Izborom čitalaca popularnog magazina National Geographic, Sarajevo je proglašeno najboljom svjetskom destinacijom za 2025. godinu, što predstavlja izuzetno priznanje za grad bogat historijom i kulturnim naslijeđem. Među mnogim atrakcijama koje su doprinijele da se naše šeher Sarajevo, s višestoljetnom historijom, nađe na ovoj prestižnoj listi, ističu se i brojni mostovi koji već stoljećima spajaju obale i ljude sa lijeve i desne strane rijeke Miljacke.
Svaki od tih mostova nosi
sa sobom posebnu priču i simbol je različitih epoha kroz koje je
Sarajevo prošlo. Šetnja duž Miljacke i zastajanje pored svakog
mosta najbolji je način da se otkrije duša grada i bolje razumije
njegova prošlost, ljepota i jedinstvena arhitektura.
Bilo bi
predugo ispričati sve priče koje nose sarajevski mostovi, pa je
dovoljno izdvojiti nekoliko najpoznatijih, medju kojima su svakako
mostovi Latinska i Šeher-ćehajina ćuprija. Ovi mostovi nisu samo
građevine, već simboli različitih epoha koje su oblikovale
Sarajevo.
Šeher-Ćehajina ćuprija nalazi se tik do poznate Inat
kuće i pretpostavlja se da je izgrađen u 16. ili 17. vijeku. O
imenu Šeher-Ćehaja postoje mnoge priče. Jedna predaja kaže kako
je gradnju mosta finansirao izvjesni Alija Hafizadić, a druga,
poznatija među Sarajlijama, veli kako je graditelj ćuprije bio
čuveni Hadži Husein, šeher-ćehaja (upravitelj) grada. On je,
vjeruje se, umro prije nego je most sagrađen. Kada je vijest o
njegovoj smrti stigla do njegovog sina Mustafe u Stambol, ovaj odluči
da se sa ženom vrati u Sarajevo i dovrši izgradnju mosta. Postoji
legenda prema kojoj je u Šeher-ćehajinu ćupriju bio ugrađen
veliki dijamant. Međutim, nedugo poslije završetka mosta dijamant
je nestao. Pasvandžije (čuvari čaršije) tragali su za kradljivcem
od kuće do kuće, da bi se ispostavilo da je jedan zaljubljeni
mladić dijamant ukrao za svoju djevojku. Ganut njegovom velikom
ljubavlju sarajevski kadija (sudija) se smilovao i oslobodio mladića,
ali dijamant više nikada nije ponovo ugrađen u most. Šeher-ćehajina
ćuprija proglašena je 2005. godine nacionalnim spomenikom
BiH.
Drugi, ne manje poznat most, zapravo jedan od najstarijih i
najpoznatijih mostova preko Miljacke je Latinska ćuprija koja se
prvi put pominje u popisu iz 1541. godine gdje se navodi kako je most
podigao izvjesni sarač Husein, sin Širmedov.
Iz jednog kasnijeg
dokumenta može se zaključiti kako se radilo o drvenom mostu, koji
je ubrzo porušen i umjesto kojeg je sarajevski ajan Ali Ajni-Beg
izgradio kamenu ćupriju.
Taj kameni most je 1791. odnijela velika
poplava, nakon čega je 1798. godine, iz sredstava koje u dobrotvorne
svrhe zaviještao ugledni sarajevski trgovac Abdulah Briga, Latinska
ćuprija izgrađena u svojoj današnjoj formi.
Ime je Latinska
ćuprija dobila po Latinluku, mahali na lijevoj obali Miljacke, koju
su naseljavali sarajevski katolici.
Od 1918. godine Latinska
ćuprija zvala se Principov most, po Gavrilu Principu, koji je svega
nekoliko metara od ovog mosta izvršio atentat na austro-ugarskog
prestolonasljednika Franza Ferdinanda i njegovu suprugu Sofiju. Taj
događaj, poznat kao Sarajevski atentat, bio je povod za početak
Prvog svjetskog rata. Prvobitno ime mosta- Latinska ćuprija mu je
vraćeno 1992. godine.
I za kraj kratke šetnje kraj Mijacke,
zastaćemo kraj željeznog pješačkog mosta na Skenderiji, na čijem
mjestu je osmanski namjesnik Skender-paša, po kojem jedan čitav
kraj na lijevoj obali Miljacke nosi ime Skenderija, podigao drvenu
ćupriju krajem 15. ili na samom početku 16. vijeka.
Hirovita
Miljacka često je odnosila sarajevske drvene ćuprije, pa je tako
bilo i sa Skenderijom. Austro-ugarska uprava tome je stala u kraj, pa
je regulirala tok Miljacke i nanovo sagradila brojne mostove, među
kojima 1893. godine i željeznu Skenderiju.
U Sarajevu postoji
predanje, koje nema potvrdu niti u jednom pisanom dokumentu, da je
ovaj most projektovao čuveni Aleksandar Gustav Ajfel, arhitekt
čuvenog Ajfelovog tornja u Parizu. No, iako nema zvanične potvrde
za to, medju Sarajlijama je ovaj most poznat kao Ajfelov.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen