(tekst koji slijedi objavljen je na
stranici ljubušaci.com 9. maja 2017. godine, u znak sjećanja na
nedavno preminulog Vehida Gunića)
Vehid
Gunić(1941-2017) je bio dugogodišnji novinar,publicista,voditelj i
urednik.Objavio je više knjiga,historijskih
rasprava,putopisa,intervjua,dokumentarne proze,sevdalinki sa
komentarima.Osluškivao je glas naroda kako bi zabilježio
mudrost ili izreku koju do tada nije čuo.Bio je i ostao jedan od
rijetkih koji je nastojao sačuvati narodno blago Bosne i Dobrijeh
Bošnjana. U znak sjećanja na njegovo djelo kao MEMORY prenosimo
nekoliko bosanskih izreka iz njegove knjige koja je navedena u
Naslovu popratnog teksta.
AKO SE NAVAKAT POĐE,NIŠTA NIJE DALEKO
Bilo je to ovako;poslije mnogo godina
neviđanja došao ahbab Suljo u posjetu svome jaranu na selo. U neko
doba ustrebala mu prostorija do koje i car ide pješice. Domaćin ga
usmjeri niz njivu prema tome važnom objektu. Poslije izvjesnog
vremena vraća se Suljo pa će ti svome domaćinu reći:
–Sve ti je lijepo i sve valja,ali,moj
junače,što onako daleko napravi ćenifu?
–Ako se navakat pođe, ništa nije
daleko.
BOLJE JE JEDAN DAN BITI HOROZ NEGO
CIJELU GODINU KOKOŠ!
Mene se ova izreka posebno dojmila tek
kad sam je čuo iz usta znamenitog Bošnjaka, sada već rahmetlije
Zulfikara Zuke Džumhura. Bilo je krajem 80-tih godina XX stoljeća
negdje u okolici Čapljine. Navratili smo na neku malu farmu koka
nosilica. S nama je bila i Zukina supruga Vezira-hanuma. Zuko je
gledao koke s nekom vrstom neveselosti da bi, na kraju,svojoj hanumi
rekao: Tužno je što se ni na jednu ovu koku nikada neće popeti ni
jedan horoz. Nosit će jaja najmanje godinu dana,a da im se neće ni
približiti horoz. Čim prestanu nositi završt će kao bataci,
krilca i kokošija prsa u dubokim zamrzivačima u mesnicama i
samouslugama. Zato je naš narod, i kada nije bilo ovakvih
mini-farmi, rekao da je bolje biti jedan dan horoz,nego cijelu godinu
kokoš.
DA JE KUVETA KOLKO JE KUDRETA BILO BI
IBRETA
Izreku sam čuo od Muhameda Brace
Pašalića.Pašalić je iz Starog Majdana, jednog od najstarijih
mjesta u Bosanskoj krajini. U tome historijskom mjestu Bošnjaci su
uglavnom zadržali mnoge arhaizme i turcizme još od birvaktile. Tako
se,kaže mi Braco, održala i ova izreka sa neobičnom vezom riječi
(kuvet-kudret),a koju izgovaraju onemoćali starci u kojih duša još
štošta hoće, ali neki drugi mehanizmi ne mogu.
DOK TE MAMI, ŠEĆEROM TE HRANI
Sidran je rekao da je ovo, zapravo,
samo polovica izreke iz ženskog ugla jer žene,u ovako skraćenoj
izreci, prikrivaju svoju sramotu i svoj poraz. One se vole uzdizati,a
ne spuštati. Sidran mi je rekao kako u svom sjećanju ima ovu kazu
u, trećem licu, neutralno:
Dok je mami, šećerom je hrani,a kad
je domami i hljeba joj zabrani!
IZBIRAČ NAĐE OTIRAČ
Pričao mi je rah. Muhamed Čejvan,
slavni banjalučki glumac (igrao je Hasan-agu 800 puta), da je ova
izreka nastala u Banjoj Luci i da je u vrlo uskoj vezi i sa poznatom
banjalučkom sevdalinkom „Kolika je šeher Banja Luka. Evo te
pjesme pa prosudite sami:
Kolika je šeher Banja Luka
S kraja nakraj puna djevojaka
Svaka ima po ašika svoga
Samo Fata trides’i jednoga
Al ne prođe ni godina dana
Sve se cure poudaše redom
Samo Fata osta neudata.
LEGLA KUJA POD HAMBAR
Izreka se odnosi na neke mlade žene
koje su se tek udale a koje, zbog nezadovoljstva u novoj sredini,
zbog lošeg prijema, zbog silnog tereta koje joj svekrva i svekar
natovare na leđa, pobjegnu roditeljima, a roditelji, pak,uvjereni
kako kćer nije u pravu i kako mora biti strpljiva, krotka i
poslušna, narede joj da se vrati u svoj novi dom. Ova nesretnica,
utučena i poražena, zbog seoskog stida i rumenoga obraza, ne
smjedne se odmah vratiti u novu kuću, nego se sklupča negdje oko
hambara. Onda otrovna svekrva, ugledavši je, kaže tu otrovnu i
užasnu rečenicu: legla kuja pod hambar!
NE DAO BOG S JEDNIM RAĐATI,A S DRUGIM
HRANITI
Ova izreka pamti i zadržava
u pamćenju bošnjačku nesreću u kontinuitetu. Žene su rađale, a
muževi su odlazili na front da se bore za tuđe interese. Često su
na tim ratištima ostavljali vlastite kosti. Onda su se nesretne
udovice ponovo udavale, pa su s drugim muževima hranile djecu
iz prvog braka. Taj teški usud pratio je mnoge naše žene, ali i
muževe tokom najveće tragedije Bošnjaka, ratnih godina skraja XX
vijeka.
RAT ZAPOČNU POPOVI, NASTAVE TOPOVI, A
ZAVRŠE LOPOVI
Ovom mišlju naš narodni genije
izrekao je čitavu nauku o ratu, ratnim apsurdima i neetičkim
dimenzijama rata, ukoliko se o etici u ratu uopće može govoriti,
osim kada je riječ o odbrambenom ratu. Sjetite se, a neke buduće
generacije neka znaju: pred rat u Bosni popovi i stado nosali su
mošti nekog cara. Onda su po Bosni instalirani tenkovi i topovi.
Naročito im je smetalo Sarajevo jer smo u njemu, kao i drugdje,
željeli (su)živjeti. Onda „završe lopovi…“Koji lopovi?
Proberite sebi, odredite sebi svoje lopove. Ne mogu ni ja sve reći.
….
(Izvor:Vehid
Gunić:Na nebu paučina-Bosanske izreke,BOSNA ARS,2002.)
(spagos)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen