Prilikom vožnje Mercedes-Simplexa 40, iz 1903. godine, i iskusne vozače oblije znoj. Vozilo je u njegovim najboljim danima važilo kao ekstremno lagano za upravljenje.
Prilikom vožnje čuju se pućkanje ventila, zveket pogonskog lanca i buka auspuha. “Ovakvo auto ima svoju dušu” kaže Jochen Mass, nekadašnji auto-trkač i dodaje, “ To se čuje, miriše i osjeća na svakom metru puta”.
Vjetar nagoni u oči suze, a one idu vodoravno po licu. Oko ušiju fijuče vjetar, a volan se mora čvrsto držati u rukama. Vožnja automobila iz vremena prije Prvog svjetskog rata je prava avantura. Na prvim metrima glava jednog normalnog vozača iz ovih vremena je prepuna, jer je mnogo toga potpuno drugačije nego kod današnjih automobila. Tako sirovo i brutalno, ali tako čisto i arhaično.
Uz puno osjećaja Jochen Mass dodiruje kočnice pred krivinom, a nakon ubrzanja šalta u višu brzinu. Promjena brzine ima svoj tok: pritisnuti kuplung, oduzeti gas, izbaciti brzinu vani, pustiti kuplung, onda ponovo pritisnuti kuplung, ubaciti u brzinu, pustiti kuplung i dodati gas. “Funkcioniše bolje i štiti materijal, ako se brzina brže mjenja”, kaže trkač.
Za njega su Simplex modeli prvi automobili koji su obećavali slobodu. Njima se moglo putovati na veće razdaljine, bili su jednostavni za vožnju i nudili su dovoljan radijus kretanja.
Vožnja, o kojoj se govori ovdje, nije obavljena na nekoj zatvorenoj cesti, nego u sred saobraćajne gužve, u okolini Nice u Francuskoj. Ovo mjesto nije slučajno izabrano za izlazak na cestu, 115 godina starog auta. Bio je to povratak na historijski lokalitet.
Mercedes Simplex 40 je direktni nasljednik HP Mercedes35PS, sa 35 KS, iz 1900. Optički nema velike razlike između ta dva auta. Model 40 se smatra prvim modernim automobilom, prema tadašnjim standardima. Prije toga automobili su bili preuređene kočije, ili trokolice, sa jednim ili dva cilindra. Kod modela 35, Daimler je prvi put primjenio motor sa četiri cilindra i zatvorenim sistemom za hlađenje. Imao je prijenos sa četiri brzine, diferencijal i direktno upravljanje.
O optimiranju izduvnih gasova i poboljšanju performansa, smanjenju potrošnje, u to vrijeme niko nije još ništa ni govorio. Tanji presovani čelični okvir za šasiju i kućište kartera od lakog metala, smanjivali su nepotrebnu težinu vozila.
Kroz novu konstrukciju težište vozila je bilo puno niže nego kod kočija sa pomoćnim motorom, pa je to doprinosilo puno boljim ponašanjem tokom vožnje i većim brzinama.
Prvi mercedes je bio kvantni skok, u kojem je potencijal novog izuma dosljedno sproveden. Tek tada se uviđala pobjeda automobila nad kolima sa konjskom zapregom, kažu u muzeju Mercedesa.
Mercedes 35 PS proizveden je u svega 29 primjeraka, i od njih danas ne postoji više ni jedan u životu. Nasljednik Simplex 40 proizveden je u nekoliko stotina primjeraka, niko ne zna tačnu brojku, kao ni to, koliko je primjeraka sačuvano do danas, negdje po svijetu.
Možda svega nekoliko, ili ni toliko? Jedan od njih se nalazi u posjedu Mercedesovog muzeja, i veoma rijetko se može vidjeti na ulici. Zbog toga, ovaj primjerak, kojim je napravljena vožnja u okolini Nice, ima vrijednost od nekoliko miliona eura.
Daimler je model iz 1902. nazvao Simplex jer je za tadašnje uslove bio jednostavan za opsluživanje i upravljanje. Sa današnjeg stanovišta, ne može biti komplikovaniji. Vozač ima dosta muke dok startuje motor, a za to mu je potrebna kurbla i zamah od podosta okretaja dok motor ne starta. Prije toga benzin se mora upumpati do oderđenog pritiska, paljenje naštelovati ispravno, a sve to, prema osjećaju vozača.
Od vozača se još tražilo da ima pogled na četiri pedale, dvije za brzine, i dvije metalne ručice sa strane, dugačka metalna ručna kočnica, zatim jedna od mjenjača i jedna za kočnicu. Uz to vozač imao dosta muke sa drvenim volanom, kao i armaturama sa deset staklenih kapaljki. Kroz njih je teklo ulje za podmazivanje pojedinih tačaka u motoru, gravitacijom, bez pumpe. Tada su se vozači obavezno morali zaustavljati pred servisom, kako bi prekontrolisali podmazivanje svake tačke pojedinačno.
Simplex 40 je bio zahtjevan auto u to vrijeme, ali i jedan sportski automobil. Uostalom, kod veoma rijetkih vlasnika. Automobili su tada bili igračke bogatih, a jaki Mercedes Simplex sebi su mogli priuštiti samo milioneri.
Mnogi od njih su zbog toga svoje automobile angažovali u auto utrkama. Prva trka automobila održana je 1897. godina na relaciji Nica – La Turbie. Bila je to prva brdska trka na dužini 15,5 kilometara, od Nice do mjesta La Turbie u planinama iznad Nice. Vozači se tada nisu takmičili jedni protiv drugih, nego protiv sata. Vozili su jedan iza drugog. Ukoliko su automobili izdržali trku, to je bio argument za prodaju: Pobjedio u nedelju, prodat u ponedeljak.
Tada već dolazi do komercijalne spoznaje automobila, i od strane sposobnih trgovaca počinje narudžba većeg broja automobila. Već tada se moglo govoriti i o serijama od deset pa do stotinu komada istog primjerka. Godine 1899. se prvi put pominje ime Mercedes, po imenu kćerke glavnog dobavljača Jelineka, a to ime 1902. godine postaje zaštitni znak ove vrste automobila, koje je uz kasnije dodanu trokraku zvijezdu, ostalo marka da danas.
Zbog svega navedenog, prezentaciju modela starog 115 godina, obavljena je baš na relaciji iznad grada Nice.
(izvor:welt)
Smail Špago
(novasloboda.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen