Mittwoch, 15. Januar 2025

Slika uništenja

 


Automobil prolazi pored kuća i vozila zapaljenih u požaru Palisades u Los Angelesu.

“Vjerovatno ćemo se morati naviknuti na ovakve požare”.

Kontrast ne može biti veći: zimske oluje haraju većim dijelom SAD-a, dok gore šume i vile na periferiji Los Angelesa. Navodi se da je više od 150.000 ljudi pobjeglo iz plamena, najmanje 24 je poginulo; Gradonačelnica Karen Bass proglasila je vanredno stanje.

Prema posljednjim podacima vatrogasne službe Cal Fire, do sada je uništeno oko 12.000 zgrada, uključujući vile filmskih i muzičkih poznatih ličnosti. Samo u posebno teško pogođenom okrugu Pacific Palisades uništeno je više od 9.500 hektara zemlje; Požar u predgrađu Altadena uništio je još 5.660 hektara. U ovim naseljima uveden je noćni policijski čas kako bi se spriječila pljačka.

Paklu je prethodilo osam mjeseci suše i najtoplija godina u kalifornijskim vremenskim rekordima. Gavin Newsom, guverner Kalifornije, je rekao: „Imali smo požare u novembru, u decembru, sada u januaru. Više nema sezone požara, gori cijele godine.”

Šteta i ekonomski uticaj u Los Anđelesu trenutno se procjenjuju na 135 do 150 milijardi dolara, ali bi mogli rasti.

(welt)

(spagos)

Bijelo, lijepo i hladno

 



Zima dolazi. Iznenađujuće: Veličanstveni jelen živi u metropoli London, fotografija je snimljena u Richmond Parku. Takođe je izgledalo ledeno u Brandenburgu, u Bavarskoj kada se gleda iz Bogenberga, u Taunusu i u Kordelu (Rhineland-Pfalz) kristali leda su se pojavili na palminom lišću. Uglavnom, u ovom periodu meteorolozi očekuju snijeg i ledenu kišu i upozoravaju na klizave uslove. Temperature će povremeno porasti na osam do 15 stepeni, u onda ponovo će padati snijeg i susnježica, sa opasnostima od klizavice. Zima u punom pogomu.

(welt)

(NovaSloboda.ba)


Iz stare štampe – Posjeta čehoslovačkih parlamentaraca Mostaru, 1927. godine

 


Jugoslovenski list od 25. maja 1927. godine objavio je tekst o posjeti čehoslovačkih parlamantaraca Mostaru. Autor je bio Omer H. Sefić.


“Svečan doček

Mostar, 25. maja.

Mostar je danas izgledao naročito svečan. Čitav grad bio je iskićen zastavama u počast dolaska čehoslovačkih parlamentaraca. Na podignutim slavolucima stajao je pozdrav: “Nazdar!”

Iako je padala kiša pred stanicu je došlo oko 5000 ljudi. Na stanici su bili prije dolaska voza predstavnici vojnih i civilnih vlasti, te svih društava i korporacija. Nepregledna masa publike sa velikim nestrpljenjem očekivala je dolazak voza, koji je stigao u 4.45. Iz voza je prvi izišao g. dr, Antonin Uhlirž u pratnji g. Salke Baljića. U taj čas iz hiljade grla zaorilo je: “Nazdar!”, dok je vojna muzika intonirala čehoslovačku i jugoslavensku himnu.

Ugledne goste pozdravio je sa improvizirane tribine vođa mostarskih sokola g. Čedo Milić toplim govorom ističući radost mostarskih građana i sokola, što u svojoj sredini mogu da vide i pozdrave visoke goste. Ispred čehoslovačke parlamentarne delegacije odgovorio je poslanik g. Pehman.

Pred hotel “Neretvom” čehosl. parlamentarce pozdravio je ispred češke kolonije mostarske g, Prohaska.

Zatim su se gosti odvezli automobilima na vrelo Bune u Blagaj. Jedan dio gostiju ostao je u gradu.

Večeras je u hotel Neretvi” svečani banket u čast čehoslovatkih političara. O.H.S.”


prilog: prilog: hotel Neretva 1920-ih, cidom.org.

priredili: Armin Džabirov, Tibor Vrančić, Smail Špago

(NovaSloboda.ba)

Dienstag, 14. Januar 2025

Zanimljivo – Kalendar 2025. se poklapa sa kalendarom iz 1969.

 


Kalendar za 1969. godinu u popunisti se poklapa se sa kalendarom za 2025. godinu.

Za neke je to neka daleka godina, a za moju generaciju, godina maturiranja.

Nepoznato (barem za sad), ponavlja li se ovo ćešće, i kod nekih drugih godina?



(spagos)

Neobična pojava - Milioni mrtvih morskih životinja na obali

 





Milioni mrtvih morskih zvijezda naneseni su na obale ostrva Sylt. Šetači teško mogu staviti nogu ispred noge a da ne stanu na neku životinje. Tepih morskih zvijezda naplavio se na plažu na ostrvu Sylt. Kako tvrde, radi se o milionima primjeraka! Tu se nalaze i dagnje i mrtve ribe, između. Šta se tamo dešava?

Oluje izbacuju morska stvorenja iz vode

Ovo je fenomen koji se javlja sve češće, a posebno nakon jakih zimskih oluja. Snažni valovi tada uzburkaju i dublja područja morskog dna, gdje inače žive ove životinje. U muljevitim područjima i kraj ostrva u Sjevernom moru, morske životinje imaju male šanse da se za nešto drže. Nema ni mjesta za skrivanje. Zbog toga morske zvijezde završavaju na plaži, gdje umiru.

Na plažama Sjevernog i Baltičkog mora s vremena na vrijeme isplivaju i druge, ponekad neobične životinje - najčešće su za to krive oluje. A gomila koja se tamo nakupi je zapanjujuća čak i za poznavaoce Sylta. Jedna žena je u Facebook grupi objavila: "Nikada to nisam vidjela u ovolikj mjeri, iako sam godinama išla u Sylt, međutim, zimske oluje, posebno oko Nove godine, bile su posebno snažne ove godine."

Lovac na tuljane iz Sylta, Sönke Lorenzen (61) iz Uprave Nacionalnog parka Schleswig-Holstein stekao je vlastiti utisak o fenomenu: „Ovaj prirodni spektakl se događa redovno u ovo doba godine, ali činjenica da je ovog puta toliko životinja isplivalo na obalu, prilično je uočljiva . Čini se da je ovo prirodno masovno izumiranje.Postoji nekoliko tepiha sa milionima morskih zvijezda na potezu od šest do sedam kilometara", potvrdio je lovočuvar.

Prema riječima morskih biologa, nema opasnosti za populaciju morskih zvijezda u Sjevernom moru. Ovo pranje, kako ga nazivaju, je prirodan proces; a ima dovoljno potomaka koji migriraju iz dubljih okeanskih zona.

Stručnjaci smatraju da je dodirivanje životinja bezopasno. Ali nema puno koristi vratiti još živu morsku zvijezdu u vodu. Uzorci su obično preslabi da sami dođu do sigurnih ležišta, i vjerovatno bi i tako uginuli.

(msn)

(NovaSloboda.ba)

Nekad se iz Mostara vozom moglo daleko.

 








Od 1885. vozom se moglo iz Mostara do Metkovića, a od 1891. kad je Mostar željezničkom prugom povezan sa Sarajevom, iz Mostara se vozom moglo do Beča.

Izgradnjom željezničke pruge normalnog kolosijeka 1968. godine od Ploča, preko Mostara do Sarajeva to putovanje je trajalo svega dva sata, a noćnim skokom dospijevalo se i u Zagreb i u Beograd, postojala je i direktna veza iz Mostara do Stuttgarta u Njemačkoj.

Tako se putovalo sve do aprila 1992. godine.Nakon rata, prema jugu moguće je vozom dobaciti čak do Čapljine, a na sjever do Sarajeva, pa bogami čak i do Zenice. Putovanje prema Zagrebu ili Beogradu, izbjegava svak ko može. Nisu rijetki slučajevi maltretiranja, pa čak i pljački putnika, na dijelu ovih relacija. Ponekad čovjek pomisli da se vratilo vrijeme “divljeg zapada”, onako kako su u nekim westernima prikazivane pljačke vozova, ponekad samo fale indijanci na konjima, koji uz poklike prate vozove i sa konja uskaču u vagone, skalpiraju putnike i siluju žene.

O davnim putovanjima svjedoče vozne karte, koje su imale posebni oblik, veličinu i boju. Sačuvana je karta od Trebinja do Sarajeva sa datumom 27. august 1913. godine kao i karte od Sarajeva do Mostara, od Mostara do Dubrovnika, i karta za Olimpik, koji je saobraćao od Ploča do Sarajeva, nakon Olimpijade u Sarajevu 1984. godine.

Priredio: Smail Špago

Foto 2015. obrada Aid Čizmić

(tekst je prvi put objavljen na blogu Na granici sjećanja, 2013. godine)

Nekad se iz Mostara vozom moglo daleko – Na granici sjećanja

(spagos)

Montag, 13. Januar 2025

Povratak u budućnost

 


Povratak u budućnost? Ne, to je bio DeLorean DMC-12, koji je motorno vozilo pretvorio u vremeplov u filmskoj trilogiji Roberta Zemeckisa. Ovdje stoji Nissan R32 Skyline GT-R, a ne pokreće ga nuklearni pogon "fluks kondenzator", već se trenutno puni električnom energijom za koju se pretpostavlja da se može održivo proizvesti. Oba kupea su prvobitno napravljena 1980-ih – kada su automobili srednje klase još uvijek imali individualnost. Prodaja električnih automobila slabi, barem u Njemačkoj. Prošle godine registrovano je samo 380.600 električnih automobila, objavila je Federalna uprava za autotransport. Može li zatišje biti i zbog dizajna? Elektrificirani retro automobil ima za cilj osvojiti bodove na Salonu automobila u Tokiju, koji je počeo u nedjelju. Koja je tehnologija ispod haube, još nije otkriveno. Gdje su skrivene baterije i koliki je domet vozila, teško je zamisliti s obzirom na neobično tanku siluetu za električni automobil. Ali možda će se japanski proizvođač držati svog genijalnog slogana, koji sada može nositi i H-registrsku tablicu: što je u Njemačkoj oznaka za oldtajmere.

(welt)

(spagos)