Grad
koji spava
Foto: Š.G.
Spavati, možda sanjati (Hamlet, Shakespeare
W.)
Piše: Adnan Džolota
Šetam gradom. Pozdravljam ljude koji žure. I oni mene
pozdravljaju. To je postalo neka vrsta lajtmotiva moje životne putanje
kojeg tek sad, pomalo, postajem svjestan. Neki koji imaju sreću idu na posao,
dok većina, kojoj možda i sam pripadam, (iako imam sreću da radim i ponešto
napišem), prati inerciju vremena i događaja. Prolazim pored svog nekadašnjeg
doma. Balinovac. Pročitah jednom u tekstu, jednog našeg pregaoca na polju
historije i kulture da se Balinovac nekada zvao Babinovac po Baba Beširu koji
tu podiže, nekada davno, džamiju. Kako i zašto se promijenio naziv zna
samo Bog i ti koji ga promijeniše. Tako da sada ne znam je li hodam
po Balinovcu ili Babinovcu. Stara fronta je još ostala, a prekoputa nje je veliki
i moderni hotel Bevanda sa
nekoliko zvjezdica koji se sa svim svojim zvjezdicama nadnio nad staru Ilićku
ulicu.
Tu, ponekad, s društvom svratim na tortu, a i da posjetim
kraj za kojeg me vežu najljepša sjećanja. Pored hotela, put za Bare
gdje sam nedjeljom igrao lopte i često razbijao nos. Prema Barama se sada
nalaze luksuzne vile mostarskih tajkuna koje podsjećaju na rajske vrtove i
utočište novopečenih bogataša. Prisjetih se Balzaca koji reče da je svaki
veliki kapital stečen na krađi. Zastadoh na malom mostiću ponad Radobolje.
Dvije pastrmke mi izgledaju nestvarno te ih uslikah za svaki
slučaj. Moj grad je podijeljen na tzv. „lijevu„ i
„desnu„ stranu. Ta kulturološka (nazovite je religijska, nacionalna,
politička, najčešće izmišljena, ili bilo koja druga) rascjepkanost
je pokušaj da se zdrav razum običnog čovjeka stalno i iznova
udara zaglupljujućim šamarom čiji će odjek lahko
iz pamćenja izbrisati sve one stvari koje su imale, zajedničke nam, imenioce. Veliki
park se sada naziva Zrinjevac, ulica Matije Gupca Franjevačka i sl. Nazivi
mnogih ulica su promijenjeni (mislim na „desnu„ stranu), tako da
više ne znam kojim ili čijim gradom se krećem. Ulica kojom hodam je
nosila naziv jednog barda komunističke misli, a danas je taj naziv promijenjen
i da pošteno kažem ni sam ne znam kojim nazivom su sada, gradske nam vlasti,
taj prostor obilježili.
Dok tako gazim po Lenjinu, promičem i pomičem svoje
četrdesetogodišnje kosti (a čovjek sam koji voli puno hodati, šetati,
kretati se; P.S.To znaju oni koji me znaju) ne mogu, a da mi za oko
(bolje reći za nogu) ne zapne neki narkoman koji se jedva kreće, Biba-poznati
gradski klošar ili jedan crni pas koji se stalno mota tuda.
Skoro, sve donedavno, tu je bila izrovana
zemlja koja je više ličila na poligon za divlje životinje, a ne na
mjesto gdje koje je bilo sinonimom za šetanje i znak civilizacijskog
manira. Obnovljeno je Lenjinovo šetalište (meni će uvijek biti
Lenjinovo), ali su tu sada nekakve bijele pločice koje djeluju hladno i
monotono tako da želim što prije da ih pređem. Rat je i na autora ovog
članka ostavio trag, ali mu nije izbrisao naviku da se kreće (bez nekog
naročitog cilja i povoda).
Vidim
kroz staklo mnogobrojnih kafana mlade i besposlene ljude. U jednom džepu
im je obično indeks, a u drugom solidan mobitel ili neka kutija cigareta.
Dim i zaglušujuća muzika od koje se, često, ne može ni progovoriti,
dodaci su svakom gostu. I sam sam ljubitelj kafana, ali bar tražim
one u kojima mogu čuti vlastiti glas, a ne nadmetati se s decibelima koje
su nametnuli nadobudne i novopečene gazde. Da ne zaboravim i mnogobrojne
kladionice koje su, za mnoge, postale nekom vrstom katarze. Mostar
se nije samo fizički promijenio. Grad koji je bio inspiracija za mnoge
umjetnike, slikare, poete, arhitekte, sada je, kažu, postao grad-slučaj. Poneki
umjetnik (ili onaj koji se takvim smatra) nešto objavi, bljesne
neka izložba, nekadašnje „Šantićeve večeri poezije„ koje su bile izuzetan
kulturološki događaj, danas, se organizuju samo kada postoji višak
u gradskom budžetu ili kad se gradski oci smiluju. Matica hrvatska
ponešto uradi, Gradska biblioteka i još poneka institucija, ali to
je daleko od onoga što bi grad koji se smatra regionalnim centrom
Hercegovine trebao imati. Skoro pa da ispadneš budala ako nisi čuo
za neki drugoligaški hokejaški tim ili ako, ne daj Bože, ne znaš koliko
je igrala Barcelona. Kec, dvica, sigurica postaju bitovi
modernog Mostara koji me poput lošeg refrena prate. Prije si bio papak
ako se nisi zaletio i u odjeći uletio u Radobolju da starijima doneseš
loptu (to je bila i svojevrsna inicijacija), a danas si to ako nemaš
visokosofisticirani mobitel ili neki cool izgled po ko zna kojim mjerilima
današnjeg mainstreama. Doduše, ljeti, turisti preplave grad i koji euro ostave
i u Mostaru, ali to, uglavnom, završi u džepovima turističkih agencija i
privatnih hotela i motela.
Moj
poznanik Muharem Hindić kojeg mnogi u gradu poznaju pod nadimkom Muša, Muše ili Mušica stoji
na sredini Španskog trga. Iza njega prelijepa zgrada Gimnazije. Visoko
podignute ruke u kojima drži plakat sa mnogobrojnim parolama: Na mladima svijet ostaje, Dignite
glas za narodni spas i sl. Čovjek koji je prošao pola svijeta,
radio u mnogim zemljama sada stoji sam na Trgu i poziva na buđenje
uspavane Mostarce. Poput Prometeja zakovanog za mostarski asfalt. Jutro
je odavno prošlo. Podne je. Ne trebam gledati na sat. Ezani s okolnih džamija i
zvono sa stotinu i kusur metarskog tornja crkve na Bulevaru to nedvojbeno
ukazuju. Nekome je odzvonilo i ovog jutra.
Šetnja, koja je u mom (našem, vašem, a
sada najviše „njihovom“) gradu bila, gotovo,
ritual danas je postala, skoro pa incident. Šetnja je, nekako, bila dio
nepisanog društvenog ugovora i znak urbanog ponašanja. Prilika da nekog
sretnete, pokažete najnoviji modni detalj ili jednostavno uzmete
zraka (mada je i zrak danas nešto sasvim drugo). Čini mi se da se danas
ljudi najčešće sretnu na sahranama ili na nekoj utakmici. A i tada, nema
razgovora, jer se, ili skrušeno šuti, jer nije red na sahrani ili dženazi
pričati, ili se dere i navija za svoj tim ili onaj na koga se kladilo.
A kada
padne kiša, ona prava mostarska, kao „iz kabla„ trebaće vam gondola da
pređete na drugu stranu ulice tako da ćete imati, bar, osjećaj da ste u
Veneciji, a ne u gradu koji sve više liči na stihove Ramba Amadeusa
„Ujutro Ragib , a uvečer Nagib“. Simbol zelenila i svjetlosti
sve više počinje ličiti na neki provincijski kutak sa obaveznom dnevnom
dozom sivila i smrada praćenog malograđanštinom i bezbrojnim štrajkovima
propalih prijeratnih giganata („Soko“,“ Glinica“, „Đuro Salaj“, „Fabrika duhana„,
„Hekom“ i mnogi drugi ). Grad o kome su se pjevali
gazeli i tarihi danas se guši u vlastitom smradu. Sunce i svjetlost, koju
nekad spominjaše Andrić, ugodna mediteranska klima, Stari most
i klub „Velež“ te još pokoji detalj su, možda, zadnji atributivi
nekadašnjeg Mostara, koji sve više blijede premazani surovim bojama
svakodnevnice. Tone smeća se prelijevaju poput kvasca preko kontejnera.
Inače, u Mostaru postoji nekoliko komunalnih preduzeća što se savršeno uklapa u
priču da se ovdje skoro sve dijeli. Jedan veliki razlomak na mapi Bosne i
Hercegovine. Na „lijevoj„ strani preduzeće Komos štrajkuje, a ostaci koje
ostaviše mnoge mostarske obitelji, u bijelim kesama, sada su dokaz njihove
intime koja se, nenadano dugo, zadrža na ulici. Da ne završi u elektronskom smeću
nešto svoje intime i sam dodadoh:
Šetnja
Sinoć sam bio na predstavi
Uan Men šou Otirač
Igra poznanik Ivo
Šetam i na lice stavljam
Masku
Radnici u tri smjene prave novi tržni centar
I multiplex kino
Stvarnost u Tri-De
U ruci tiket sa dva para
Kec i dvica
Barcelona sigurica
Između smeđeg smrdljivog humka i
Rupe u asfaltu natopljene vodom
Biram stanjanje
Hamlet i sendvič sa pohovanom piletinom
Ostati ili krenuti?
Uan Men šou Otirač
Igra poznanik Ivo
Šetam i na lice stavljam
Masku
Radnici u tri smjene prave novi tržni centar
I multiplex kino
Stvarnost u Tri-De
U ruci tiket sa dva para
Kec i dvica
Barcelona sigurica
Između smeđeg smrdljivog humka i
Rupe u asfaltu natopljene vodom
Biram stanjanje
Hamlet i sendvič sa pohovanom piletinom
Ostati ili krenuti?
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen