniji, Moldaviji... Ovaj proljećni praznik pravoslavci
posvećuju sv. Đorđu, a osim Roma, slavi ga muslimansko i katoličko
stanovništvo u stočarskim krajevima.
Kako će proslaviti život u oskudici i
nezaposlenosti najbrojnija i najugroženija manjina u BiH, to ona
najbolje zna. U tome im neće pomoći, kao ni
drugima, političari, tek možda njihova mitska zaštitnica
Sara-la-Kali.
Jurjev je bio i ostao dan i proljeća,
i ljeta, dan kada se slavi i život, i priroda, pa i nije nikakvo
čudo što igra veliku ulogu u životu mladih, osobito djevojaka.
Najviše običaja i jeste vezano za mlade Romkinje. Najljepši od
njih je skupljanje vode kojom su se one kupale. Pale se vatre i sjedi
se uz njih do zore, pa se ujutro ide na uranak. Na uranak se odlazi
na livadu, na kojoj izvire potok. Ujutru se na izvoru obavlja obredno
umivanje, branje vrbovih grančica kako bi se okitila kuća
ljekovitim travama za đurđevdansko jutarnje umivanje.
Poslije uranka obično se odlazi na
pijacu i kupuje đurđevdansko jagnje. Pri kupovini se svi obično
potrude da jagnje bude lijepo i bijelo. Po romskom vjerovanju, crno
jagnje donosi nesreću. I Romi vole da se takmiče, pa se svako
trudi da mu jagnje bude veće i deblje, jer je i tada domaćin
ugledniji. Kući se jagnje donese živo i ono predstavlja radost i za
djecu i ostale ukućane, potom se blagosilja: „Nek ovel bahtalo“
(Neka je srećno). Pred ručak se podijeli nekoliko tanjira (neparan
broj) sa parčetom jagnjećeg pečenja i prilozima, komadom
hljeba i dezertom.
Ujutru, svakog 6. maja djeca se po
običaju bude „batinama“ od drijenovog pruta ili se udaraju žarom
po tabanima, a onda se okupaju vodom koja je prethodni dan zahvaćena
sa omahe, a u kojoj je prenoćio miloduh, ruža, ljekovite trave i
razno drugo bilje, poljsko cvijeće i crveno jaje.
Porodično se ide na teferiče
(izlete), uglavnom pored izvora ili rijeka.
Niko kao omladina nije se radovao
vašaru. U nekim krajevima postojao je običaj da se u dvorištu pred
kućama pale dvije vatre ili postavljaju dvije „žiške“ žara,
između kojih bi prolazili ne samo ukućani, već i stoka, zbog
zaštite od uroka i zmija. Ustaje se rano, jer se vjeruje da ne valja
spavati preko dana, jer će onaj ko to bude činio na Jurjev, biti
pospan tokom cijele godine.
Da bi bili i ostali zdravi i jaki tokom
godine, obično se ljudi kite cvijećem i biljem, opasavaju se
vrbovim i drenovim prućem. Djeca i žene se obično prije izlaska
sunca ljuljaju na drenovom drvetu, kako bi i oni bili zdravi, što je
običaj koji je živo bio prisutan u Sarajevu. Negdje su se, opet,
djevojke valjaje po žitu da bi im kosa rasla kao žito.
Ljubavna magija se vezuje za Ederlezi,
više nego za bilo koji romski praznik. Na ovaj proljećni praznik
mnogo se i gatalo, uglavnom se sva ta sujevjerja odnose na djevojačku
udaju. Tako se npr. koncem podvezivala stabljika žare (koprive) ili
pero mladog luka u baščama, pa bi se ujutro na Jurjev ko' ludo
trčalo i gledalo na koju stranu se podvezani i sasušeni dio biljke
savio - vjerovalo se da će iz tog pravca doći budući mladoženja.
Slično su činile i sa bacanjem starih izgaženih opanaka ili cipela
preko kućnog krova. Ujutro bi gledale na koju stranu je okrenut vrh
cipele, vjerovalo se da će budući muž doći iz tog pravca.
Djevojačka znatiželja nije se
ograničavala samo na ovo, one su gatanjem pokušavale predvidjeti
imena svojih muževa. Tako bi tokom večernjih sati, uoči Jurjeva,
razapele tamni konac preko ulice ili sokaka, pa ako prva osoba koja
naiđe bude, recimo, neki Adem- da će se tako zvati djevojčin
budući mladoženja...
U ovim modernijim vremenima Romkinje
stavljaju različite travke pod jastuk, isključivo iz jednog cilja
da bi usnule onog suđenog. Čak postoji i običaj da neka djevojka
za vrijeme Đurđeva ode u goste, i prvo što uradi preskoči prag te
kuće i od domaćina uzima so i hljeb koji također stavlja pod
jastuk.
Neka vam ulazna kapija bude otvorena,
neka pjesma, igra, otope led, neka dobri duh Jurjeva svima donese
zdravlje i veselje...
(izvor: Al Jazeera)
Erdelezi
Sa me amala oro
khelena
Oro khelena, dive kerena
Sa o Roma daje
Sa o Roma babo babo
Sa o Roma o daje
Sa o Roma babo babo
Ederlezi, Ederlezi
Sa o Roma daje
Sa o Roma babo,
e bakren chinen
A me, chorro,
dural beshava
Romano dive, amaro dive
Amaro dive, Ederlezi
E devado babo,
amenge bakro
Sa o Roma babo,
e bakren chinen
Sa o Roma babo babo
Sa o Roma o daje
Sa o Roma babo babo
Ederlezi, Ederlezi
Sa o Roma daje
Oro khelena, dive kerena
Sa o Roma daje
Sa o Roma babo babo
Sa o Roma o daje
Sa o Roma babo babo
Ederlezi, Ederlezi
Sa o Roma daje
Sa o Roma babo,
e bakren chinen
A me, chorro,
dural beshava
Romano dive, amaro dive
Amaro dive, Ederlezi
E devado babo,
amenge bakro
Sa o Roma babo,
e bakren chinen
Sa o Roma babo babo
Sa o Roma o daje
Sa o Roma babo babo
Ederlezi, Ederlezi
Sa o Roma daje
Đurđevdan (verzija
Bijelo dugme)
Proljeće na moje rame
slijeće
Đurđevak zeleni
Đurđevak zeleni
Svima osim meni
Drumovi odoše a ja osta
Nema zvijezde danice
Nema zvijezde danice
Moje saputnice
Ej kome sada moja draga
Na đurđevak miriše
Na đurđevak miriše
Meni nikad više
Evo zore evo zore
Bogu da se pomolim
Evo zore evo zore
Ej đurđevdan je
A ja nisam s onom koju volim
Njeno ime neka se spominje
Svakog drugog dana
Svakog drugog dana
Osim đurđevdana
Đurđevak zeleni
Đurđevak zeleni
Svima osim meni
Drumovi odoše a ja osta
Nema zvijezde danice
Nema zvijezde danice
Moje saputnice
Ej kome sada moja draga
Na đurđevak miriše
Na đurđevak miriše
Meni nikad više
Evo zore evo zore
Bogu da se pomolim
Evo zore evo zore
Ej đurđevdan je
A ja nisam s onom koju volim
Njeno ime neka se spominje
Svakog drugog dana
Svakog drugog dana
Osim đurđevdana
(spagos)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen