Sonntag, 24. August 2025

Prije 72 godine - „Zebre“ obzira

 


Namjera je bila pomoći slabijima da ostvare svoja prava. Mase koje su se pješice kretale kroz napredna sela i živahne gradove mlade Savezne Republike – i nisu znale kako da pređu na drugu stranu ulice. Ali kada je njemački Zakon o drumskom saobraćaju uveo pješačke prelaze širom zemlje 24. augusta 1953. godine, to zapravo nije donijelo više pravde u saobraćaj.

"Debela linija" (thick line), kako su se nazivale bijele linije koje su prvobitno nastale u Engleskoj, nisu bile ni približno toliko prihvaćene koliko je zamišljeno. Kampanje poput "Sedmice saobraćajnog obrazovanja", koju je "Hamburger Abendblatt" proveo s policijom 1954. godine, imale su za cilj promovisanje većeg poštovanja prema pješacima. Jednu stvar su svakako postigle: dale su pješačkom prelazu ime po kojem je danas poznat: Ako bi vozač stao ispred oznake, dobio bi naljepnicu sa prikazom zebre. Ovo nije bila samo referenca na pruge na asfaltu. Ime kopitara također je poslužilo kao nezaboravan akronim – početna slova natpisa na naljepnici: „Zeichen eines besonders rücksichtsvollen Autofahrers“, u prevodu "Znak jednog posebno obzirnog vozača." Pješački prijelazi su ipak ostali sigurnosni rizik. Samo u Sjevernoj Rajni-Vestfaliji, gotovo 4.000 pješaka je poginulo na njima 1955. godine jer su ih udarili automobili. Stvari su se poboljšale tek uvođenjem "Lex Zebra" (Zakona o zebri) 1964. godine. Ranije su vozači bili dužni stati samo ako je osoba već bila na pješačkom prijelazu. Od tada su bili dužni usporiti i zaustaviti se kada se pješaci približe prijelazu. Broj smrtnih slučajeva na pješačkim prijelazima već nekoliko godina iznosi oko 20 godišnje. To je i dalje 20 previše.

(welt)

-:-


Usput: Prve “zebre” na mostarskim ulicama pojavile su se u prvoj polovini šesdesetih godina i bile su prvo ocrtane na pješačkom prelazu kod srednje rampe, kod Gimnazije, tada Treće osnovne škole. I pored već postojećeg podvožnjaka za prolaz ispod pruge, jer su rampe bivale duže i češće spuštene zbog manevrsinja teretnim vagonima i vozovima, pješaci su ipak pelazili ulicom iznad, a tu bi se često nalazili milicioneri, koji su za taj prekršaj naplaćivali kaznu na licu mjesta. Pješaci na tom divljem prelazu se vide čak i na slici u prilogu.

(spagos)


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen