Dienstag, 22. Juli 2014

Prije 120 godina u Parizu: Prva auto trka na svijetu



Prva auto trka na svijetu



Na Pariškoj kapiji Porte Maillot, 22. jula 1894. godine, na startu prve automobilske trke uistoriji, pojavilo se ukupno 26 automobila. Tu je bila prva zvanična auto trka na svijetu. Inicijator je bio pariški žurnal “Le Petit Journal”. Dužina staze, od Pariza do Rouena, bila je duga 126 kilometara.. Predviđena je nagrada za pobjednika od 5 hiljada zlatnih  franaka. Kako piše u komentaru trke, to je bilo više novca nego što danas dobije jedan pobjednik Grand Prixa za jednu trku.
Stigle su ukupno ukupno 102 prijave, ali se na startu našlo svega 26 vozila, sa benzinskim, dizel, ali i parnim pogonom. Neki automobili su imali inovativne pogone, komprimirani zrak, ili elektromotor, ali to je egzistiralo samo na papiru, sa potpunom neizvjesnišću, da li će tako nešto ikada biti u pogonu.
Obzirom da je sve bilo i novo i nepoznato, organizatori su napravili pravilnik u kojem je samo stajalo: “trka je otvorena za sve vrste vozila, uz uslov da nisu opasna, da se njima lako upravlja od strane vozača i da ne koštaju previše novca”.
Vjerovatno je to bila jedina trka u istoriji koja je bila oslobođena bilo kog propisa. Jer, trka se nije zasnivala samo na brzini, nego i na lakom upravljanju, komforu, sigurnosti, ali i udobnosti putnika.
Ono što je sigurno, na startu se pojavio jedan kolos na točkovima, vlasništvo francuskog groga de Diona, automobil pokretan na paru. On je prvi i prošao kroz cilj, vozeći lično. Ovaj grof, veliki ljubitelj novotarija, pa i automobila, za relaciju od 126 kilometara trebao je punih šest sati i 48 minuta. Rezultat i nije tako loš, ako se kaže da je dvije tone teški kolos imao tek 20 KS. Nažalost, grof tom prilikom nije uspio nadmašiti rekored koji je na istoj stazi postavio jedan ljubitelj bicikla. Biciklo je tada  bilo brže od automobila?  Svi ostali učesnici trke stigli su mnogo kasnije, a grof se usput zaustavio i čak napravio pauzu za ručak u jednom restoranu. Parni automobil grofa de Diona imao je jedan rezervoar od 800 litara vode, a to nije baš bilo po onome kako je bilo napisano u propozicijama trke. Zbog toga mu pobjeda nije priznata.
Za pobjednika je proglašeno “vozilo bez konja” iz kuće Panhard & Levassor, i jedno vozilo marke Peugeot, koji su u cilj stigli samo nekoliko minuta iza grofa.
Oba ova vozila bila su pokretana motorom snage 3,5 KS, na benzinski pogon, iz pogona Daimler, kako je tada izvjestio “Le Petit Journal”.









 Priredio: Smail Špago




Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen